Netflix nie będzie już ujawniał liczby subskrybentów. Gigant streamingowy nie ma się czym chwalić?
Netflix wprowadził w ostatnim czasie spore zmiany w swoim modelu biznesowym. Te doprowadziły do tego, że streamingowy gigant nie będzie już ujawniał liczby aktywnych subskrybentów.
Jakiś czas temu Netflix postanowił walczyć z tym, że liczba osób wykupujących subskrypcje nie wzrasta, a wręcz zaczęła maleć. W tym celu wprowadzono ograniczenia w kwestii udostępniania konta innym oraz wprowadzono nowy wariant usługi zawierający reklamy. Te decyzje, mimo iż były ryzykowne, okazały się trafione.
Netflix aktualnie ma 269,6 miliona subskrybentów. To wynik lepszy o 9,3 miliona względem poprzedniego kwartału. Jednak ostatnie zmiany sprawiły, że współdyrektor generalny, Greg Peters oznajmił, iż od pierwszego kwartału 2025 roku nie będą udostępniane dane o liczbie subskrybentów. To naturalnie wpłynęło na akcję firmy, które spadły w czwartek o 4,5 procent. Jednak przyczyną, dla którego podjęto taką decyzję, ma być zadowalający poziom spędzania czasu z platformą przez użytkowników.
Jak zauważyliśmy w poprzednich listach, koncentrujemy się na przychodach i marży operacyjnej jako naszych głównych wskaźnikach finansowych, a zaangażowanie (tj. spędzony czas) jako najlepszym wskaźniku zadowolenia klienta. Na początku, kiedy mieliśmy niewielkie przychody lub zyski, wzrost liczby członków był silnym wskaźnikiem naszego przyszłego potencjału. Ale teraz generujemy bardzo pokaźny zysk i wolne przepływy pieniężne (FCF). Rozwijamy również nowe źródła przychodów, takie jak reklamy i funkcja dodatkowych członków, więc członkostwo jest tylko jednym z elementów naszego rozwoju.
Ponadto, z racji tego, że zmieniliśmy nasze ceny i plany z jednego na wiele poziomów z różnymi punktami cenowymi w zależności od kraju, każde dodatkowe płatne członkostwo ma bardzo różny wpływ na biznes. Dlatego w 2023 r. przestaliśmy podawać kwartalne prognozy dotyczące płatnego członkostwa, a od przyszłego roku z naszymi wynikami za Q1'25 przestaniemy raportować kwartalną liczbę członków i średnią przychodu od użytkownika.
Netflix ma jednak przekazywać inwestorom informację o osiągnięciu ważnych kamieni milowych.