Hellblade 2 to „arcydzieło projektowania audiowizualnego”. Gra „wyznacza nowe standardy”

Gry
3545V
Hellblade 2 recenzja
Iza Łęcka | 24.05, 07:02

Hellblade 2 podzieliło dziennikarzy, ale swoją opinię na temat gry wydało Digital Foundry. Specjaliści z Wielkiej Brytanii mówią wprost: produkcja Microsoftu stanowi prawdziwy przełom w dziedzinie grafiki.

Od początku tygodnia trwa debata dotycząca Hellblade 2. Część odbiorców docenia grafikę oraz historię, kolejni narzekają na długość rozgrywki i brak jej właściwego urozmaicenia o szereg mechanik. Sympatycy pięknych widoków mogą mogą mieć jednak pewność, że oprawa tytułu jest wyznacznikiem prawdziwej nowej generacji.

Dalsza część tekstu pod wideo

Hellblade 2 zdaniem Johna Linnemana z Digital Foundry to „decydujący moment w ewolucji grafiki czasu rzeczywistego”. Dziennikarz w wielu superlatywach mówi o grze potwierdzając, że deweloperzy z Ninja Theory przygotowali „arcydzieło projektowania audiowizualnego” i zarazem „zadziwiającą demonstrację podstawowych technologii Unreal Engine 5”.

Jako gra skoncentrowana na fabule, postacie i renderowanie postaci odgrywają znaczącą rolę w prezentacji. Jednak podczas gdy media przed premierą w dużej mierze skupiały się na samej Senui, Hellblade 2 zawiera zaskakująco dużą liczbę innych ludzi. Jest to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów wizualnych gry - renderowanie postaci w Hellblade 2 wyznacza nowe standardy, dostarczając sekwencje, które czasami niemal przypominają rzeczywiste sceny filmowe z prawdziwymi aktorami. Jest to jeden z pierwszych przykładów gry, która spełnia obietnicę dema UE5 The Matrix Awakens. 

Gdy kamera wykonuje zbliżenie, poziom szczegółowości jest taki, że nie mogłem się zdecydować, czy patrzę na grafikę w czasie rzeczywistym, czy na wstępnie wyrenderowany przerywnik filmowy. Na szczęście dzięki dostępnemu w każdej chwili trybowi fotograficznemu możesz z łatwością potwierdzić, że dzieje się to w czasie rzeczywistym. Oczywiście to animacja, której doświadczamy podczas gry, zrobiła na mnie największe wrażenie. Wyrazy twarzy widoczne podczas walki lub po prostu eksploracji naprawdę pomagają ożywić postacie.

Dziennikarz redakcji Eurogamer podkreśla, że dzięki trybowi fotograficznemu można dostrzec „niezwykły poziom szczegółowości”. W przypadku tej gry każdy drobny detal na twarzy głównej bohaterki został dopracowany do granic możliwości. 

Deweloperzy, chcąc zapewnić wyjątkowe doświadczenie, wykorzystali obiektyw anamorficzny z towarzyszącymi mu efektami ogniskowymi – dzięki temu zapewnili „realizm, który naprawdę daje poczucie, że to, co widzisz, zostało sfilmowane za pomocą fizycznej kamery”.

Ninja Theory wykorzystało szereg technik, by zaoferować dogłębną prezentację świata i całej gry – w tym między innymi letterbox, który gracze omijają za sprawą modyfikacji. 

Hellblade 2 to jedna z gier na Unreal Engine 5, która w pełni wykorzystuje wszystko, co silnik ma do zaoferowania, aby stworzyć oprawę wizualną, jaka sprawia wrażenie prawdziwego przeskoku technologicznego. 

Hellblade 2 wykorzystuje pełen zakres możliwości Unreal Engine 5 – warto tutaj wspomnieć o globalnym oświetleniu Lumen oraz systemie geometrii nowej generacji Nanite. 

Gra w znakomity sposób czerpie z potencjału technologii Epic Games, lecz niesie to za sobą znaczące konsekwencje – Hellblade 2 działa na Xboksach Series X|S w 30 klatkach.

Prawdziwa magia wynika z połączenia wszystkich tych technik przez artystów gry. Nie jest to pierwsza gra wykorzystująca te funkcje, ale jest to prawdopodobnie najlepiej wyglądający przykład, jaki do tej pory widzieliśmy. Oczywiście wszystko to wiąże się z kosztami - liczbą klatek na sekundę - ale ten temat jest nieco trudny w przypadku gry takiej jak ta. Tak więc, jak wiadomo od jakiegoś czasu, Hellblade 2 jest ograniczony do 30 klatek na sekundę na konsolach Xbox. Osiąga ten cel bezbłędnie w moim doświadczeniu z praktycznie zerową czkawką - działa przy 30 klatkach na sekundę i 30 klatek na sekundę jest dokładnie tym, co otrzymasz od początku do końca.

Digital Foundry kolejny raz zdecydowało się na test, wykorzystując PC z podzespołami konsol aktualnej generacji i w tym wypadku urządzenie nie oferowało stabilnych 60 klatek. Gra mogłaby jednak działać we wskazanej jakości za sprawą VRR. John Linneman w wielu pozytywach wypowiedział się o sferze dźwięku, choć to właśnie grafika w Hellblade 2 jest najważniejszym elementem produkcji robiącym piorunujące wrażenie.

Jeśli chodzi o prezentację, mogę powiedzieć, że Hellblade 2 jest jedną z najlepiej wyglądających gier, jakie kiedykolwiek powstały. To świetne połączenie UE5 i utalentowanego zespołu artystycznego Ninja Theory. Wszystko w prezentacji jest dopracowane do perfekcji.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Senua's Saga: Hellblade II.

Źródło: Eurogamer.net

Komentarze (340)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper