Unreal Engine 5 znów masakruje konsole. Nawet 450p i spadki do 13FPS
Czegoś takiego jeszcze chyba nie było. Jeden z tytułów stworzonych na Unreal Engine 5 rozkłada konsole na łopatki. Spadki rozdzielczości i płynności są ogromne.
Dużo mówi się obecnie o potrzebie stworzenia mocniejszych konsol. Zdaniem niektórych, PlayStation 5 i Xbox Series X są już na tyle przestarzałe, że nie radzą sobie w większości gier. Nie jest to oczywiście prawda, gdyż wiele zależy od poziomu optymalizacji i silnika. Unreal Engine niejednokrotnie sprawiał, że sprzęty miały ogromne problemy techniczne. Nieinaczej jest w tym przypadku.
Digital Foundry wzięło pod lupę Ark Survival Ascended. Gra otrzymała zupełnie nową wersję, gdyż oryginał został przeniesiony z UE 4 na UE 5. Pozwoliło to na zaimplementowanie spektakularnej grafiki i wykorzystanie najnowocześniejszej technologii silnika od Epic Games. Ark Survival Ascended posiada m.in. Nanite i Lumen, które oferują szczegółową geometrię obiektów oraz zjawiskowe oświetlenie. Jak możecie się domyślać, najlepsze efekty oglądamy na PC.
Ark Survival Ascended prezentuje się naprawdę nieźle na PS5 i XSX, lecz okupione jest to wydajnością. Konsole umożliwiają dostęp do technik z UE 5, ale są one dość okrojone względem PC. Gra jest słabo zoptymalizowana i bardzo wymagająca, co możecie zobaczyć na poniższych wartościach.
- PlayStation 5 - 1440p (rekonstrukcja z 720p)
- Xbox Series X - 1440p (rekonstrukcja z 720p)
- Xbox Series S - 900p (rekonstrukcja z 450p)
Każda z konsol celuje w 60FPS, lecz żadna nie osiąga tej liczby. W przypadku PS5 i XSX otrzymujemy między 25-45FPS (w zależności od obszaru). Ustawienia graficzne są identyczne, choć gra działa nieco płynniej na XSX.
Prawdziwy dramat rozgrywa się na Xbox Series S, gdzie natywna rozdzielczość to zaledwie 450p. Ustawienia graficzne są tak niskie, że dostrzeżenie możliwości Unreal Enigne 5 bywa czasami niemożliwe. Co więcej, płynność na Series S potrafi spaść do nawet 13 FPS (w określonych miejscach). Na porównaniu bez problemu zobaczycie ogromne różnice między XSS a XSX. Cięcia zostały dokonane praktycznie wszędzie.
Co ciekawe, Ark Survival Ascended umożliwia włączenie specjalnej konsoli, gdzie za pomocą komend możemy dostosować wyświetlaną rozdzielczość, co wpłynie na liczbę klatek (nawet na konsolach). Developerzy tworzący gry na Unreal Engine 5 mogą mieć w przyszłości ogromne problemy z małym Xboksem. Twórcy Black Myth: Wukong zdecydowali się nawet na opóźnienie gry na Xboksie przez optymalizację. Zachęcam do obejrzenia pełnej analizy od Digital Foundry.