PlayStation 5 Pro zaoferuje 4-krotnie lepszy ray-tracing? Znane są nowe przecieki dotyczące wydajności
Chociaż niektórzy z Was dalej nie mogą lub nie chcą uwierzyć w istnienie PlayStation 5 Pro, to niewątpliwie za dużo już mieliśmy przecieków, by ta konsola nigdy nie zadebiutowała. Jakiś czas temu wyciekły dokumenty szczegółowo omawiające specyfikację techniczną. Eksperci z Digital Foundry wysnuli na ich podstawie kilka wniosków.
Ponoć niektóre rozwiązania z nadchodzącej architektury AMD dla nowych GPU, czyli RDNA 4, trafią do PlayStation 5 Pro. Znajdzie się tam zupełnie nowy silnik odpowiadający za śledzenie promieni zwany "Intersect", a także udoskonalone algorytmy BVH odpowiadające za znaczne zmniejszenie obciążenia ray-tracingu. Ma to znacząco wpłynąć na wydajność. Z podobnych metod korzysta już NVIDIA w swoich najnowszych GPU, ale lada moment zrobi z nich użytek także AMD. Podobno wszystkie te nowości zagwarantują nawet 4-krotny wzrost wydajności w przypadku gier wykorzystujących RT.
Niestety, mimo zastosowania nowych rozwiązań, być może wzrost wydajności nie będzie aż tak imponujący w najnowszych grach, a będzie dotyczył wyłącznie starszych tytułów, w których zaimplementowano nieco starsze rozwiązania ray-tracingu. Niestety, PlayStation 5 Pro będzie mieć problem z wykrzesaniem pełnego potencjału, bo PlayStation 5 nadal pozostanie modelem bazowym. Zapewne odpowiedni użytek z nowej architektury zrobią wyłącznie gry ekskluzywne od wewnętrznych studiów Sony.
Spodziewamy się ujawnienia PlayStation 5 Pro we wrześniu tego roku, a premiery jeszcze w listopadzie lub grudniu. Jakiś czas temu Tom Henderson podzielił się swoimi obawami, że nowy sprzęt Sony mógł zostać opóźniony i zadebiutuje w 2025 roku. Tak czy inaczej, nowy model PlayStation 5 zbliża się wielkimi krokami.