Microsoft i Apple dalej nie mogą się dogadać w sprawie chmury. Spencer nie ma o konkurencji dobrego zdania
Konflikt między Microsoftem a Apple w kwestii gamingu w chmurze trwa już od lat. Co było dla niektórych sporym zaskoczeniem, Apple na początku roku otworzyło swój App Store na usługi streamingu gier, takie jak Xbox Cloud Gaming oraz GeForce Now, co teoretycznie miało ułatwić użytkownikom korzystanie z tych usług bez konieczności używania przeglądarek. Niestety, nadal nie ma opcji stworzenia aplikacji.
Microsoft postanowił wyjaśnić, dlaczego posiadacze urządzeń z nadgryzionym jabłkiem nie mogą pograć natywnie poprzez chmurę. Phil Spencer, szef działu Microsoft Gaming, już wcześniej wypowiadał się na temat Apple, twierdząc, że zmiany wprowadzone przez firmę w kwestii chmury nie poszły wystarczająco daleko. W wywiadzie dla The Verge Spencer powiedział, że Apple nie oferuje odpowiednich warunków, aby Xbox Cloud Gaming mógł efektywnie działać na platformie iOS. "Nie ma dla nas wystarczającej przestrzeni, aby monetyzować Xbox Cloud Gaming na iOS" – stwierdził Spencer, dodając, że sugerowane przez Apple zasady wręcz ograniczają konkurencję na jednej z największych platform do grania na świecie.
W dokumentach złożonych do Competition and Markets Authority (CMA) w Wielkiej Brytanii, Microsoft podkreśla, że mimo licznych zmian w regulaminie Apple dotyczącym App Store w 2024 roku, wciąż nie ma możliwości uruchomienia natywnej aplikacji Xbox Cloud Gaming na iOS. Główne problemy dotyczą wymogów Apple, które nakładają na Microsoft obowiązek udostępnienia wszystkich gier i funkcji dostępnych w chmurze jako zakupy wewnątrz aplikacji (IAP). Microsoft argumentuje, że wprowadzenie takich wymogów sprawiłoby, że deweloperzy musieliby ponownie przygotować swoje gry tak, aby były zgodne z zasadami IAP. To ogromne wyzwanie, które nie gwarantuje sukcesu.
Z drugiej strony Apple twierdzi, że wspiera gaming w chmurze poprzez aplikacje webowe i wskazuje na to, że ponad 20 milionów osób korzystało z Xbox Cloud Gaming na urządzeniach z iOS. Firma podkreśla, że Microsoft nie wykazał wystarczającej chęci współpracy w celu poprawienia sytuacji. Dyskusje między obiema firmami pozostają nierozwiązane, a brytyjskie CMA ustaliło termin odpowiedzi obu stron na listopad 2024, po czym zostanie opublikowany wstępny raport. Na ostateczne rozstrzygnięcie sprawy poczekamy do przyszłego roku.
A czy Wy korzystaliście już z Xbox Cloud Gaming na iOS? Jak postrzegacie granie po chmurze w ten sposób? Dajcie znać w komentarzach!