"Czy PS5 nam szkodzi?". AMD ustępuje pola NVIDIA. Zapowiadana zmiana strategii
Wygląda na to, że AMD ustąpi pola NVIDIA - przynamniej w high-endowym segmencie rynku GPU.
AMD przedstawiło swoje plany związane z najbliższą, planowaną generację konsumenckich kart graficznych. Okazuje się, że firma chce zmienić swoją strategię, tak by móc konkurować z NVIDIA w zakresie szerokiego udziału w rynku.
AMD chce przebić się ze swoimi kartami graficznymi do szerokich rzesz graczy i poprawić swój udział w segmencie konsumenckich GPU (który według statystyk Steam wygląda naprawdę słabo).
Jack Huynh, wiceprezes AMD, udzielił wywiadu serwisowi Tomshardware podczas IFA 2024. Pracownik AMD stwierdził, że jego firma chce podbić serca przede wszystkim mniej zamożnych osób, wskazując na możliwość wycofania się z high-endowego wyścigu z NVIDIA - przynajmniej przez pewien czas. Taka taktyka miałaby zostać przyjęta w najbliższych latach, aż AMD udałoby się przekonać do siebie więcej klientów i przede wszystkim deweloperów gier. Obecnie korporacja ma problemy z zaangażowaniem programistów w optymalizację software'u ze względu na niski rynkowy udział GPU AMD. Deweloperzy mają natomiast chętnie współpracować z NVIDIA.
Co to oznacza dla nas? Wygląda na to, że AMD skasowało swoje plany wydania kart graficznych RX8000 w najwyższych specyfikacjach, konkurujących z GPU klasy RTX 4080 i RTX 4090. Korporacja postawi w nowej generacji na GPU z segmentu niższego i średniego, w dobrych cenach.
Jack Huynh (AMD): Pytanie, które zadaję w firmie brzmi: czy PS5 nam szkodzi? Ten sprzęt kosztuje tylko 499 dolarów. Więc pytam czy warto wdrapywać się na szczyt technologiczny? Szukam odpowiedniej skali. Ponieważ kiedy osiągamy dużą skalę, przekonujemy do siebie deweloperów software'u.
Moim priorytetem numer jeden jest teraz budowanie skali, abyśmy szybciej osiągnęli 40 do 50 procent rynku. (…) Nie chcę, aby AMD było firmą, którego GPU mogą kupić tylko ludzie, których stać na Porsche i Ferrari. Chcemy budować systemy do gier dla milionów użytkowników.
Tak, będziemy mieli świetne produkty. Ale próbowaliśmy tej strategii bycia na szczycie - bez wielkich wzrostów w udziale rynkowym (…) Chcę zatem tworzyć najlepsze produkty w odpowiedniej cenie. Będziemy mieć pozycję lidera w zakresie atrakcyjnych cen.
Tom's Hardware: Czyli nie będziecie już gonić za rynkiem flagowym?
Jack Huynh (AMD): Pewnego dnia możemy. Ale moim priorytetem jest teraz budowanie skali dla AMD. Ponieważ bez skali nie mogę zdobyć deweloperów. Jeśli powiem programistom: „Idźcie po zaledwie 10 procent udziału w rynku”, oni po prostu powiedzą: „Jack, życzę ci wszystkiego dobrego, ale musimy iść z NVIDIA”. Więc muszę im pokazać plan, który mówi: „Hej, możemy osiągnąć 40% udziału w rynku dzięki tej strategii”. A oni wtedy powiedzą: „jesteśmy teraz z wami, zoptymalizujemy software pod AMD". Dopiero gdy to osiągniemy, możemy iść na szczyt.