Activision, Ubisoft, EA i inni oskarżeni o oszukiwanie graczy! Giganci branży gier na celowniku
Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) wystosowała poważne oskarżenia wobec czołowych firm z branży gier wideo, zarzucając im naruszenie unijnych przepisów o ochronie konsumentów. Wśród oskarżonych znaleźli się tacy giganci jak Ubisoft, Electronic Arts, Epic Games, Activision Blizzard, Mojang Studios, Roblox Corporation i Supercell.
Głównym zarzutem jest manipulacja związana z wirtualnymi walutami w grach. BEUC twierdzi, że firmy wprowadzają graczy w błąd, twierdząc, że preferują oni tzw. “wirtualne waluty”. Organizacja podkreśla, że wielu konsumentów uważa ten dodatkowy krok za mylący i woli dokonywać zakupów bezpośrednio za rzeczywiste pieniądze.
Szczególnie niepokojący jest wpływ tych praktyk na dzieci. Według danych BEUC, młodzi gracze w Europie wydają w ten sposób średnio 39 euro miesięcznie na zakupy w grach. Organizacja argumentuje, że wyświetlanie cen w wirtualnej walucie zamiast rzeczywistych pieniędzy prowadzi do nadmiernych wydatków i utrudnia ocenę rzeczywistych kosztów.
Agustin Reyna, dyrektor generalny BEUC, podkreśla, że świat wirtualny powinien podlegać tym samym zasadom, co rzeczywisty. "W świecie online żadna firma nie powinna być w stanie naginać zasad, aby osiągać zyski" - stwierdza Reyna.
BEUC wezwało Komisję Europejską i Europejską Sieć Ochrony Konsumentów (CPC-Network) do podjęcia zdecydowanych działań. Organizacja domaga się skoordynowanego egzekwowania przepisów i żąda, aby firmy zaprzestały stosowania nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Możliwe, że na firmy zostaną potężne kary finansowe, zwłaszcza jeśli nie zaczną stosować się do przepisów.
Sprawa ta podkreśla rosnące obawy dotyczące etyki w branży gier, szczególnie w kontekście modelu free-to-play i mikrotransakcji. Podczas gdy niektórzy deweloperzy starają się unikać kontrowersyjnych praktyk, inni nadal agresywnie wykorzystują mikropłatności, co budzi sprzeciw zarówno graczy, jak i organizacji konsumenckich.
Działania BEUC mogą prowadzić do istotnych zmian w sposobie, w jaki gry prezentują i obsługują transakcje wewnątrz gry. Może to oznaczać koniec stosowania mylących walut wirtualnych i przejście na bardziej przejrzysty system zakupów.