Grafika jak z PS3 i niestabilna animacja na PS5. Analiza jednej z najlepiej ocenianych gier roku
Digital Foundry wzięło pod lupę Metaphor, jedną z najwyżej ocenianych gier tego roku, której średnia to 9,3/10 (wg danych z Opencritic). Przyjrzyjmy się zatem, jak wygląda warstwa techniczna tej nowości.
Ekipa Digital Foundry wzięła tym razem na warsztat Metaphor: ReFantazio. Wnioski z tej analizy nie są zbyt pozytywne. Okazuje się, że według Digital Foundry warstwa techniczna w Metaphor mocno przypomina tytuły z PS3, działając jednocześnie w zaskakująco słaby sposób na obecnej generacji konsol.
Optymalizacja Metaphor, jak na standardy graficzne rodem z PS3, jest tutaj po prostu słaba. Wygląda na to, że deweloperzy nie zaimplementowali w nowej grze w ogóle LOD dla wielu obiektów, co sprawia, że PS5 nie jest w stanie utrzymać 60 fps. Animacja spada regularnie w miastach z zadanego poziomu 60 fps do 40 fps. Problemem są przy tym często bardzo słabe tekstury i uboga geometria obiektów.
Niestety animacja spada też mocno na PS5 w lochach i innych strefach bitewnych. W takich miejscach framerate w Metaphor nurkuje nawet w okolice 45 fps. Niestety redakcja nie zrobiła analizy wydania na XSX, nie mając dostępu do kopii gry z konsoli Microsoftu.
Chyba największym problemem gry jest jednak niezwykle intensywny aliasing na PS5 i XSX. Problem z ząbkami na krawędziach obiektów widać w 9 minucie nagrania. W grze w ogóle nie istnieje antyaliasing, co budzi duże zdziwienie na obecnej generacji konsol i PC.
Pod względem technicznym ten niesamowicie mocno chwalony przez recenzentów tytuł budzi więc spore wątpliwości. Przypominam, że gra otrzymuje jedne z najlepszych ocen w tym roku.