Koniec gier AA i kreatywności. Były szef PlayStation widzi przyszłość w tytułach z Azji

Gry
1627V
Shawn Layden
Mateusz Kucharski | Wczoraj, 12:46

Właśnie rozpoczęło się Gamescom Asia. Na wydarzeniu pojawił się Shawn Layden, który po raz kolejny zabrał głos w sprawie obecnej sytuacji w branży gier. Były prezes PlayStation krytykuje skupienie się na monetyzacji i odtwórczość współczesnych gier.

Shawn Layden często otwarcie wypowiada się na tematy związane bezpośrednio z branżą gier. Biznesmen wielokrotnie krytykował decyzje niektórych twórców i wydawców, przez które dochodzi do dużych zwolnień i likwidacji studiów. Layden podkreślił, że obecnie kluczowe zdanie mają finansiści, którzy patrzą na gry wyłącznie przez pryzmat monetyzacji. Po raz kolejny pojawiło się porównanie do Fortnite'a.

Dalsza część tekstu pod wideo

W przeszłości poświęcaliśmy dużo więcej czasu na przyglądanie się grom i nie pytaliśmy „jaki jest wasz schemat monetyzacji”, „jaki jest wasz plan stałych przychodów” lub „jaka jest wasza formuła subskrypcji”? Zadawaliśmy proste pytanie: czy to sprawia frajdę? Czy będziemy się przy tym dobrze bawić? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na te pytania, zwykle dostawałeś zielone światło. Nie martwiliśmy się tak bardzo o efekt końcowy. Oczywiście w tamtych czasach nie tworzyło się gier za miliony dolarów. Więc tolerancja na ryzyko była dość wysoka.

Obecnie koszty gry AAA to setki milionów. Myślę, że naturalnie spada tolerancja na ryzyko. I skupiasz się wtedy na sequelach i naśladownictwie, ponieważ finansiści, którzy wyznaczają granicę, mówią: „Cóż, jeśli Fortnite zarobił tyle pieniędzy w tym czasie, to moja podróbka Fortnite może zarobić tyle w tym czasie”. Obserwujemy dziś upadek kreatywności w grach w związku z konsolidacją studiów i wysokimi kosztami produkcji.

Shawn Layden twierdzi, że gry AA w zasadzie umierają. Pozostają dwa wyjścia: spróbowanie stworzenia tytułu AAA lub gry niezależnej. Biznesmen zasugerował, że istniejące jeszcze studia AA powinny znaleźć swoją niszę pomiędzy jakością graficzną gier wysokobudżetowych a kreatywnością i pomysłowością gier niezależnych. Istotny jest również czas produkcji, który w takich przypadkach powinien wynosić około 2-3 lata.

Jeśli zamierzasz zaoferować mi swoją grę AA, a na pierwszych dwóch stronach  znajduje się plan monetyzacji, przychodów i subskrypcji, to odpadam. Pierwsza strona powinna brzmieć: „Ta gra musi powstać i oto dlaczego”.

Ostatnio obserwujemy także wielkie sukcesy wśród gier azjatyckich. Layden jest zdania, iż to właśnie studia z tej części świata rozwijają się obecnie najszybciej, a ich gry znacząco wyróżniają się na tle innych.

Patrzę na Azję, Azję Południową, tę część świata, jako na miejsce, z którego będą pochodzić wszystkie kolejne wielkie możliwości - a poziom talentów w dziedzinie tworzenia gier rośnie tutaj szybciej niż w pozostałej części świata. Myślę, że to właśnie w Azji mamy wiele małych, utalentowanych studiów, które muszą się po prostu przebić. To tylko odrobina szczęścia, by znaleźć odpowiednią markę lub odpowiednią platformę. Chciałbym też zobaczyć więcej gier tworzonych w tym kraju, w tej kulturze.

Źródło: gamesindustry.biz

Komentarze (65)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper