Koniec gier AA i kreatywności. Były szef PlayStation widzi przyszłość w tytułach z Azji
Właśnie rozpoczęło się Gamescom Asia. Na wydarzeniu pojawił się Shawn Layden, który po raz kolejny zabrał głos w sprawie obecnej sytuacji w branży gier. Były prezes PlayStation krytykuje skupienie się na monetyzacji i odtwórczość współczesnych gier.
Shawn Layden często otwarcie wypowiada się na tematy związane bezpośrednio z branżą gier. Biznesmen wielokrotnie krytykował decyzje niektórych twórców i wydawców, przez które dochodzi do dużych zwolnień i likwidacji studiów. Layden podkreślił, że obecnie kluczowe zdanie mają finansiści, którzy patrzą na gry wyłącznie przez pryzmat monetyzacji. Po raz kolejny pojawiło się porównanie do Fortnite'a.
W przeszłości poświęcaliśmy dużo więcej czasu na przyglądanie się grom i nie pytaliśmy „jaki jest wasz schemat monetyzacji”, „jaki jest wasz plan stałych przychodów” lub „jaka jest wasza formuła subskrypcji”? Zadawaliśmy proste pytanie: czy to sprawia frajdę? Czy będziemy się przy tym dobrze bawić? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na te pytania, zwykle dostawałeś zielone światło. Nie martwiliśmy się tak bardzo o efekt końcowy. Oczywiście w tamtych czasach nie tworzyło się gier za miliony dolarów. Więc tolerancja na ryzyko była dość wysoka.
Obecnie koszty gry AAA to setki milionów. Myślę, że naturalnie spada tolerancja na ryzyko. I skupiasz się wtedy na sequelach i naśladownictwie, ponieważ finansiści, którzy wyznaczają granicę, mówią: „Cóż, jeśli Fortnite zarobił tyle pieniędzy w tym czasie, to moja podróbka Fortnite może zarobić tyle w tym czasie”. Obserwujemy dziś upadek kreatywności w grach w związku z konsolidacją studiów i wysokimi kosztami produkcji.
Shawn Layden twierdzi, że gry AA w zasadzie umierają. Pozostają dwa wyjścia: spróbowanie stworzenia tytułu AAA lub gry niezależnej. Biznesmen zasugerował, że istniejące jeszcze studia AA powinny znaleźć swoją niszę pomiędzy jakością graficzną gier wysokobudżetowych a kreatywnością i pomysłowością gier niezależnych. Istotny jest również czas produkcji, który w takich przypadkach powinien wynosić około 2-3 lata.
Jeśli zamierzasz zaoferować mi swoją grę AA, a na pierwszych dwóch stronach znajduje się plan monetyzacji, przychodów i subskrypcji, to odpadam. Pierwsza strona powinna brzmieć: „Ta gra musi powstać i oto dlaczego”.
Ostatnio obserwujemy także wielkie sukcesy wśród gier azjatyckich. Layden jest zdania, iż to właśnie studia z tej części świata rozwijają się obecnie najszybciej, a ich gry znacząco wyróżniają się na tle innych.
Patrzę na Azję, Azję Południową, tę część świata, jako na miejsce, z którego będą pochodzić wszystkie kolejne wielkie możliwości - a poziom talentów w dziedzinie tworzenia gier rośnie tutaj szybciej niż w pozostałej części świata. Myślę, że to właśnie w Azji mamy wiele małych, utalentowanych studiów, które muszą się po prostu przebić. To tylko odrobina szczęścia, by znaleźć odpowiednią markę lub odpowiednią platformę. Chciałbym też zobaczyć więcej gier tworzonych w tym kraju, w tej kulturze.