PS3 był złym okresem dla gamedevu. Były szef PlayStation ujawnia kulisy kryzysu

Gry
4647V
PS3
Łukasz Musialik | 26.10, 14:15

Shawn Layden, były dyrektor PlayStation, rzucił nowe światło na transformację japońskiej branży gier, wskazując erę PS3 jako punkt zwrotny w historii tamtejszych deweloperów. 

W wywiadzie dla IGN Japan podczas gamescom Asia, Shawn Layden wyjaśnił, jak przejście z ery arcade do wysokobudżetowych produkcji zachwiało fundamentami japońskiego gamedevu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Złota era PS1 i PS2 należała do japońskich gigantów - Capcom, Sega i Square Enix zdominowały rynek, perfekcyjnie przenosząc doświadczenia z automatów na konsole domowe.

Jednak pojawienie się PS3 i skomplikowanego procesora Cell postawiło przed deweloperami nowe wyzwania. "To już nie było ulepszone doświadczenie arcade, ale wysokiej klasy rozgrywka PC dostępna w domu" - tłumaczy Layden.

Niektóre studia, jak Capcom czy Sega, zdołały się dostosować i obecnie prosperują. Inne, jak Shawn Layden, znalazły własne nisze. Square Enix z kolei wrócił do korzeni, rezygnując z globalnych ambicji jako zagraniczni deweloperzy/wydawcy. 

Szczególnie bolesne było zamknięcie Japan Studio w 2021 roku, choć Layden porównuje to do przycinania drzewka bonsai - czasem koniecznego dla silniejszego wzrostu. Symbolem odrodzenia jest Team Asobi, powstały z dziedzictwa Japan Studio. Ich najnowsza produkcja, Astro Bot, z oceną 94 na Metacritic, pokazuje, że japoński gamedev wciąż potrafi stworzyć światowej klasy hity.

Źródło: mp1st.com

Komentarze (85)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper