PlayStation popełniło ogromny błąd? Twórca The Last of Us: "To skrajnie nieodpowiedzialne"
Nie milkną echa wokół ostatniej decyzji Sony. Twórca serii Uncharted i The Last of Us twierdzi, że takie podejście jest "bardzo krótkowzroczne".
Decyzja związana z zamknięciem studia Firewalk była dla wielu osób zaskoczeniem. Część podejrzewała, że wyłączenie serwerów Concord jest tymczasowe i gra wkrótce powróci np. w formie free-to-play. Tak się jednak nie stało. 29 października ogłoszono, iż studio przestanie istnieć, a nieudana produkcja poleci do kosza.
Najwidoczniej Sony uznało, że uratowanie Concord nie jest możliwe lub będzie wymagać dużych zasobów, a szansa na odkupienie dalej byłaby niewielka. Pojawiają się jednak wypowiedzi, w których czytamy, że zlikwidowanie całego studia mogło być bardzo dużym błędem. Z reguły są to wpisy od osób bezpośrednio związanych z branżą gier, gdyż gracze, w większości, popierają rozwiązanie Firewalk.
Bruce Straley to jedna z kluczowych postaci w historii Naughty Dog. Twórca realizował wiele projektów, które dziś są uważane za najlepsze gry w dziejach studia. Był m.in. reżyserem Uncharted 2 (wraz z Amy Hennig) oraz The Last of Us (z Neilem Druckmannem). Straley odszedł z Naughty Dog w 2017 roku i założył własne studio. Teraz wypowiedział się na temat zamknięcia Firewalk.
I think it’s EXTREMELY short-sighted & irresponsible to let Firewalk studios (or any studio that’s shipped a game) go.
— Bruce Straley (@bruce_straley) November 2, 2024
The work it takes to build a team, tools, culture, IP & ship a game is invaluable, and severely underestimated, when the finance dept is driving decisions.
Uważam, że zamknięcie Firewalk Studios (lub jakiegokolwiek innego studia, które wydało grę) jest BARDZO krótkowzroczne i nieodpowiedzialne. Praca potrzebna do zbudowania zespołu, narzędzi, kultury, własności intelektualnej i dostarczenia gry jest nieoceniona i poważnie niedoceniana, gdy decyzje podejmuje dział finansowy.
Rozumiem ryzyko finansowe i kwestie związane z marką. Nie sądzę jednak, by były one nierozwiązywalne. Doświadczenie tego zespołu jest nieocenione. Uncharted 2 nie byłoby tym, czym było, gdyby nie błędy popełnione przy Uncharted 1.
Czy Firewalk faktycznie dało się uratować? Raczej nie. Concord nie pomogłoby nawet przejście na model free-to-play, a patrząc na ogólnie opinie, to gracze raczej nie byliby zainteresowani kolejną grą tego studia.