Genialny Half-Life 2 za darmo! Piękniejsza grafika i masa ulepszeń w wielkiej aktualizacji
Valve świętuje 20. urodziny Half-Life 2. Firma wydała nową aktualizację dla genialnej produkcji. Mamy też ostatnie godziny na odebranie jej za darmo.
Half-Life 2 jest obecnie dostępny na Steam za darmo. Tytuł czeka na was tutaj i można go odebrać gratisowo dzisiaj (18 listopada) do godziny 19:00. Valve przeceniło też przy okazji m.in. zestawy The Orange Box (9,19 zł) oraz Half-Life Complete (50,40 zł).
Dla wielu osób najważniejsza będzie jednak rocznicowa aktualizacja Half-Life 2. Update łączy Episode One i Two - rozszerzenia zintegrowano z bazową grą. Po ukończeniu przygody automatycznie przejdziemy do dodatków. Do Half-Life 2 wprowadzono też komentarze deweloperów - zebrało się tego 3,5 godziny nagrań, których można odsłuchiwać podczas zabawy w grze.
W menu dodatków w Half-Life 2 pojawiła się też zintegrowana obsługa Warsztatu Steam. Poprawiono też pewne aspekty grafiki, a nawet wprowadzono dodatkowe ustawienia wizualne. Ulepszono też pewne aspekty grafiki oraz naprawiono bugi. Pełny opis zmian czeka na was poniżej.
Przypominam przy okazji, że w 2025 roku pobierzemy za darmo niesamowicie zapowiadający się Half-Life 2 RTX.
Nowa zawartość
Dodano 3,5 godziny komentarza twórców od członków zespołu Half-Life 2.
Od teraz można grać w dodatki Episode One i Episode Two z poziomu menu głównego Half-Life 2.
Dodano Half-Life 2: Lost Coast do menu dodatków.
Dodano obsługę Warsztatu Steam. Rozgrywajcie całe kampanie lub podmieniajcie broń, wrogów, elementy interfejsu i wiele innych zawartością stworzoną przez społeczność.
Dodano specyficzne dla gry wydarzenia i fazy z całej rozgrywki dla funkcji nagrywania gier na Steam.
Grafika i generowanie obrazu
Rozwiązano problemy powodujące wyświetlanie rekwizytów (a nawet całych map) albo w pełnym, albo w zerowym oświetleniu, w zależności od ustawień.
Dodano filtrowanie dwusześcienne dla map światła, by uzyskać gładsze cienie. Opcję można włączyć, wybierając bardzo wysoki poziom szczegółowości cieniowania.
Przywrócono brakujące dwuwymiarowe modele trawy na wielu mapach.
Dodano ustawienia umożliwiające włączenie klasycznych efektów, które pojawiły się oryginalnie w Half-Life 2. Można je również włączyć poleceniami konsolowymi „r_classic_blood” oraz „r_classic_fire”.
Dodano obsługę mgły promieniowej.
Dostosowano odbicia geometryczne lustrzane w całej grze, by lepiej dopasować je do oryginalnego wydania gry.
Zaktualizowano modele dla kuszy i RPG dla obsługi ultraszerokich wyświetlaczy.
Naprawiono błąd powodujący przechodzenie kamery przez pojazdy przy szerokim polu widzenia.
Naprawiono błąd powodujący zanikanie wskaźników skrytek lambda oraz innych śladów podczas wracania do poprzednich map.
Od teraz wybranie wysokiego poziomu detali modeli będzie zawsze wyświetlało najbardziej szczegółową wersję danego modelu i nie będzie nigdy podmieniało jej na model o niższym poziomie detali.
Ustawiono domyślny poziom wygładzania krawędzi na 4× MSAA.
Naprawiono błąd powodujący w pełni białe cieniowanie zębów na niektórych kartach graficznych.
Interfejs użytkownika i opcje
Od teraz interfejs użytkownika skaluje się, by obsługiwał wyższe rozdzielczości.
Od teraz po uruchomieniu gry w trybie Big Picture będzie używany interfejs przyjazny kontrolerom, który był wcześniej dostępny na Steam Decku. Możecie także aktywować ten tryb poprzez opcję uruchamiania „-gamepadui”.
Przesunięto ustawienie wysokiego zakresu dynamiki (HDR) do strony głównych ustawień grafiki.
Od teraz można włączyć tryb z komentarzami na ekranie nowej gry.
Poprawiono wyświetlanie ikon w skali szarości dla nieodblokowanych osiągnięć, by dopasować je do tych wyświetlanych na Steam.
Usprawniono czytelność ikon przycisków kontrolera.
Od teraz podpowiedzi dotyczące przycisków będą wolały wyświetlać tylko standardowe ikony dla przycisków przednich i spustów. To zachowanie można wyłączyć poprzez zmienną konsolową „sc_prefer_basic_origin_hints”.
Zastąpiono przypadki użycia fontów systemowych takich jak Verdana w interfejsie użytkownika nowym fontem o nazwie GorDIN.
Dodano nowy renderer fontu, który oferuje bardziej spójne generowanie tekstu między platformami.
Naprawiono błąd powodujący ucinanie krawędzi niektórych znaków tekstu po włączeniu wygładzania krawędzi.
Naprawiono błąd powodujący, że paski przesuwania i animacje przycisków używały odwróconych kolorów.
Usunięto niedziałające ustawienie „Użyj efektu »bloom«, jeśli to możliwe”.
Dodano informacyjne statusy funkcji rich presence podczas gry w Half-Life 2.
Wprowadzanie danych
Zaktualizowano domyślną konfigurację Steam Input.
Dodano menu ustawień kontrolera.
Dodano możliwość wyboru stylu interfejsu wyboru broni podczas używania kontrolera.
Dodano ustawienia dla osobnych trybów wspomagania celowania dla myszy i klawiatury oraz kontrolera. Nowy tryb „ulepszonego” wspomagania celowania próbuje teraz śledzić wrogów oraz przeskakiwać do celu podczas prowadzenia pojazdów.
Od teraz wciśnięcie klawisza sprintu, mając włączone przełączanie kucania, spowoduje, że gracz wstanie.
Usunięto stare ustawienia dla drążka z menu ustawień myszy.
Rozgrywka
Zmniejszono szansę na utknięcie ptaków w miejscu.
Poprawiono zachowanie kucania funkcjonariuszy Kombinatu podczas sceny wyważania drzwi.
Naprawiono błąd powodujący, że żołnierze Kombinatu nie strzelali w niektórych przypadkach w finałowej sekwencji gry.
Od teraz dźwięki i muzyka gry są wstrzymywane przy pauzowaniu gry.
Naprawiono błąd powodujący nieoczekiwane zamknięcie, który mógł wystąpić, gdy gracz wyprzedzi helikopter i zbytnio oddali się od niego w kanałach.
Naprawiono błąd powodujący, że dr Breen nie patrzył się w kamerę w niektórych transmisjach.
Naprawiono błąd powodujący, że nie były odtwarzane dźwięki tarcia.
Ogólne aktualizacje map
Dodano pełne oświetlenie HDR i mapowanie tonalne do każdej mapy w Half-Life 2 i Half-Life 2: Deathmatch.
Zwiększono rozdzielczość map światła na większości map.
Dostosowano dystansy generowania szczegółów i obiektów w całej grze, by pozostawały widoczne z o wiele dalszych odległości.
Usunięto płaszczyznę ucinania w odległym punkcie na osi Z (ang. Far-Z clip plane) z większości map.
Zwiększono dystans pojawiania się i zanikania drzwi i okien.
Poprawiono niejednolitości w oświetleniu i szczegółach świata pomiędzy wieloma przejściami z poziomu na poziom.
Dostosowano mgłę i skyboksy na każdej mapie z wodą na horyzoncie dla lepszego zlewania się z horyzontem.
Zastąpiono przypadki użycia wody z prostymi odbiciami wodą z pełnymi odbiciami na prawie każdej mapie.
Naprawiono wiele przypadków unoszących się rekwizytów w całej grze.
Załatano dziury, wyrównano tekstury i zamaskowano widoczne spoiny na wielu siatkach dyslokacji w całej grze.
Zamieniono niektóre modele drzew używane na dalekim dystansie na modele o większej szczegółowości.
Włączono cienie dla wielu statycznych rekwizytów, którym tego wcześniej brakowało.
Dodano dwuwymiarowe modele poblasku dla wszystkich świateł, którym tego wcześniej brakowało.
Naprawiono mapowanie światła dla wielu dużych nieruchomych struktur rekwizytów.
Dodano prostą geometrię dachów do budynków w tle, którym tego wcześniej brakowało.
Dodano geometrię dyslokacji tła do obszarów, które są teraz odsłonięte z powodu usuniętej płaszczyzny ucinania.
Aktualizacje poszczególnych map
Sekwencja wprowadzająca została dostosowana tak, aby dokładnie odzwierciedlała oryginalną, włączając w to naprawę refleksów świetlnych w oczach G-Mana.
Naprawiono rozmaite spoiny tekstur na ścianie stacji kolejowej.
Od teraz wszystkie ogrodzenia rzucają cienie w poprawny sposób.
Rozwiązano problemy związane z ustawianiem nieprawidłowych wartości dla mgły w momencie przejścia między poziomami.
Usunięto wartość emisyjną z podstawy rekwizytu oświetleniowego, który świecił się w dziwnych miejscach.
Naprawiono błąd związany z animacjami stanu bezczynności Eli'a podczas sekwencji teleportacji.
Naprawiono mapowanie światła dla wagonów kolejowych w rozdziałach „Pamiętny dzień” oraz „Droga przez kanały”.
Naprawiono błąd renderowania w rozdziale „Droga przez kanały” powodujący, że geometria świata pojawiała się i znikała z pola widzenia przy spoglądaniu na tory.
Wyrównano tekstury rur i murów kanału na kilku obszarach, aby zmniejszyć liczbę spoin i brak dopasowań w rozdziale „Droga przez kanały”.
Dodano i dostosowano obiekty ścian kanałów w miejscach, gdzie wyraźnie brakowało geometrii poziomu.
Dostosowano jasność i zanikanie światła otoczenia w ciemniejszych odcinkach kanałów.
Dodano niewielkie kratki jako źródła przyćmionego światła otoczenia w kilku miejscach w kanałach.
Naprawiono błąd powodujący, że odgłos plusku nie był zsynchronizowany ze skokiem Matta do wody przed walką z siekaczami w rozdziale „Droga przez kanały”.
Naprawiono błąd powodujący, że duże kominy z cegły pojawiały się i znikały w zależności od położenia gracza w rozdziale „Niebezpieczne wody”.
Dodano brakujące kable do słupów elektrycznych na rozmaitych mapach w obrębie kanałów.
Naprawiono oświetlenie i cienie na doku i słupie wysokiego napięcia przed wejściem do Black Mesa East.
Dodano dyslokacje i płaszczyznę wodną do trójwymiarowego skyboksu w pobliżu wejścia do zapory w celu zastąpienia prostego obiektu ściany urwiska.
Naprawiono oświetlenie na skałach i rekwizytach na cmentarzu Ravenholm i w jego pobliżu.
Naprawiono błąd powodujący, że gracze mogli utknąć na cmentarzu poprzez zamknięcie bramy po tym, jak Grigori ją otworzył.
Dodano mgłę promieniową do wszystkich map na wybrzeżach w rozdziale „Autostrada 17”.
Usunięto obiekty typu areaportal z wielu pomniejszych konstrukcji w całym rozdziale „Autostrada 17”.
Naprawiono błąd powodujący nieoczekiwane zamknięcie, gdy zaparkowano łazik w określonych miejscach przed przejściem do poziomu z mostem.
Naprawiono błąd powodujący, że wortygonty mogły wypadać poza mapę świata.
Dodano proste trójwymiarowe odwzorowanie skyboksa następnej mapy widoczne ze szczytu latarni morskiej w rozdziale „Ruchome piaski”.
Rozwiązano problemy związane z oświetleniem podczas sekwencji z flarami w piwnicy w rozdziale „Nova Prospekt”.
Umieszczono dodatkową geometrię na różnych oknach na całości poziomów, by rzucały bardziej szczegółowe cienie w rozdziale „Nova Prospekt”.
Naprawiono błąd w sekwencji teleportacji w zakończeniu „Wiązania”, który powodował, że kończył się za wcześnie, pozostawiając Gordona i Alyx stojących w miejscu, gdy teleportacja sięgnęła celu.
Naprawiono błąd powodujący eksplozję pomostu w niewłaściwym momencie w rozdziale „Pierwszy antyobywatel”.
Naprawiono błąd powodujący, że kopuła budynku nie miała na zewnątrz wielokątów w rozdziale „Za Freemanem!”.
Naprawiono błąd powodujący, że statek w widoczny sposób przelatywał przez kopułę budynku w rozdziale „Za Freemanem”.
Naprawiono błąd powodujący, że Barney pozostawał w tyle w momencie przejścia między poziomami lub zbyt wcześnie strofował gracza, żeby „rzucić granat” w rozdziale „Za Freemanem!”.
Ulepszono rozdzielczość renderowanych tekstur portalu podczas sekwencji finałowej.
Dodano przestrzeń dźwiękową do wszystkich map w tle w menu.
Przyciemniono części skyboksów, które znajdują się za logo Half-Life 2, by ulepszyć czytelność tekstu.
Dodano geometrię do map w tle w menu dla obsługi ultraszerokich wyświetlaczy.
Dodano dym do map w tle dla rozdziałów „Nie chodzimy już do Ravenholm…” i „Za Freemanem!”.
Naprawiono błąd powodujący, że dało się słyszeć odgłos łamania kości gracza na mapie cytadeli w tle w menu.
Poprawki dla Half-Life 2: Deathmatch
Poprawiono wybór modelu gracza w menu opcji.
Naprawiono błąd powodujący, że mina przeciwpiechotna S.L.A.M. nie mogła ulec detonacji, jeśli gracz znajdował się zbyt blisko ściany.
Poprawiono widok trzymania PM-a w ręku.
Rozwiązano problem z używaniem działa grawitacyjnego, by miotać granatami jak na jojo, co czasami powodowało rozłączenie serwera lub jego nieoczekiwane zamknięcie.
Dodano brakujące efekty dźwiękowe dla działa grawitacyjnego.
Naprawiono błąd powodujący, że przy zmianie broni podczas skakania i poruszania się postacie próbowały odtworzyć animację, której brakowało.
Naprawiono błąd powodujący, że broń stawała się niewidzialna, gdy otrzymywano inną broń tej samej klasy.
Mapy Half-Life 2: Deathmatch
Zwiększono liczbę punktów odradzania się graczy na wielu mapach.
Naprawiono rozmieszczenie rekwizytów na mapach w sposób umożliwiający graczom ucieczkę z mapy.
Naprawiono unoszące się rekwizyty na mapie dm_runoff.
Naprawiono błąd z obiektami typu areaportal na drzwiach pancernych na mapie dm_runoff powodujący, że elementy świata nie były już renderowane po zamknięciu drzwi.
Dodano geometrię do wielu map, w których gracz mógł widzieć, co znajduje się poza ich granicami.
Naprawiono wiele obszarów, w których gracz mógł patrzeć poza granice mapy.
Przeniesiono niebieskie beczki na mapie dm_resistance, które można było podnieść za pomocą działa grawitacyjnego przez furtkę z siatką.
Inne
Poprawiono jakość czołówki Valve wyświetlanej podczas uruchamiania gry.
Poprawiono odtwarzanie filmu po napisach końcowych po Episode One i filmu wprowadzającego na początku Episode Two.
Osiągnięcia z Episode One i Two zostały dodane do Half-Life 2. Podczas uruchamiania gry spróbuje ona odczytać dane z zainstalowanych samodzielnych epizodów, aby na nowo przyznać te zduplikowane osiągnięcia.
Hammer: od teraz wyświetlany będzie szczegółowy podgląd dwuwymiarowego modelu na powierzchniach niezawierających dyslokacji.
Hammer: naprawiono błąd powodujący, że odseparowane obiekty zamieszczały dodatkowe dane przy każdorazowym wczytywaniu mapy.
Hammer: naprawiono możliwość generowania map sześciennych.
Hammer: zwiększono wiele limitów dla danych w formacie BSP. Modele: 1024 -> 2048, brushe: 8192 -> 16384, TexInfo: 12288 -> 16384, TexData: 2048 -> 8096, DispInfo: 2048 -> 8096.
Dodano zmienną konsolową „save_transition_music”, która umożliwia dalsze odtwarzanie strumieniowanej muzyki w momencie przejścia między poziomami.
Zaktualizowano pliki lokalizacyjne.
Wprowadzono rozmaite poprawki bezpieczeństwa.