Epic Games właśnie wydał aktualizację Unreal Engine 5.5 – nowa era oświetlenia dzięki funkcji MegaLights
Epic Games wprowadziło właśnie aktualizację do swojego popularnego silnika Unreal Engine, podnosząc go do wersji 5.5. Najnowsza iteracja przynosi szereg ulepszeń w takich obszarach jak tworzenie animacji, produkcja wirtualna oraz rozwój gier mobilnych.
Wśród nowych funkcji szczególną uwagę przyciąga MegaLights – technologia określana przez Epic Games jako "Nanite dla oświetlenia". Twórcy gier i wirtualnych światów docenią nowe możliwości edytora animacji Sequencer, który w wersji 5.5 zyskał ulepszenia w zakresie pracy z warstwami animacji oraz filtrowania właściwości. Co więcej, dodano nieinwazyjne warstwy animacji, umożliwiające tworzenie zmian bez niszczenia bazowych sekwencji. Ciekawostką jest również możliwość generowania animacji z efektami deformacji w stylu kreskówkowym, takich jak wyolbrzymione ruchy czy komiczne rozciąganie – wszystko dzięki usprawnieniom w systemie Control Rig.
W wersji 5.5 Unreal Engine zyskał funkcję, która może zrewolucjonizować tworzenie realistycznych postaci. MetaHuman Animator teraz automatycznie generuje szczegółowe animacje twarzy na podstawie plików audio. Dzięki temu, zamiast ręcznego tworzenia mimiki, twórcy mogą wprowadzać realistyczne ruchy twarzy postaci na podstawie nagrań głosowych – oszczędzając czas i zwiększając realizm postaci.
Nowością w Unreal Engine 5.5 jest również Mutable Character Adjustment System, który pozwala na dynamiczne modyfikowanie tekstur i materiałów w czasie rzeczywistym. Funkcja ta umożliwia dostosowywanie modeli postaci, broni czy zwierząt bez konieczności edytowania ich w edytorze – wszystko odbywa się w trakcie działania gry.
Najważniejszym elementem aktualizacji jest jednak technologia MegaLights, która wprowadza nowy standard oświetlenia w grach. Dzięki niej możliwe jest wyposażenie sceny w setki dynamicznych źródeł światła – wszystkie z obsługą cieni – bez obciążania wydajności. Epic Games określa tę funkcję jako "Nanite dla oświetlenia", nawiązując do przełomowej technologii renderowania geometrycznego w Unreal Engine 5. Co prawda, MegaLights nadal jest funkcją eksperymentalną, ale już teraz pokazuje ogromny potencjał, który może zmienić sposób, w jaki projektowane są gry.
W obszarze renderowania Unreal Engine 5.5 wprowadza liczne optymalizacje. System oświetlenia Lumen może teraz działać z częstotliwością 60 Hz, o ile sprzęt to wspiera, co znacząco poprawia płynność oświetlenia w grach. Dodatkowo silnik zyskał usprawnienia, które ułatwiają pracę nad grami AAA i produkcjami VR.
Unreal Engine 5.5 to kolejny krok w rozwoju narzędzi dla twórców gier. Dzięki takim funkcjom jak MegaLights, MetaHuman Animator czy ulepszenia w animacji, Epic Games kontynuuje swoją misję dostarczania narzędzi, które wyznaczają nowe standardy w branży.