Tylko niewielki ułamek graczy Steam korzysta z VR. Upadek to tylko kwestia czasu?
Popularność VR na PC pozostaje na niskim poziomie, jak pokazuje najnowsze badanie Valve. Tylko 1,5% użytkowników Steam używa zestawów VR, co potwierdza tylko trudność w uzyskaniu popularności i w osiągnięciu masowej adaptacji.
George Jijiashvili, analityk w Omdia, zauważył, że udział VR na Steam spadł z 2,1% w 2021 r. do obecnie jeszcze niższego poziomu - 1,5%. Choć baza użytkowników Steam rośnie, tempo adaptacji zestawów VR wyraźnie nie nadąża.
Valve mierzy aktywne zaangażowanie użytkowników, licząc tylko zestawy VR używane w ciągu ostatniego miesiąca. Mimo, że sprzedaż gogli wzrosła i ogólna liczba urządzeń jest większa od 2020 roku, udział rynkowy VR na Steam rozwija się bardzo powoli.
Meta pozostaje liderem z 65% udziałem na Steam. Meta Quest 2 wciąż jest najpopularniejszym zestawem (blisko 50%), ale nowy Quest 3 także nie stoi w miejscu i szybko zdobywa rynek (16%). Tymczasem Valve Index utrzymuje stabilny udział na poziomie 15%, mimo że sprzęt ma już pięć lat. PS VR2 od Sony, z którego można korzystać od jakiegoś czasu na PC liczy tylko skromne 2%.
Inne firmy, które konkurują na rynku VR borykają się z poważnymi trudnościami. HTC Vive, który kiedyś miał blisko 30% udziału w rynku, spadł do 6,4%, przesuwając się strategicznie do segmentu biznesowego. PICO XR, należące do ByteDance, również napotyka problemy, m.in. przez brak dostępności w USA i restrukturyzacje w macierzystej firmie. A co myślą deweloperzy?
Z badania Game Developer Collective wynika, że połowa twórców gier uważa, iż rynek VR jest w stagnacji lub fazie schyłkowej. Dane podkreślają obawy o przyszłość wirtualnej rzeczywistości, która mimo rozwoju technologicznego wciąż nie zdobyła masowego uznania na rynku konsumenckim.