Black Myth: Wukong udowadnia, że ludzka kreatywność nie ma sobie równych! Deweloper bezlitosny dla AI
Beth Parker, główna kierowniczka odpowiedzialna za wydajność w grach od Game Science, podczas konferencji BAFTA Breakthrough 2024 wyraziła swoje stanowisko wobec wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w procesie tworzenia gier.
Parker podkreśliła, że AI nigdy nie będzie w stanie zastąpić człowieka, a raczej ludzkiego wyczucia, które odgrywa kluczową rolę w kreowaniu postaci, czy tworzeniu złożonych i emocjonalnych historii. Kobieta, częściowo odpowiedzialna za wielki sukces, jaki odniosła gra od chińskiego wydawcy (Black Myth: Wukong), otwarcie sprzeciwia się stosować rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w trakcie tworzenia, tudzież rozwijania gier.
Jak sama stwierdziła: „Naprawdę nie widzę siebie w tym całym AI. Stracisz element, na którym ludziom zależy, gdy wchodzą w interakcje z postaciami w grach wideo – ludzkie, chaotyczne emocje. AI może próbować odtworzyć intonację, ale nigdy nie będzie w stanie idealnie oddać emocji, tak jak potrafi człowiek”.
Beth Parker zwraca również uwagę, że obecnie stosowane technologie, wykorzystujące możliwości AI, mogą w gruncie rzeczy przyczynić się do obniżenia wartości produktów tworzonych przez firmy. Według niej, głównym celem, na którym powinni skupić się twórcy, to zaangażować graczy w stworzonym przez nich wirtualnym świecie i opowiadanej historii. A to jest coś, co jak do tej pory potrafi jedynie człowiek, dzięki zdobytemu doświadczeniu i interpretowaniu emocji.
Black Myth: Wukong, wydany w sierpniu 2024 roku (na chwilę obecną sprzedano ponad 22 miliony egzemplarzy na Steamie), jest jednym z najlepszych przykładów gier inspirowanych kulturą chińską - bazując na klasycznej powieści Wędrówka na Zachód. Gra zdobyła nagrodę za najlepszą grę roku (GOTY) podczas Golden Joystick Awards i obecnie jest jednym z faworytów, mogącym sięgnąć po kolejne wyróżnienie na The Game Awards 2024.
Stanowisko Beth Parker wpisuje się w szerszą debatę na temat roli AI. Podobne obawy wyrazili inni liderzy branży, w tym Shigeru Miyamoto z Nintendo, który potwierdził, że jego firma nie planuje korzystać ze sztucznej inteligencji w trakcie tworzenia gier. Twórca mangi JoJo's Bizarre Adventure, Hirohiko Araki, również skrytykował AI.
Beth Parker podkreśliła, że sztuczna inteligencja może ułatwiać niektóre procesy, ale nigdy nie zastąpi intuicji, kreatywności i emocji, które ma tylko człowiek. W świecie, gdzie AI zyskuje coraz większe znaczenie, wypowiedzi takich osób jak Parker przypominają, jak ważny jest czynnik ludzki zarówno w sztuce, jak i rozrywce.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Black Myth: Wukong.