Sony ma znacznie ambitniejsze plany. Mark Cerny o PS5 Pro, CPU i przyszłości PSSR
Podczas wywiadu z Digital Foundry, Mark Cerny, główny architekt PlayStation 5, wraz z Mike’em Fitzgeraldem z Insomniac Games, omówili przyszłość PS5 Pro, w tym rozwój technologii PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) oraz kwestie mocy procesora nowej konsoli Sony.
Mark Cerny podkreślił, że PSSR to zaledwie początek ambitnych planów Sony jeśli chodzi o rozwój technologii opartej na uczeniu maszynowym.
„PSSR, czyli PlayStation Spectral Super Resolution, jest naszym rozwiązaniem wspomagającym grafikę. W przyszłości planujemy dalsze rozwinięcie technologii 'Spectral', jeśli chodzi o generowanie klatek i rekonstrukcję promieni” – wyjaśnił Cerny.
Technologia, zbliżona do rozwiązań innych gigantów, takich jak NVIDIA DLSS czy AMD FSR, ma być kluczowym elementem w dostarczaniu lepszej jakości obrazu i płynności na PS5 Pro, a następnie - co wydaje się nieuniknione - na PS6.
Decyzja o CPU, które nie uległo większym zmianom, wzbudziło najwięcej pytań wśród ekspertów z DF, zwłaszcza w kontekście prowadzonych przez nich porównań wydajności gier - np. Baldur’s Gate 3.
„To kwestia priorytetów” – tłumaczy Cerny. „Zastanawialiśmy się, czy większość gier działa w 60 FPS-ach i to był nasz cel. Postanowiliśmy więc zainwestować większość zasobów w poprawę grafiki, zamiast ulepszać procesor”.
Cerny dodał, że seria “Pro” zawsze koncentrowała się na ulepszeniu GPU, a zmiany w CPU, jego mocy i architekturze dało się zauważyć dopiero w następnej generacji konsol.
PS5 Pro, mimo braku większych zmian w procesorze, ma w niedalekiej przyszłości oferować znacznie lepszą grafikę, dzięki ciągłemu rozwojowi PSSR - niebagatelny wpływ na ten element będzie miała technologia oparta na uczeniu maszynowym.
Decyzje Sony jasno wskazują, że ich celem jest poprawienie płynności gier i jakości grafiki, co ma wyznaczyć kierunek dla przyszłej generacji - PlayStation 6.