Nintendo Switch 2 z mocą na poziomie PS4 i rozgrywką w 30 fps. Digital Foundry ujawnia atuty i problemy

Gry
7675V
Switch 2
Iza Łęcka | 07.01, 09:10

Digital Foundry wzięło na tapet możliwości następcy Nintendo Switcha. Japoński producent, pracując nad nową platformą, przeanalizował wiele aspektów. 

W ostatnich dniach rozgłos zyskały plotki, według których Nintendo Switch 2 ma odznaczać się wydajnością na poziomie PS4 Pro. Wydaje się jednak bardzo prawdopodobne, że urządzenie nie otrzyma aż tak wydajnych komponentów jak ulepszona wersja PlayStation 4.

Dalsza część tekstu pod wideo

Digital Foundry bardzo dokładnie przestudiowało ostatnie przecieki koncentrujące się na Nintendo Switchu 2 i podjęło się konkretnej analizy możliwości sprzętu. Konsola może mierzyć się z problemami z wydajnością, które powinny w pewien sposób zostać opanowane przez technologię firmy NVIDIA.

Już w 2022 roku pojawiły się doniesienia, według których NVIDIA i Nintendo opracowały wspólnie specjalny procesor dla nowej konsoli. Według specjalistów T239 ma być „okrojoną wersją masywnego i potężnego T234”.

DF podkreśla, że Nintendo Switch 2 już na starcie nie będzie tak mocny jak chociażby Steam Deck:

Niezależnie od tego, w jaki sposób go potraktujesz, wiadomość o chipie Samsunga stawia Switch 2 w niekorzystnej sytuacji pod względem wydajności w porównaniu ze Steam Deckiem i szeroką gamą komputerów przenośnych z systemem Windows. Są one oparte na technologiach produkcji TSMC - najbardziej udanego producenta chipów w branży. W przypadku układów Samsunga taktowanie będzie niższe, a wydajność energetyczna nie będzie tak dobra. Jednakże, argumentowałbym, że Switch 2 ma swój własny „sekretny składnik”, którego nie ma żadne z tych urządzeń: moc stałej platformy.

Czym jest jednak tej „tajny składnik” Nintendo Switcha 2? T239 miał zostać specjalnie przygotowany właśnie dla konsoli Nintendo, więc NVIDIA (przynajmniej na papierze) bardzo dokładnie sprawdziła chip, by mieć pewność, że dostarczy komponent o oczekiwanym potencjale. 

Gracze jednak nie powinni szykować się na moc na poziomie PS4 Pro. Nintendo Switch 2 ma otrzymać wydajność porównywaną do PlayStation 4, choć takie rozwiązania jak między innymi NVIDIA DLSS czy wsparcie ray tracingu będą kluczem do potencjalnego sukcesu.

W tym tygodniu zajmiemy się również dyskusją internetową wokół pomysłu, że Switch 2 będzie oferował wydajność zgodną z PS4 Pro (przynajmniej po zadokowaniu). Nie jestem do końca pewien, skąd wzięła się ta koncepcja, ale w świecie, w którym topowy procesor AMD Strix Point, działający w najnowszym procesie TSMC, nie jest nawet zbliżony do wydajności Pro w zakresie rasteryzacji, powiedziałbym, że jest to myślenie życzeniowe - które często towarzyszy spekulacjom na temat nowych konsol. Myślę raczej o wydajności graficznej bazowego PS4, wzbogaconej o nowoczesne funkcje GPU i solidną obsługę ray tracingu. Spodziewałbym się również, że Nvidia DLSS będzie wykonywać wiele ciężkich zadań.

Nintendo Switch 2 ma wyróżniać się znacznie skróconymi czasami ładowania. Digital Foundry wykonało nawet pewne testy w zakresie DLSS, które ma znaleźć się w konsoli Nintendo, i według Richarda Leadbettera możemy szykować się na wiele portów z ery PS4 na Switchu 2. Gry z aktualnej generacji będą raczej działać w 30 klatkach na sekundę.

Spodziewam się, że Switch 2 zostanie wkrótce zapowiedziany i z pewnością ciekawie będzie zobaczyć, jak zewnętrzni deweloperzy ogłaszają swoje produkty. Jeśli obejrzysz powyższy film, zobaczysz, że wydajność GPU może uruchomić wiele gier na bardzo przyzwoitym poziomie jakości - i podejrzewam, że w oparciu o moje prognozy, oprócz oferty first-party Nintendo pojawi się szeroka gama portów z PS4 - i nie wykluczałbym obsługi ray tracingu w niektórych grach. Spodziewałbym się również, że tytuły z obecnej generacji celujące w 60 klatek na sekundę w jakiś sposób trafią na Switch 2, prawdopodobnie działając w 30 klatkach na sekundę.

Źródło: Eurogamer.net

Komentarze (80)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper