PS Vita było pomyłką. Były CEO Sony nie ma litości!
Shuhei Yoshida, żegnając się z Sony po ponad 30 latach pracy, w szczerym wywiadzie dla Kinda Funny Games wyjaśnił przyczyny porażki PlayStation Vita.
Przenośna konsola, mimo imponującej mocy i świetnego designu, sprzedała się w zaledwie 10-15 milionach egzemplarzy - to dramatycznie niski wynik w porównaniu do 80 milionów sprzedanych PSP.
Według Yoshidy, jednym z kluczowych błędów było rozproszenie zespołów deweloperskich między Vitę a konsole stacjonarne. Sony po prostu nie miało wystarczających zasobów, by tworzyć gry na obie platformy (a zewnętrzne studia nie pomagały), w efekcie czego priorytetem dla firmy było rozwijanie tytułów dla PS4. Były szef studia przyznaje, że Nintendo obrało lepszą strategię ze Switchem, łącząc zespoły odpowiedzialne za gry przenośne i stacjonarne.
Shuhei Yoshida gave his reasons why he thought the PlayStation Vita failed!
— Genki✨ (@Genki_JPN) January 16, 2025
Main reason:
- Development resources were split and they didn't have enough studios to make games for 2 platforms, so they had to prioritize PS4 development.
Other reasons:
- Proprietary memory cards… pic.twitter.com/50yLhZqVmb
"To była pomyłka" - stwierdził Yoshida, odnosząc się do decyzji o wykorzystaniu własnych kart pamięci. Wysokie ceny pomniejszych nośników zniechęcały graczy do cyfrowych zakupów. Kolejnym błędem okazał się tylny panel dotykowy, który "świetnie sprawdzał się w prototypie", ale niepotrzebnie wpłynął na wyższy koszt produkcji konsoli - w rezultacie i tak niewiele tytułów skorzystało z tego rozwiązania.
Yoshida ujawnił też zaskakującą informację - deweloperska wersja Vity posiadała wyjście wideo do telewizora, które usunięto z wersji konsumenckiej "dla oszczędności kilku centów". Biorąc pod uwagę sukces hybrydowego Switcha, ta decyzja mogła mieć kluczowy wpływ na los konsoli.