Xbox szykuje rewolucję w świecie gier? Zaprezentowano technologię Muse

Microsoft ma wielkie plany względem swojego działu gamingowego. Właśnie ujawniono nowy projekt - Muse - model AI, który ma pomóc w optymalizacji klasycznych gier.
Phil Spencer od dawna podkreśla zaangażowanie firmy w ochronę i zachowywanie gier. Świadczy o tym chociażby rozbudowana wsteczna kompatybilność na Xbox One oraz Xbox Series, która nie tylko pozwala na uruchamianie gier z poprzednich generacji konsol, ale także zapewnia znacznie lepszą jakość w wielu tytułach. I to całkowicie za darmo.
Xbox ujawnił dziś kolejny projekt, który może zmienić sposób, w jaki doświadczamy klasycznych gier. Muse to nowy generatywny model sztucznej inteligencji. Firma podkreśla, że cały czas stara się docierać do graczy na całym świecie i na wszystkich urządzeniach, a Muse ma usprawnić to zadanie.




W Xboxie chodzi nam o wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby uczynić rzeczy lepszymi dla graczy i twórców gier. Chcemy dostarczać więcej gier większej liczbie osób na całym świecie i zawsze pozostać wierni kreatywnej wizji i kunsztowi twórców. Wierzymy, że generatywna SI może zwiększyć tę kreatywność i otworzyć nowe możliwości.
Model Muse to efekt bezpośredniej współpracy Microsoft Research oraz Ninja Theory (twórców m.in. Hellblade). Jak informuje korporacja, Muse zostało wytrenowane na wieloosobowej grze od tego studia. Chodzi o Bleeding Edge, które było raczej mało popularne. Próbkę możliwości możecie zobaczyć poniżej.
Microsoft has unveiled “Muse,” a groundbreaking generative AI model developed in collaboration with Ninja Theory.
— VGT Gaming News (@VGTGamingNews) February 19, 2025
This video showcases entirely new sequences of gameplay from Bleeding Edge, crafted under the guidance of human experts.
What are your thoughts on AI? pic.twitter.com/szeRDO5l2X
Przełomowość Muse polega na szczegółowym rozumieniu trójwymiarowego świata gry, w tym fizyki oraz reakcji gry na działania graczy przy użyciu kontrolera. Dzięki temu model może tworzyć spójny i zróżnicowany gameplay renderowany przez AI, co stanowi znaczący krok w kierunku generatywnych modeli wspierających twórców gier.
Microsoft już teraz używa Muse do opracowania grywalnego modelu AI, który jest trenowany na innych tytułach first-party. Ponadto technologia ma pomóc w optymalizowaniu klasycznych gier na współczesne urządzenia.
Dziś niezliczone klasyczne gry powiązane ze starzejącym się sprzętem nie są już grywalne dla większości osób. Dzięki temu przełomowi badamy możliwość wykorzystania Muse do optymalizacji starszych gier z katalogu naszych studiów na dowolne urządzenie. Wierzymy, że może to radykalnie zmienić sposób, w jaki zachowujemy i doświadczamy klasycznych gier w przyszłości, czyniąc je bardziej dostępnymi dla większej liczby graczy.
Wyobrażenie sobie, że ukochane gry utracone przez upływ czasu i postęp technologiczny mogłyby pewnego dnia być grywalne na dowolnym ekranie dzięki Xbox, to dla nas ekscytująca perspektywa. Kolejną możliwością, którą badamy, jest wykorzystanie Muse do wspierania zespołów deweloperskich w prototypowaniu nowych doświadczeń rozgrywki podczas procesu twórczego oraz wprowadzaniu nowej zawartości.
Microsoft wspomina, że to dopiero początek długiej drogi, więc na konkretne efekty będziemy musieli trochę poczekać. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie Microsoftu lub w poniższym materiale.