Mamy pierwsze wyniki wydajności iPhone 16e. Jak wypada 4-rdzeniowe GPU?

Do sieci trafiły pierwsze wyniki testów iPhone’a 16e, który – zgodnie z przewidywaniami – jest napędzany nieco „okrojoną” wersją procesora A18. W tym modelu zastosowano 4-rdzeniowy układ graficzny zamiast 5-rdzeniowej konfiguracji znanej z iPhone’a 16 i 16 Plus, co przełożyło się na około 15% niższe rezultaty w Geekbench 6 Metal.
Apple postawiło na tzw. chip-binning, czyli użycie wersji A18 z dezaktywowanym jednym rdzeniem GPU. Co istotne, CPU pozostało nienaruszone, a pamięć RAM w iPhonie 16e wciąż wynosi 8 GB, dzięki czemu smartfon ma być gotowy do obsługi funkcji AI uruchamianych bezpośrednio na urządzeniu. Według najnowszych przecieków, w teście Geekbench 6 Metal iPhone 16e zdobywa 24188 punktów, czyli o około 15% mniej w porównaniu z iPhonem 16 i 16 Plus wyposażonymi w ten sam układ A18, ale z 5-rdzeniowym GPU.





Wszystko wskazuje na to, że użytkownicy, którym zależy na wyższej wydajności graficznej, będą musieli dopłacić do droższych modeli. iPhone 16e wyceniany jest na 2999 zł, a w zamian klienci dostają nieco słabszy układ GPU – reszta podzespołów (w tym CPU i pamięć RAM) pozostaje bez zmian. Na ostateczne oceny przyjdzie jeszcze czas, kiedy pojawią się kolejne testy syntetyczne i porównania w codziennym użytkowaniu oraz w grach.