Unreal Engine 5 i problemy z wydajnością - poprawa nastąpi dopiero przy premierze kart z serii RTX 6000?

Unreal Engine 5 to jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi do tworzenia gier – oferuje funkcje, które do niedawna były wręcz niemożliwe do zrealizowania. Jednak jak zwraca uwagę Bryan Heemskerk z Massive Damage w najnowszym odcinku podcastu Moore's Law is Dead „Broke Silicon”, sama technologia jest niezwykle wymagająca i obecnie może wręcz przekraczać możliwości dostępnych GPU.
Zgodnie z wypowiedziami dewelopera, Unreal Engine 5 zadebiutował w chwili, gdy pecetowe układy graficzne były technologicznie „dwie generacje wstecz” w porównaniu z zapotrzebowaniem UE5. Oznacza to, że wielu graczy – nawet na mocnych konfiguracjach – może doświadczać spadków wydajności w tytułach korzystających z najnowszej wersji silnika. Według Heemskerka dopiero kolejne, znacznie szybsze interfejsy, CPU i – przede wszystkim – nowe generacje GPU (mówi się tu o RTX 6000) są w stanie zapewnić optymalną wydajność.




Twórca z Massive Damage podkreśla, że sytuacja wygląda inaczej na konsolach. Zarówno PlayStation 5, jak i Xbox Series X/S zostały zaprojektowane z dedykowanymi kontrolerami IO (Input/Output), które zajmują się kompresją i dekompresją danych, zmniejszając wąskie gardła. Nie zmienia to jednak faktu, że UE5 i na konsolach działa tragicznie. Natomiast na PC dane te często „utykają” w różnych miejscach systemu. W efekcie, aby Unreal Engine 5 działał płynnie, sprzęt musi nadrabiać mocą obliczeniową i coraz szybszą komunikacją, co może potrwać do kolejnej generacji GPU.
Epic Games jest świadome problemów z wydajnością w grach na UE5. Firma opracowuje narzędzia, które mają złagodzić takie bolączki – np. automatyczną optymalizację kompilacji shaderów. Jednak jak zauważa Heemskerk, wiele z tych rozwiązań nie zadziała bez aktywnego wsparcia twórców gier. Nadal jest więc sporo do poprawy, zanim problemy z kompilacją shaderów czy innymi procesami będą należeć do przeszłości. Na ten moment pozostaje liczyć na to, że kolejne łatki, bardziej zaawansowany sprzęt oraz rosnące doświadczenie deweloperów przełożą się w przyszłości na lepsze działanie Unreal Engine 5 na PC. No cóż, obyśmy nie musieli czekać do premiery RTX 6000 czy Radeonów 100x0.