PS5 Pro ma doczekać się dużego ulepszenia. Mark Cerny mówi o kolejnej ewolucji

Gry
10400V
PS5 Pro
Mateusz Kucharski | 10.03, 19:00
PS5

Sony chce cały czas rozwijać flagową technologię w PlayStation 5 Pro. Mark Cerny zapowiada, że już przyszłym roku czeka nas ewolucja PlayStation Spectral Super Resolution. 

PlayStation 5 Pro jest dostępne od ponad czterech miesięcy, więc możemy już ocenić pierwsze efekty działania najnowszej konsoli Sony. W niektórych grach przyrost wydajności faktycznie jest imponujący, choć zdarzają się też problemy. Główną zmianą w PS5 Pro jest obecność upscalera PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution).

Dalsza część tekstu pod wideo

Jak do tej pory radzi sobie PSSR? Przykładowo: aktualizacje Star Wars Jedi: Survivor, Avatar: Frontiers of Pandora czy chociażby Star Wars Outlaws zapewniły dość rozczarowujące rezultaty. Przynajmniej na początku, bo później wydane zostały ważne poprawki. Oczywiście są też gry, które od samego startu działają świetnie - np. Kingdom Come: Deliverance 2 lub Stellar Blade.

Sony współpracuje blisko z AMD nad projektem Amethyst. Więcej możecie przeczytać tutaj. Ponadto AMD cały czas rozwija FSR, a najnowsze efekty są zaskakująco dobre. Co ostatecznie z tego wyniknie? Digital Foundry skontaktowało się z Markiem Cernym. Główny architekt konsol PlayStation omówił plany dotyczące przyszłości PSSR oraz PlayStation 5 Pro.

Dowiadujemy się, że Sony chce zaimplementować sieć neuronową z FSR 4 do nowej wersji PSSR dla PlayStation 5 Pro. Aktualne plany zakładają, że zmiany pojawią się w grach debiutujących w 2026 roku. Mowa o "ewolucji PlayStation Spectral Super Resolution".

Naszym priorytetem na 2025 rok jest współpraca z deweloperami w celu zintegrowania PSSR z ich grami. Równocześnie jednak rozpoczęliśmy już wdrażanie nowej sieci neuronowej na PS5 Pro. Naszym celem jest udostępnienie czegoś bardzo zbliżonego do skalera FSR 4 na PS5 Pro dla gier wydanych w 2026 roku jako kolejnego etapu ewolucji PSSR. [...] Wdrożenie tego rozwiązania jest dość ambitne i czasochłonne, dlatego nowy skaler nie pojawił się jeszcze na PS5 Pro.

Jak czytamy na stronie Eurogamer, Mark Cerny twierdzi, że PlayStation 5 Pro dysponuje odpowiednimi możliwościami w kwestii uczenia maszynowego. Konsola ma być w stanie zapewnić technologię pokroju FSR 4 bez znaczącej przebudowy.

To jest nasz cel i wierzymy, że możemy go osiągnąć.

Sony i AMD chcą w przyszłości stworzyć "idealną architekturę sprzętową do uczenia maszynowego". W dodatku ma ona być dostępna nie tylko na konsolach PlayStation. Chodzi o to, aby "programiści mogli z łatwością przenosić kod z jednego sprzętu na drugi." Jest to jednak plan długoterminowy.

Źródło: Eurogamer / Digital Foundry

Komentarze (93)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper