GTA V Enhanced Edition zapowiada technologie wykorzystywane w GTA VI? Interesująca analiza techniczna

Najnowsza, ulepszona wersja Grand Theft Auto V na PC pokazuje zaawansowaną implementację ray-traced global illumination (RTGI), które – zdaniem ekspertów z Digital Foundry – może być wstępem do planowanych rozwiązań w GTA VI.
Rockstar nie tylko dodał do „piątki” pełne śledzenie promieni w czasie rzeczywistym, ale zadbał też o stabilne i spójne odbicia światła nawet od losowych źródeł. Tak szeroka i precyzyjna implementacja RTGI jest rzadkością – w innych tytułach zwykle ogranicza się do określonych elementów (np. słońca w Dying Light 2 czy otoczenia w Wiedźminie 3). Nowe efekty graficzne pojawiły się również w trailerze Grand Theft Auto VI, co sugeruje, że Rockstar testuje zaawansowane technologie właśnie w ulepszonej edycji GTA V, a następnie przeniesie je do kolejnej odsłony serii, która ma pojawić się jeszcze w tym roku.




Digital Foundry podkreśla, że choć RTGI w GTA V Enhanced Edition nie jest przesadnie obciążające dla kart graficznych, to mocno obciąża procesor. Testy na Ryzen 5 3600, porównywalnym z procesorami bazowych konsol obecnej generacji, wykazały trudności w osiąganiu stałych 60 FPS przy rozdzielczości 1440p z włączonym NVIDIA DLSS (w trybie jakości). Wskazuje to na prawdopodobne ograniczenie GTA VI do 30 FPS na standardowych modelach PlayStation 5 i Xbox Series X|S, co zresztą może potwierdzać oficjalny trailer gry (prezentowany właśnie w 30 klatkach).
Wygląda więc na to, że czekają nas nie tylko widowiskowe efekty świetlne i udoskonalona oprawa wizualna, ale też konieczność pogodzenia się z pewnymi kompromisami, szczególnie na mniej wydajnych konfiguracjach. Jeśli jednak Rockstar utrzyma ambitne podejście, kolejna część kultowej serii zapowiada się imponująco – nawet przy potencjalnym limicie 30 FPS na słabszym sprzęcie. Niestety, wszystko wskazuje na to, że PS5 Pro nie będzie w tym przypadku zbawienne, bo procesor ma przecież identyczny, jak "normalne" konsole.