Tworzenie nowych i dochodowych serii jest trudne. Ikony japońskiego gamedevu wskazały problem branży gier

Chociaż dziś gry mają więcej możliwości, by dotrzeć do nowych odbiorców, podobnie jak nowe filmy, seriale czy zespoły muzyczne, mają jednocześnie większe trudności, by odnieść sukces. Twórcy kultowej serii Capcomu są przekonani, że gdyby dopiero teraz startowała, mogłaby się nie przekształcić w cenioną i dochodową markę.
Capcom ma w swych szeregach wiele popularnych marek. Na kilku z nich dziś opiera się funkcjonowanie korporacji, lecz to nie znaczy, że Resident Evil, Street Fighter czy Monster Hunter to jedyne wydawane marki.
Do Capcomu należy również seria Ace Attorney, która została zapoczątkowana w 2001 przez grę Phoenix Wright: Ace Attorney. Wraz z końcem 2024 roku wydawca ujawnił, że do tej pory sprzedano 13 milionów egzemplarzy wszystkich odsłon. Mimo iż dopiero doczekała się ona wielu spin-offów, a nawet adaptacji, to dopiero wydana w 2014 roku kolekcja Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy weszła do grona najlepiej sprzedających się produktów Capcomu.




Dlatego, gdyby Phoenix Wright: Ace Attorney miało się ukazać dopiero teraz, prawdopodobnie nie otrzymałoby szansę na dalszy rozwój. Do czasu premiery kolekcji na Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One i Steamie w 2019 roku, dzięki której zajęła ona 26. miejsce w zestawieniu, pierwsza część sprzedała się w około 800 tysiącach egzemplarzy. Jednak w premierowym tygodniu sprzedano około 70-80 tysięcy sztuk, co jak ujawnia kompozytor Masakazu Sugimoriego było porażką, mimo iż taki wynik pozwolił przekroczyć próg rentowności, gdyż w tamtym czasie sprzedaż gier Resident Evil i pierwszego Devil May Cry była w stanie przebić 3 miliony.
Podobnego zdania jest producent pracujący dla Bandai Namco Entertainment, Taira Nakamura. Zauważa on, że chociaż z czasem sprzedaż rosła, co jest zasługą pojawienia się kolejnych wydań i adaptacji, to uważa, że dziś to by nie przeszło. Potwierdza on, że wydawcy oczekują natychmiastowego sukcesu, a serie takie jak Monster Hunter czy Pokémon odniosły sukces z biegiem czasu i rozwoju.
Z tego właśnie powodu debiutujące marki mają trudniej, bo nawet jeśli jakaś zdobędzie sympatię graczy, nie gwarantuje sukcesu przez zbyt wysokie koszty produkcji, przez które zyski są niewystarczające i firmy notują straty.
Dlatego Nakamura uważa, że nowe IP powinny zaczynać jako gry o mniejszej skali, która jest zwiększana z każdą kolejnym tytułem, jeśli pierwszy odniesie sukces.
本当に同感。
— 杉森 雅和 (Masakazu Sugimori) (@m_sugimori) April 25, 2025
何故なら逆転裁判も僕が関わった1の時点では「失敗」だから。
当時バイオやデビルが初週100万本で300万本突破!とかしてた時代に、
確かGBAの逆転裁判は初週7~8万本程度なんですよね。
ペイライン突破はしてるはずですけど、
まぁ「売れなかったね」という評価でした💦… https://t.co/OZD3Xvdsa0