Wiedźmin RPG w szczegółach. Informacje o świecie, mechanikach, walce oraz craftingu
Polski wydawca The Witcher The Role-Playing Game wziął na warsztat produkcję i zajmuje się teraz tłumaczeniem kolejnych elementów tej wielkiej gry. Właśnie z tego powodu możemy poznać nowe szczegóły dotyczące tytułu, które przedstawia sam Jakub Zapała.
O Wiedźminie RPG miałem okazję pisać na portalu już dwukrotnie. Na początku poznaliśmy amerykańską datę premiery, a później cenę, jednak na konkrety dotyczące rodzimego wydania musimy jeszcze zaczekać. Za projekt odpowiada Copernicus Corporation i właśnie redaktor naczelny polskiego wydania – Jakub Zapała – postanowił zdradzić konkrety dotyczące rozgrywki.
The Witcher The Role-Playing Game w przygotowaniu R. Talsorian Games zaprezentuje nam znany świat z książek Andrzeja Sapkowskiego, ale zespół odpowiedzialny za grę nie zapomniał również o pracy CD Projekt RED:
"Settingiem Witcher RPG jest świat dobrze nam znany z kart książek Andrzeja Sapkowskiego. Królestwa Północy, pełne nietolerancji, przemocy, aroganckiej szlachty, cwanych mieszczan i prostych chłopów a nade wszystko klątw, potworów i nadprzyrodzonych zagrożeń.
Pondsmithowie uwzględnili w podręczniku też wydarzenia z gier komputerowych. Domyślnym tłem jest więc rok 1272, co pozwoliło m.in. na umożliwienie gry ludźmi z krain podbitych przez Nilfgaard. Jednak nie na historii politycznej się skupiono, a na klimacie świata. Już na początku twórcy zaznaczają, że jest on wyjątkowy, a tutejsze „dark fantasy” nie jest mroczne, ponure i pozbawione humoru.
Dużo uwagi poświęcono tu informacjom o poszczególnych regionach i stosunkach między rasami w nich, z myślą o ułatwieniu tworzenia drużyn. Wiadomo, że w Redanii niełatwo będzie grać elfami, a w Dol Blathanna nie lubią ludzi. W podręczniku znalazło się też miejsce na omówienie różnych wersji historii po zakończeniu sagi. System więc stawia na dużą elastyczność pod tym względem, a odwołanie do wydarzeń z gier nie jest specjalnie wiążące."
Wieloletni Mistrz Gry oraz autor systemu „Dwory Końca Świata” w dokładny sposób przedstawił poszczególne elementy przygotowanego systemu – gracze otrzymają możliwość tworzenia różnorodnych postaci, które będą wyróżniać się najróżniejszymi zdolnościami oraz drzewkami rozwoju:
"Zasady Witcher RPG czerpią dużo zarówno z mechaniki uniwersalnej Fuzion jak i starego dobrego Interlocka (znanego nam z Cyberpunka 2020). Mechanika ta jest jednak różna od obydwu z nich, nie tylko na kosmetycznym poziomie. Zostawiono tu prosty test oparty o sumę Cecha + Umiejetność + 1k10, ale już w szczegółach pojawia się wiele elementów specyficznych dla tej gry. Podstawą w niej jest dobre przygotowanie do przedsięwzięcia oraz wykorzystywanie specjalnych zdolności wynikających z konkretnych umiejętności.
W grze mamy więc 9 Cech (różniących się listą od tych z Fuzion i Interlocka), około pół setki Umiejętności podstawowych (podzielonych na dwie kategorie, gdy chodzi o ich naukę) oraz po dziesięć unikalnych dla każdej profesji. Tworzenie postaci zaczynamy od wybrania spośród 3 ras i 8 profesji, albo zdecydowania się na odrębną ścieżkę wiedźmina. Każda profesja, poza daniem pakietu rozmaitych zdolności, otwiera przed Graczem drzewko talentów pozwalające specjalizować się trzech ścieżkach (przy tym nie są one ekskluzywne, może się piąć równolegle po kilku w ramach swojej profesji). Specjalne zdolności mają rozmaite działanie: niektóre dają bonusy do testów, ale inne pozwalają np. wprowadzać zaprzyjaźnionych bohaterów niezależnych. W końcu znajdziemy tu też losowe historie życia postaci, z których Pondsmithowie są znani. Tym razem wpłyną one też na współczynniki, startowy ekwipunek i Reputację postaci."
Dobrze na pewno zapowiadają się walki, które zdaniem Zapały są dynamiczne elastyczne i ryzykowne, ponieważ nasza postać może zginąć nie tylko podczas bezpośredniej walki, ale również ze względu na inne wydarzenia:
"Walce, magii i konfliktowi społecznemu poświęcimy oddzielne notki, ale warto tutaj powiedzieć o nich dwa słowa. Są one dynamiczne, elastyczne i ryzykowne, a głowę stracić tu można tak od ciecia mieczem, magicznego wybuchu, jak i z racji urażenia lokalnego monarchy. Łatwo się też między nimi przechodzi, więc nie zdziwcie się, że w ogniu walki bard będzie zagadywał przeciwnika, by dać czarodziejce czas na przygotowanie potężnego zaklęcia."
Gra na pewno ucieszy sympatyków tworzenia różnorodnych oręży, ponieważ crafting odgrywa wielką rolę w Wiedźminie RPG. Podczas opowieści będziemy poszukiwać rzadkich składników, z których przygotujemy między innymi wyjątkowe i zabójcze miecze:
"Sercem rozgrywki jest zaś crafting. Tworzenie ostrych jak brzytwa mieczy, nieprzepuszczalnych pancerzy, wiedźmińskich eliksirów, alchemicznych mieszanin czy magicznych dekoktów jest niezwykle ważnym elementem gry. Dobre przygotowanie jest tu kluczem do sukcesu. Poszukiwanie rzadkich składników, potworów o magicznych organach czy potężnych reliktów oraz poznawanie legend o nich napędza rozgrywkę i nadaje jej cel. Zachęca też do współpracy i grania wokół wspólnej bazy, kuźni czy laboratorium."
Jakub Zapała nie ukrywa zadowolenia z produkcji, która nie zawodzi pod względem treści, a jednocześnie pozytywnie zaskakuje nietypowym stylem rozgrywki i autorzy w tym wypadku podeszli z wielkim szacunkiem do pracy Andrzeja Sapkowskiego oraz CD Projekt RED.
"Tak fani książek jak i miłośnicy gier znajdą tu coś dla siebie. Dla wszystkich RPGraczy jest to zaś po prostu fundament, na którym powstaną niezliczone nowe opowieści."