hamburGier: Ewolucja kontrolera Sony PlayStation...

Gry
1596V
hamburGier: Ewolucja kontrolera Sony PlayStation...
Paweł Musiolik | 01.07.2011, 15:21

Ewolucja kontrolerów to zawsze temat ciekawy do przedstawienia, nie każdy zaczynał swoją przygodę z grami od samego początku danej konsoli. Powiedzmy sobie szczerze, pad, który trzymamy w ręku podczas grania na którejkolwiek konsoli Sony to legenda i symbol PlayStation. W poniższym artykule opisałem podstawowe kontrolery Sony, wykluczając inne dodatkowe (PS Move, Myszy, NegCony i multum innych wynalazków). Ciekawi historii? Zapraszam na podróż...Ewolucja kontrolerów to zawsze temat ciekawy do przedstawienia, nie każdy zaczynał swoją przygodę z grami od samego początku danej konsoli. Powiedzmy sobie szczerze, pad, który trzymamy w ręku podczas grania na którejkolwiek konsoli Sony to legenda i symbol PlayStation. W poniższym artykule opisałem podstawowe kontrolery Sony, wykluczając inne dodatkowe (PS Move, Myszy, NegCony i multum innych wynalazków). Ciekawi historii? Zapraszam na podróż...

Nie każdy jednak wie, że zanim pojawił się DualShock, wcześniej była inna, podstawowa wersja pada. Oprócz kształtu samego joypada, najsłynniejszymi symbolami Sony PlayStation są cztery symbole: trójkąt, kwadrat, krzyżyk i kółko. Cztery symbole, które wyróżniły Sony spośród wszystkich innych producentów konsol do gier. Osobą odpowiedzialną za ikoniczne symbole jest Teiyu Goto, który projektował pada.



Dlaczego wybrał te znaki?

Każda firma przydzielała litery lub kolory do przycisków. Chcieliśmy zrobić, co będzie łatwe do zapamiętania i stanie się ikoną naszej konsoli. I tak właśnie padło na te 4 symbole...
Dalsza część tekstu pod wideo

Mało osób wie, że wybór takich a nie innych znaków to nie dzieło przypadku, tylko przemyślany wybór symboli. Goto przedstawia to tak:

Trójkąt oznacza punkt widzenia, kierunek w którym patrzymy. Kwadrat symbolizuje papier, dokumenty lub menu z którego wybieramy opcję. Krzyżyk i kółko to po prostu odpowiedzi „nie” i „tak”, dodatkowo oznaczyliśmy je odpowiednimi kolorami – niebieskim i czerwonym...

Teraz, jak znacie króciutką genezę powstania kontrolera PlayStation, zapraszam Was na krótką podróż po historii i ewolucji kontrolera naszej konsoli.

 



PlayStation Controller - rok wydania: 1994




Pierwszy pad jaki ujrzał światło dzienne, dodawany był do pierwszych modeli konsol PlayStation. Od tego co znamy dziś różnił się znacząco. Dłuższe o półtora centymetra uchwyty na dłonie, brak wibracji i gałek analogowych. Sam pad był także dużo lżejszy i ciut mniej wygodny w trzymaniu niż późniejsze wersje. Poza tym, mamy tutaj szkielet późniejszych konstrukcji, w których wiele nie uległo zmianie. Kontroler ten w dystrybucji był od 1994 aż do kolejnego wcielenia, które ukazało się w 1997 roku.

 



Dual Analog Controller – rok wydania: 1997




Konstrukcja, która była krótkim eksperymentem i na rynku żyła przez około rok. Najważniejszą zmianą jest dodanie dwóch wklęsłych gałek analogowych (coś o co ludzie wnoszą w dzisiejszych kontrolerach) i wibracji. Obsługa wibracji dostępna była tylko w nowszych tytułach obsługujących tę opcję, warto także wspomnieć, że DualAnalog posiadał tylko jeden silniczek odpowiadający za wibrację. Dodano także przełącznik „Analog” by starsze gry mogły korzystać z dobrodziejstwa nowej konstrukcji. Wygląd ciągle pozostawał taki sam jak w poprzedniku.

 



DualShock – rok wydania: 1998




Konstrukcja, której wygląd i ergonomię znamy po dziś dzień. Właśnie DualShock odpowiada za zniknięcie Dual Analoga z rynku, początkowo funkcjonując jako akcesorium dodatkowe, by w późniejszym czasie zostać obowiązkowym elementem każdej konsoli. Zmiany zaszły znaczące, dodano drugi silniczek wibracyjny (dlatego DualShock) by poszerzyć doznania płynące z wibracji. Dlatego też zwiększyła się masa kontrolera, jednak nie na tyle, by przeszkadzać w grze. Zmianie uległy także analogowe gałki, które obłożono gumą co by palców ludzi nie męczyć. Pociągnęło to za sobą rezygnację z wklęsłych „grzybków”, co wielu się nie spodobało. Ostatnią zmianą, tą najbardziej widoczne było skrócenie uchwytów o 1,5cm. DualShock produkowany był do 2000 roku.

 



DualShock 2 – rok wydania: 2000




Następca DualShocka dostępny był razem z konsolą PlayStation 2. Zmian wielu nie było. Sony postanowiło zmienić kolor z szarego/białego (wersja PSOne) na czarny, by pasował pod konsolę. Z technicznych nowinek dodano przyciski czułe na siłę nacisku, co miało spotęgować doznania w trakcie grania. Wszystko inne pozostało identyczne, na tyle, że mogliśmy używać zamiennie padów z PSXa/PS2 na konsolach obu generacji.DualShock 2 został wyparty z rynku w 2006.

 



The Boomerang – prototyp




A teraz coś co wzbudziło gigantyczne kontrowersje, protesty i ogólne larum niezadowolenia. Gdy Sony po raz pierwszy w 2005 roku pokazało PlayStation 3, nowym kontrolerem miał być nazwany przez graczy „Bumerang”. Kształtem kompletnie odstawał do tego czego przywykliśmy, wydłużone kompletnie uchwyty, ściśnięte przyciski i spusty umieszczone blisko siebie, nie rozstawione z tyłu pada. To nie spodobało się milionom, dlatego też Sony zrezygnowało z tego pomysłu i przedstawiło inny, klasyczny projekt nowego pada.

 



Sixaxis – rok wydania: 2006




Coś, co miało być gigantycznym krokiem naprzód okazało się krokiem wstecz i gigantyczną katastrofą Public Relations w obozie Sony. Z pozoru identyczna konstrukcja, ale pozbawiona została funkcji wibracji. A wszystko to z powodu nierozstrzygniętego sporu Sony z firmą Immersion. Poszło o patent, Sony przegrało i nie chciało zapłacić. Postanowiono dorzucić prymitywną kontrolę ruchową, która odczytywała ruchy w osi X/Y/Z. Jednak to nie przekonało graczy, a wręcz zezłościło, tak samo jak fatalnej jakości plastik, którego użyto w produkcji. Oficjalnie SixAxis swój żywot zakończył rok później, w 2007. Warto dodać, że to pierwszy pad Sony działający na technologii Bluetooth, doszedł także przycisk "PlayStation", który umożliwia synchronizację z konsolą.

 



DualShock 3 – rok wydania: 2007




Konstrukcja którą dziś używają chyba wszyscy. Sony wycofując się z idiotycznego oświadczenia, że wibracje uniemożliwią działania czujnikowi ruchu, postanowiło iść na ugodę z Immersion i zamontować wibracje w swoim padzie. Gracze odetchnęli z ulgą, firma także i wszyscy są szczęśliwi, że mogą używać dla jednych najlepszej konstrukcji, a dla innych najgorszej wśród padów. Najczęstszym zarzutem powtarzanym od czasów SixAxisa są niewygodne i niepraktyczne spusty, z których wielu ześlizgują się palce, z czym ja nigdy nie miałem problemu. Jednak mimo tego, trzeba przyznać, że mamy do czynienia z bardzo solidną konstrukcją.

A co Sony zaprezentuje przy okazji PlayStation 4? Tego nie wiemy. Jakie Wy, drodzy czytelnicy widzielibyście możliwe drogi rozwoju pada Sony? Zamiana gałki analogowej z przyciskami kierunkowymi jak jest w padzie Microsoftu? A może inne pomysły? Zapraszam do komentowania...

TWOIM ZDANIEM?



Źródło: własne

Komentarze (47)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper