Pierwsze gry 3D zdegradowane graficznie
Z nowym Firmwarem PS3 jest teraz gotowe na wyświetlania sygnału 3D, na dedykowanych tej technologii telewizorach. Co jednak z plotkami, o których pisaliśmy, że PS3 nie będzie w stanie uciągnąć wysokiego poziomu graficznego przy generowaniu obrazu stereoskopowego?
Z nowym Firmwarem PS3 jest teraz gotowe na wyświetlania sygnału 3D, na dedykowanych tej technologii telewizorach. Co jednak z plotkami, o których pisaliśmy, że PS3 nie będzie w stanie uciągnąć wysokiego poziomu graficznego przy generowaniu obrazu stereoskopowego?
Okazuje się, że w tych pogłoskach było dużo racji. Grafika, przynajmniej w pierwszej czwórce gier przystosowanych do wyświetlania w 3D, będzie gorszego standardu, niż przy zwykłych wersjach HD. Przy WipEout HD deweloper musiał zmniejszyć natywną rozdzielczość z 1080p na 720p i obniżyć framerate z 60 do 30 FPS-ów. Ta zmiana nie powinna być mocno odczuwalna dla graczy. Gorsza jest sytuacja z demkiem MotorStorm - tutaj standard 720p zostanie zredukowany do rozdzielczości poniżej jakości HD. Gra w standardzie 3D będzie również korzystać z uproszczonej geometrii obiektów, wyciągniętej z trybu split-screen.
Podczas tegorocznego Game Developers Conference Simon Benson oraz Ian Bickestaff z SCEE wypowiedzieli się o tej sprawie następująco:
"Możemy używać jakiegokolwiek frameratu, ale tylko jeśli obraz zostanie zsynchronizowany z wertykalną wartością odświeżania. To bardzo ważne, ponieważ "rozdzieranie" ekranu bez V-synca wygląda naprawdę źle w standardzie 3D; rozdarcie pojawi się na jednym obrazie, a nie na drugim (jedno oko zobaczy rozdarcie, a drugie nie), co sprawi, że problem jest znacznie poważniejszy, niż konwencjonalnym "darciu" obrazu w standardzie HD. (...) Istnieją oczywiście problemy, by uzyskać odpowiednią wydajność w grach, ale na szczęście mamy hardware'owe skalowanie w górę, które w istocie wygląda znacznie lepiej w standardzie 3D, niż w 2D. To zawdzięczamy sposobowi, w który nasz mózg odbiera świat. Ale jeśli będziemy korzystać ze skalowania rozdzielczości, musimy mieć naprawdę znakomity anti-aliasing. To wymaga sporych mocy przerobowych."
Plotki o tym, że PS3 (i reszta current-genów) może mieć problem z wyświetlaniem standardu 3D teraz się potwierdzają. Szczególne przeszkody napotykają programiści, w przypadku, gdy dostosowują silnik graficzny gry nie dedykowanej technologii 3D.
30 klatek na sekundę w Wipeoucie HD, uproszczona geometria obiektów w MotorStormie. No i niższa rozdzielczość natywna obu gier. Wygląda na to, że deweloperzy będą musieli w najbliższych latach zmierzyć się z nie lada wyzwaniem przy konwertowaniu nowych tytułów na standard 3D. Sytuacja powinna wyglądać lepiej przy silnikach graficznych od samego początku skoncentrowanych na generowaniu obrazu stereoskopowego.