Jak zacząć przygodę z The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition?

Jak zacząć przygodę z The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition?

Jaszczomb | 06.11.2016, 15:44

Skyrim poradnik dla początkujących

Premiera odświeżonego za nami i zanim na stronę trafi nasza recenzja, zamieszczamy praktyczne porady na początek zabawy, by czas spędzony w Skyrimie upłynął Wam jak najprzyjemniej.

Z poniższych porad najbardziej skorzystają początkujący gracze, lecz nawet jeśli macie za sobą dziesiątki godzin w oryginale, na pewno znajdziecie w nich coś ciekawego. Człowiek (a nawet Dragonborn… tfu, Smocze Dziecię) uczy się w końcu przez całe życie!

Skyrim poradnik - Bóstwa i Kusiciele, jak zacząć?

Nie bój się wyruszyć w świat

Od pierwszych chwil gra daje dostęp do szybkiej podróży, pozwalając z poziomu mapy natychmiastowo przemieszczać się między odkrytymi miejscówkami. Nie bójcie się z tego korzystać, ale też nie odmawiajcie sobie pieszych wędrówek, bo całe Skyrim przepakowane jest ciekawymi miejscówkami, sekretami i przypadkowymi spotkaniami.

Korzystajcie też z konia – do kupienia już w stajniach przy Białej Grani (Whiterun) za tysiąc sztuk złota, chociaż równie dobrze można wierzchowca podwędzić (tylko uważajcie wtedy, by go nie zgubić!). Koń może i nie jest specjalnie szybki, lecz posiada jedną ważną umiejętność – wchodzenie na strome szczyty wbrew zasadom fizyki!

Trenuj postać z głową

Poziom postaci powiększamy wraz z nabywaniem poziomów umiejętności, a te rozwijamy poprzez odpowiednie czynności, czyli np. walczenie krótkim mieczem zwiększy naszą Broń jednoręczną. Trzeba jednak pamiętać, że przeciwnicy skalują się do naszej postaci i jeśli zajmiecie się alchemią, skradaniem czy kradzieżą kieszonkową zamiast umiejętności bitewnych, zdobędziecie wyższy poziom i siła przeciwników szybko Was przerośnie. Warto więc skupić się w pierwszej kolejności na wybranym rodzaju broni lub magii.

Jeśli już walkę mamy opanowaną, zaczyna się rozwijanie postaci w wybranych ścieżkach. Przede wszystkim udajcie się południowy zachód od Rzecznej Puszczy (Riverrun) do Kamieni Przeznaczenia (mapa na zrzucie wyżej), gdzie stoją trzy kamienie. Możemy korzystać tylko z jednego błogosławieństwa naraz, więc w zależności od trenowanych skillów, dobierzcie aktywny kamień. Dzięki temu przyrost wybranych umiejętności zwiększy się o 20%:

  • Kamień Maga – Iluzja, Przemiana, Przywoływanie, Przywrócenie, Zaklinanie, Niszczenie;
  • Kamień Wojownika – Blok, Broń jednoręczna. Broń oburęczna, Ciężki pancerz, Kowalstwo;
  • Kamień Złodzieja – Alchemia, Kradzież kieszonkowa, Lekki pancerz, Łucznictwo, Otwieranie zamków, Retoryka, Skradanie się.

Pamiętajcie także o dodatkowym 10% bonusie w przypadku Dobrego Wypoczęcia, które zdobywamy na 8 godzin po spaniu we własnym łóżku (własny dom do kupienia już na początku gry w Białej Grani (Whiterun) za 5 tys. złota).

Tak jak szybkość uczenia się umiejętności bitewnych zależy od obrażeń (o tym niżej), tak i reszta różni się w prędkości przyrostu od pewnych wartości. Np. im kosztowniejszą rzecz wyciągniemy z kieszeni jakiejś postaci, tym lepiej urośnie nam umiejętność kradzieży. Skradanie przyspieszymy zadawanymi z ukrycia obrażeniami, a Retorykę wartością sprzedawanych przedmiotów.

Najważniejsze to być zaprawionym w boju

Trenowanie umiejętności bitewnych zależy wyłącznie od bazowych obrażeń zadanych wybraną bronią. Nie liczą się Wasze perki ani ulepszenia broni – wybierzcie interesujący Was rodzaj oręża, który jest możliwie najmocniejszy i najszybszy, a następnie atakujcie cokolwiek, co może zostać zranione. Sadyści mogą posłużyć się swoim koniem lub kompanem (robiąc małe przerwy co jakiś czas poprzez opcję godzinnego odpoczynku, by uzupełnili stracone życie) – warto wrzucić wtedy wyższy poziom trudności, co zwiększy ich punkty życia. (Tak, też mi źle, że ranię konia, ale co poradzić…)

Dobrym pomysłem jest zdobycie kompana, który przy okazji jest trenerem wybranej umiejętności. Za opłatą wyszkoli Was pięć poziomów do góry w swojej dziedzinie, a po awansie na nowy poziom doświadczenia zrobi to ponownie. Potem tylko prosimy go, by jako dobry towarzysz wymienił się z nami przedmiotami i zabieramy z powrotem wszystkie pieniądze. Lista takich kompanów wygląda następująco:

  • Łowczyni Aela – łucznictwo do 75 poziomu – po wykonaniu misji od Towarzyszy (The Companions) w Białej Grani (White Run);
  • Athis – broń jednoręczna do 75 poziomu – po wykonaniu wszystkich misji dla Towarzyszy (The Companions) w Białej Grani (White Run);
  • Farkas – ciężki pancerz do 90 poziomu – po wykonaniu wszystkich misji dla Towarzyszy (The Companions) w Białej Grani (White Run);
  • Faendal – łucznictwo do 50 poziomu – dostępny w pierwszym miasteczku, czyli Rzecznej Puszczy (Riverwood) po oddaniu listu Camilli;
  • Njada Kamiennoręka – blokowanie do 75 poziomu – po wykonaniu wszystkich misji dla Towarzyszy (The Companions) w Białej Grani (White Run);
  • Vilkas – broń dwuręczna do 90 poziomu – po wykonaniu wszystkich misji dla Towarzyszy (The Companions) w Białej Grani (White Run);
  • Talvas Fathryon – przywoływanie do 90 poziomu – przyłącza się, jeśli pomożemy mu w misji “Z popiołów” („From the Ashes”) z rozszerzenia „Dragonborn”.

Pamiętajcie przy okazji, że możliwość wymiany przedmiotami z naszym kompanem czyni z niego chodzący worek na zbędne przedmioty do sprzedania. Warto dodać, że nasz towarzysz zawsze założy na siebie najmocniejszy sprzęt, jaki posiada, a łucznikom wystarczy jedna strzała (najlepiej jakaś lepsza, np. daedryczna), by miotać takim rodzajem bez końca. My możemy zresztą zbierać pomnożoną w ten sposób amunicję z ciał wrogów.

Full agro

Walcząc bronią białą, możemy zdecydować się na broń jednoręczną i tarczę lub dwuręczny oręż, ale to nie wszystko. Jeśli wybierzecie trzymanie dwóch sztuk broni naraz, pamiętajcie, by ta w lewej dłoni miała wysoką szybkość ataku, gdyż to ona definiuje obie ręce. Sztylet w lewej i jakiś wolniejszy, potężniejszy obuch w prawej to przepis na sukces, gdy wymachujemy nimi jednocześnie.

Źródło: własne

Komentarze (32)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper