TOP 10: najwspanialsze intra z gier

TOP 10: najwspanialsze intra z gier

Bartosz Dawidowski | 16.09.2016, 18:56

Witajcie w najnowszej odsłonie naszych cotygodniowych rankingów na PPE. Tym razem zajmujemy się tematem filmowych wprowadzeń do gier, wykonanych w formie rozbudowanych teledysków, animacji lub materiałów FMV.

Czasy kiedy deweloperzy zachwycali nas wspaniale dopracowanymi filmowymi introdukcjami, które często przybierały formę muzycznych teledysków, niestety mijają. Dzisiaj najczęściej autorzy ograniczają się po prostu do wykorzystania silnika gry, karmiąc nas typowo "filmowymi" ujęciami i narracją. Dawniej jednak forma intra urosła prawie że do rangi sztuki w cyfrowej rozrywce, a twórcy prześcigali się w tworzeniu niesamowitych prezentacji, włączających się zaraz po odpaleniu ich produkcji. Właśnie na takich prezentacjach skupiamy się w poniższym rankingu Top 10.

Dalsza część tekstu pod wideo

Macie intra, które wspominacie z łezką w oku? Dajcie o nich znać w sekcji komentarzy, najlepiej od razu z linkiem na YouTube, aby również inne osoby mogły je poznać!


10. Soul Blade (Soul Edge)

Jakość grafiki CGI w czasach PSOne pozostawała sporo do życzenia, ale nie przeszkodziło to Namco i ekipie Project Soul stworzyć ponadczasowe intro, z pewnością najlepszą introdukcję do bijatyki, jakie widzieliśmy na konsolach.


 

9. Ridge Racer Type 4

Szybkie samochody i piękne kobiety idą w parze praktycznie od stworzenia pierwszych sportowych automobilów. W przyczyny tego zjawiska nie będę się tu zagłębiał.;) Do czego jednak dążę? W Ridge Racer Type 4 deweloperzy doskonale skojarzyli ten fakt, wprowadzając na scenę Reiko Nagase, jedną z najbardziej rozpoznawalnych kobiecych "maskotek" w historii gier. Wyszedł z tego naprawdę zachwycający w swoim czasie filmik CG.

 



8. Chrono Cross
Czasy PSOne to złoty okres dla japońskich RPG-ów i czas największego rozkwitu potęgi Square. W tamtym okresie pracowali wizjonerzy i artyści, którzy potrafili stworzyć tak piękne sekwencje FMV, jak w przepięknym, doskonale zmontowanym intrze do Chrono Cross.




7. Metal Gear Solid 2

Intra niekoniecznie muszą być wykonane w technice CG, z prerenderowanych scenek. Hideo Kojima specjalizuje się w bardzo zręcznym projektowaniu wspaniałych klipów w większości poskładanych z kawałków gameplayu, co doskonale uwidoczniło się w rewelacyjnym intrze Metal Gear Solid 2.


 

6. Zone of the Enders: The 2nd Runner

Wspominałem coś o talentach filmowych Hideo Kojimy? Gość ewidentnie inspiruje się anime oraz filmami, co widać w grach, które projektuje. Jedno z najlepszych intr w historii powstało dzięki temu talentowi Kojimy w drugiej odsłonie Zone of the Enders. Przy okazji wielka szkoda, że to kolejna marka Konami, m.in. obok Suikodena, która została porzucona przez wydawcę...

 


 

5. Suikoden III
Co wychodzi z połączenia japońskiej animacji z magią bułgarskiej muzyki ludowej? Zdecydowanie coś magicznego. Na PSOne i PS2 oglądaliśmy wiele animowanych filmików, ale tak dobrze wykonanego i zmontowanego materiału, jak Suikoden III, nie miała żadna inna produkcja. Szkoda tylko, że sama gra nie okazała się już tak mocna jak Suikoden II, ale na tle dzisiejszych żenujących jRPG-ów produkcja Konami wypada i tak bardzo dobrze.


Warto przy okazji sprawdzić przepiękny zwiastun do spin-offa Suikodenów, wydany tylko w Japonii. Chodzi o wspaniałe animowane intro do pierwszego Suikogaidena.


 


4. Onimusha 3

Capcom miał w swoich grach kilka mocnych introdukcji CGI, ale zdecydowanie największe wrażenie po dziś dzień robi perełka FMV z Onimusha 3. To coś w rodzaju filmu krótkometrażowego, w którym mamy prostą fabułę i dramaturgię. Wspaniały przykład, że forma intra może stać się sztuką.


 

3. Demon's Souls

From Software potrafi tworzyć znakomite intra, co firma zademonstrowała przy okazji Demon's Souls. Brutalność, bezlitosny poziom trudności, mroczny klimat. Wszystko to znajdujemy w tym znakomitym materiale wideo. To cały czas wzór jak powinno wyglądać intro do gry!

 


 

2. Another World

Oglądaliście kiedyś intro, które powodowało opad szczęki? Bo animowana introdukcja wywoływała dokładnie taki efekt, co doskonale pamiętam zapraszając znajomych na prezentację możliwości mojej Amigi 600 (rozszerzonej o dysk twardy o szałowej objętości 80MB). Pamiętam, że kiedyś sam przymknąłem żuchwę jednego ze znajomych, który tak zapatrzył się na to niesamowite intro. W czasach 16-bitowych platform (komputerów i konsol) nic nie mogło się równać z tym materiałem. I wg wielu weteranów pamiętających te zamierzchłe czasy rzeczony materiał pozostaje najlepszą introdukcją po dziś dzień.

Poniżej wrzucam oryginalną wersję intra z Amigi oraz jego odświeżoną wersję.

 



1. Final Fantasy VIII

Square od czasów premiery FFVII zaczęło oferować niesamowicie dopracowane filmiki CG i nie inaczej było z intrem FFVIII. Później firma stworzyła jeszcze wiele ciekawych klipów, ale po latach mogę powiedzieć, że najlepszy montaż, muzykę i wykonanie miała właśnie filmowa introdukcja do "Ósemki". Filmik prawie w ogóle się nie zestarzał, pokazując przy okazji jak biednie wypadają próby współczesnych deweloperów w wykonywaniu podobnych materiałów.

 

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper