God of War (PS4). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska

God of War (PS4). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska

Rozbo | 09.04.2018, 08:11

God of War zbliża się wielkimi krokami! A skoro wiemy już, kiedy Kratos po raz kolejny przeleje krew, to dobra okazja, aby zebrać najważniejsze informacje o jednej z najbardziej oczekiwanych produkcji tego roku oraz tytułu, którego posiadaczom PlayStation od zawsze zazdrościli właściciele Xboxa i PC.

Data premiery

Dalsza część tekstu pod wideo

Sony długo trzymało w tajemnicy datę premiery God of War, jednak w końcu została ona ogłoszona. Gra pojawi się na półkach sklepowych 20 kwietnia 2018 roku, równocześnie na wszystkich rynkach.

Cena i edycje specjalne

God of War to gra wyłącznie na PlayStation 4. W wersji cyfrowej dostępny będzie tylko jeden pakiet:

Edycja Cyfrowa Deluxe - 289,00 zł (PS Store)

  • Gra
  • Zestaw zbroi Przysięga Śmierci
  • Tarcza Strażnik Wygnańca
  • Cyfrowy komiks wydawnictwa Dark Horse
  • Cyfrowy album wydawnictwa Dark Horse
  • Motyw dynamiczny na PS4

Dodatkowo zamawiając grę przed premierą otrzymamy w ramach tego pakietu dodatkowo trzy tarcze:

  • Puklerz Kuźni
  • Dokkenshieldr
  • Lśniąca Tarcza Elfiej Duszy

Fizyczna wersja God of War trafi do Polski w trzech wariantach i trzeba przyznać, że to różnorodne i wypasione wersje. Kolekcjonerka zawiera wprawdzie figurki, które (moim osobistym zdaniem) urodą nie grzeszą, za to ma mnóstwo innych dodatków, które zainteresują koneserów.

Edycja standardowa - ok. 239 zł

  • Gra

Edycja limitowana - ok. 299 zł

  • Gra w steelbooku
  • Artbook wydawanictwa Dark Horse
  • Zestaw zbroi Przysięga Śmierci
  • Tarcza Strażnik Wygnańca
  • Motyw dynamiczny na PS4

Edycja limitowana God of War za 299 zł

Edycja kolekcjonerska - ok. 499 zł

  • Kolekcjonerskie pudełko
  • Gra w steelbooku
  • Figurka Kratosa i Atreusa
  • Mapa
  • Litografie
  • 2 małe figurki imitujące wystrugane postaci
  • Zestaw zbroi Przysięga Śmierci
  • Tarcza Strażnik Wygnańca
  • Cyfrowy komiks wydawnictwa Dark Horse
  • Cyfrowy album wydawnictwa Dark Horse
  • Motyw dynamiczny na PS4

Edycja kolekcjonerska God of War za 499 zł

Lokalizacja

God of War otrzyma pełną lokalizację kinową, co oznacza, że usłyszymy Kratosa oraz innych bohaterów mówiących po polsku. To żadne zaskoczenie. Seria God of War od dawna już ozdabiana jest rodzimymi głosami (podobnie zresztą jak wszystkie produkcje Sony), jednak tym razem w głównego bohatera nie wcieli się Bogusław Linda.

Proces powstawania

Po wymownym finale trzeciej części pierwszej trylogii GoW oraz po dwóch uzupełniających historię Kratosa odsłonach na konsole przenośne, wydawało się, że temat jest już do cna wyeksploatowany. Wszak Duch Sparty wyrżnął w pień praktycznie cały panteon bogów Olimpu. Mimo to Sony podjęło jeszcze jedną próbę zarobienia na serii, wydając prequel God of War: Wstąpienie. Jak się okazało, była to próba średnio udana i po jej premierze Kratos przeszedł na definitywną (zdawać się mogło) emeryturę. Jak to w świecie gier wideo bywa, nie była ona zbyt długa, bowiem już w 2014 roku dyrektor kreatywny Santa Monica Studio Cory Balrog potwierdził, że trwają przymiarki do kolejnej części. Nie określał wówczas, czy gra będzie kolejnym prequelem czy może reebootem serii. Jej ostateczny kształt dopiero powstawał w głowach zespołu deweloperskiego.

Dopiero w 2016 roku podczas E3 zaprezentowano pierwszy trailer (razem z gameplay'em) owego God of War. Wcześniejsze plotki o umiejcowieniu Kratosa w świecie nordyckiej mitologii okazały się prawdą. Nowy GoW nie otrzymał numerka w tytule, choć był bezpośrednią kontynuacją historii uznanej za zakończoną w trzeciej części serii. To dlatego, że twórcom zależało na tym, by podkreślić to, iż w gruncie rzeczy ich produkcja do zupełnie nowe otwarcie. Tak w kwestii nowego uniwersum, jak i niemal całkowicie przemodelowanej koncepcji gameplay'u. Balrogowi i jego ekipie zależało też na tym, by bardziej skupić się na emocjach oraz przemianie wewnętrznej głównego bohatera.

Decyzja o pozostawieniu Kratosa w serii nie była wbrew pozorom oczywista. Na samym początku prac poważnie zastanawiano się nad tym, by całkowicie zresetować serię i dać jej zupełnie nowego protagonistę. Ostatecznie zdecydowano jednak, że Kratos jest dla GoW trochę jak Mario dla platformówek z jego udziałem - po prostu musi być częścią całej marki i każdej gry, niezależnie od tego, jak drastycznie by się nie zmieniła. Kratos jest w nowej grze jednak dużo starszy, zaś głos podkłada mu tak w oryginalnej, jak i naszej wersji językowej inny aktor niż poprzednio.

Fabuła

Wiele lat o ostatecznym starciu z Zeusem i po zniszczeniu niemal całego Olimpu, Kratos - bóg wojny - przeniósł się na daleką północ, by wieść życie normalnego człowieka, tłumiąc w sobie destrukcyjny gniew, który od zawsze prowadził do przelewu krwi i śmierci. Udaje mu się ponownie założyć rodzinę i spłodzić syna Atreusa, jednak jego żona umiera. Surowo wychowuje swojego potomka na odludziu, z dala od konfliktów i wielkich spraw. Chłopak nie jest świadom mrocznej przeszłości swego ojca, jednak nordyccy bogowie wiedzą, kim jest Kratos i co zrobił z Olimpem. Nie chcąc podzielić losu greckich bogów, podejmują środki zaradcze wobec byłego boga wojny. Po raz kolejny przeszłość Kratosa do niego wraca i po raz kolejny musi chwycić za broń. Tym razem z młodym Atreusem u boku, który pozna naturę ojca i będzie musiał zdecydować, czy podążyć jego ścieżką, czy też uniknąć tych samych błędów.

Rozgrywka

W God of War AD 2018 grać się będzie zupełnie inaczej niż w poprzednikach. Kamera schodzi tym razem blisko nad plecy głównego bohatera, zaś świat staje się bardziej otwarty (choć to wciąż nie jest sandboks). Według zapewnień twórców, rozgrywka ma być teraz dłuższa i całą przygodę będzie można zaliczyć w ciągu 25-35 godzin.

Kratos nie ma już swoich ikonicznych ostrz osadzonych na łańcuchach, które z kolei przytwierdzone są do rąk. Główną jego bronią będzie topór, dzięki któremu będzie mógł klecić combosy, wykonywać specjalne, magiczne ataki, a także nim rzucać. Na pewno Kratos będzie też mógł wykorzystywać też rozkładaną tarczę, zarówno w sposób ofensywny, jak i defensywny. Powróci też Spartańska Furia (Spartan's Rage), chociaż w zmienionej formie. Nowy God of War będzie miał też więcej elementów typowych dla RPG, takich jak bardziej zaawansowany system rozwoju (dystrybucja punktów na poszczególne skille związane z orężem) czy zbieranie materiałów i crafting.

Największą być może zmianą w rozgrywce jest obecność sterowanego przez SI syna Kratosa - Atreusa. Będzie stałym wsparciem dla protagonisty i będzie odwracał uwagę od przeciwników oraz strzelał ze swojego łuku tam, gdzie będzie zwrócona kamera. Będzie też pomagał w eksploracji oraz przy wybranych puzzlach, zaś za jego "uaktywnienie" w kontekstowych sytuacjach będzie odpowiadał jeden przycisk.

Do gry powrócą oczywiście epickie, wieloetapowe walki z wielkimi bossami.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • God of War z 2018 roku będzie w sumie już ósmą częścią serii. Wcześniej powstały trzy główne części trylogii na PS2 i PS3, dwie części na przenośniaka PSP będące kolejno prequelem i interquelem, a także gierka mobilna. Do tego dochodzi jeszcze wydane na PS3 Wstąpienie będące kolejnym prequelem. Miejsce akcji wszystkich tych produkcji osadzone jest w świecie mitologii greckiej i obecnie wszystkie te części GoW określane są jako "Pierwsza Era" przygód kratosa. Nowy God of War to tytuł, który ma zapoczątkować tzw. "Drugą Erę".
  • O ile w God of War: Wstąpienie był tryb multiplayer, tak w nowej części autorzy z tego trybu zrezygnowali i ponownie jak we wcześniejszych częściach serii skupili się wyłącznie na przygodzie dla jednego gracza.
  • Gra będzie śmigała w 30 klatkach na sekundę, zaś w świecie nie będzie loadingów i przestojów w rozgrywce.

Warto obejrzeć

cropper