Reklama
Retrogranie: Ōkami (PS2)

Retrogranie: Ōkami (PS2)

kalwa | 28.04.2013, 15:30

Ōkami to bez wątpienia wyjątkowy twór zaciekawiający od pierwszych chwil, którego gameplay przywodzi skojarzenia z grami z serii The Legend of Zelda. To co wyróżnia grę traktującą o przygodach boskiego wilka to cel-shadingowa grafika wzorowana m.in. japońską sztuką malowania tuszem wywodzącą się z Chin (Suiboku-ga).

Do tego nowatorski system używania technik malowania pędzlem, którą wykorzystujemy do pomagania spotykanym postaciom czy otwarcia sobie ścieżki prowadzącej do zakończenia tej pięknej, momentami zabawnej i wzruszającej historii. Zobaczmy, co tym razem zaserwował nam Hideki Kamiya – kreator takich gier jak Devil May Cry czy Bayonetta.

Dalsza część tekstu pod wideo

okami cover

Tytuł dzieła „Ōkami” w języku Japońskim znaczy tyle co „potężne bóstwo”, „wielki duch” czy po prostu „wilk”. Głównym bohaterem gry jest Amaterasu, bogini słońca w postaci białego wilka. Gra pełna jest nawiązań do japońskiego folkloru, religii czy mitów. Pomysł na stworzenie białego wilka zaczerpnięty został z tradycyjnej Japońskiej religii shintō, gdzie Amaterasu jest najważniejszym bóstwem. Jako gracz, protagonistę widzimy jako wilka z ciałem oznaczonym czerwonymi symbolami i bronią na grzbiecie. Natomiast większość ze spotykanych postaci postrzega go jako zwykłą, białą Waderę. Niektórzy z nich wierzą iż jest ona reinkarnacją Shiranui – legendarnego wilka, który 100 lat temu w towarzystwie wojownika Nagi stawił czoła ośmiogłowemu demonowi Orochi, by ocalić wioskę Kamiki i ukochaną wojownika – Nami. Nie byli jednak w stanie pokonać potężnego demona, mogli jedynie zapieczętować go i tym samym zażegnać niebezpieczeństwo. Akcja zaczyna się po 100 latach od uwięzienia Orochi’ego, gdy widzimy jak tajemniczy osobnik łamie pieczęć trzymającą w niewoli Orochiego ściągając na wioskę Kamiki i całą krainę Nippon ogromne niebezpieczeństwo. Demon ucieka przeklinając ziemie i w ukryciu zbiera siły.

 

Tymczasem leśny duch i strażniczka wioski Kamiki – Sakuya wzywa Amaterasu i prosi o pozbycie się klątwy. Mająca ocalić świat wilczyca dostaje za kompana miniaturowego i zabawnego stworka noszącego imię Issun – wędrownego artystę, należącego do plemienia miniaturowych stworzonek o nazwie Poncles. Pełni on funkcję łącznika podczas rozmów z NPCami (gdyż Ammy przez całą grę nie wypowiada ani słowa), przewodnika oraz kogoś kto poprzez swoją komiczność wyluzuje atmosferę. Dąży do poznania używanych przez boginię słońca trzynastu niebiańskich technik malowania tuszem co nie przeszkadza mu w flirtowaniu z każdą napotkaną przedstawicielką płci pięknej. Jego postać wzorowana jest na istnieniach występujących w mitologii ludzi Ainu zamieszkujących północne wyspy japońskie. Mity opowiadają o miniaturowych istotach noszących miano Koro-pok-guru, które rzekomo zamieszkiwały wyspy jeszcze przed ludźmi Ainu. Issun pojawia się również w starej ilustrowanej książce japońskiej, jako bohater pewnej bajki, która krążąc po świecie nabrała wielu różnych form. Przyrównać ją można do bajki o „Tomcio Paluszku”.

okami1

„Ōkami” to gra z gatunku action-adventure, w której ważnym elementem jest eksploracja świata gry i pomaganie spotykanym mieszkańcom Japonii, by dotrzeć do celu lub otrzymać różnego rodzaju wynagrodzenie. Inspiracją przy tworzeniu Ōkami były gry z serii The Legend of Zelda, których Hideki Kamiya jest wielkim fanem. Poza wątkiem głównym dostajemy masę pobocznych zadań takich jak odradzanie przyrody – gdzie za sprawą odpowiednich ruchów pędzla sprawiamy, że martwe drzewa kwitną na nowo, łowimy ryby dodając otuchy nieszczęśnikom czy pomagamy starszej pani… wysuszyć pranie. Dostajemy za to punkty pochwały, które służą do ulepszania postaci. Pędzla możemy używać również w walkach, kiedy odpowiednimi ruchami uprzykrzamy w różnoraki sposób życie demonom i innym przeciwnikom. Nowych technik walki, poruszania się i malowania uczymy się przechodząc wątek główny i w dojo płacąc zdobytymi pieniędzmi tajemniczemu starcowi, któremu głowa przekręca się do góry nogami (jego brwi służą w tym momencie jako wąsy) gdy zaczyna nam prezentować nową umiejętność, którą Ammy (zdrobnienie używane przez Issuna) ma za chwilę posiąść. Podobnie żartobliwych momentów jest całkiem sporo.

 

 

Prace nad projektem zaczęły się mało obiecująco. Głównym zamysłem było znaczne eksponowanie przyrody, ale gra nie posiadała jeszcze żadnego tematu przewodniego czy konceptu. W ostateczności powstał trwający minutę film stworzony przez Hideki Kamiyę w którym wilk biegnie przez las i wraz z każdym jego susem zakwitają kwiaty. Wciąż jednak brakowało jakiejkolwiek wizji gameplayu. Kamiya podzielił się swoimi pomysłami odnośnie aspektów przyrody z resztą zespołu, na skutek czego powstał wczesny prototyp, „w którego niesamowicie nudno się grało” – jak sam przyznał, bo za bardzo przypominało to zwykły symulator odnawiania przyrody.

okami2

Początkowo graficzny styl gry miał zostać utrzymany w realistycznej formie, jednak inspiracja stylem japońskiego malowania tuszem bardziej pasowała do więzi jaka łączy Amaterasu z naturą i kwestii odnawiania jej. Ma to również związek z ograniczeniami sprzętowymi PlayStation 2. Gdy skończono prace nad grafiką, okazało się że można w związku z nią wprowadzić do gry coś jeszcze. Jak powiedział sam Atsushi Inaba - dyrektor generalny Clover Studio: „czyż nie byłoby świetnie dać graczowi możliwość współudziału w odradzaniu przyrody zamiast jedynie obserwowania całego procesu?”. Tak powstał pomysł na zastosowanie niebiańskich technik malowania, z pomocą którego jako gracz pomagaliśmy naturze rozkwitnąć na nowo.

 

 

Pierwotny wygląd zwierzęcia, którego poczynaniami kierujemy miał nie przypominać „twojego pupilka noszącego ubranka”. Amaterasu podczas skoków do wody miał przybierać postać delfina, natomiast podczas zeskoku z wysokiego klifu postać sokoła, ostatecznie jednak owe pomysły zostały odrzucone. Kilka razy spotykany Waka designem przypominającego postacie z anime od studia Tatsunoko Productions znanego z produkcji takich jak Speed Racer, Science Ninja Team Gatchaman czy Neon Genesis Evangelion. Jego płaszcz przypominał ten noszony przez Gatchamana. Sakuya, która jest strażniczką wioski Kamiki została stworzona wokół motywu brzoskwini. Wraz z postępem fabuły jej postać miała nosić coraz mniej ubrań, ale poziom trzeci tego projektu został odrzucony przez dyrektora generalnego Clover Studio ze względu na jej zbytnie roznegliżowanie.

okami3

Gra została zaprezentowana na targach E3 w roku 2005 i była wtedy ukończona w 30%. Miała już gameplay zawierający technikę Celestial Brush za sprawą której została nominowana do najbardziej oryginalnej gry . Od daty premiery została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków. Otrzymała wiele nagród za swoją oryginalność oraz artystyczny i innowacyjny styl. Do roku 2009 jej sprzedaż osiągnęła blisko 600 000 sprzedanych kopii i tym samym w roku 2010 pobiła rekord Guinnessa za wysokie osiągnięcia niekomercyjne. Oprócz superlatyw jakimi dzieło zostało określone, pojawiły się również słowa krytyki. Narzekano na nierówny poziom trudności, problemy z rozpoznawaniem przez grę malowanych pędzlem wzorów czy przesadną ilość dialogów – tym bardziej że zastosowano głosy modulowane komputerowo zamiast voice actingu. Krytyka ta i słaba sprzedaż gry przyczyniła się do zamknięcia Clover Studio. Hideki Kamiya, Shinji Mikami i Atsushi Inaba otworzyli nowe studio „Seed Inc.” by po scaleniu się z firmą deweloperską „ODD” utworzyć znane i cenione dzisiaj „Platinum Games”.

 

„Ōkami” to bez wątpienia twór wyjątkowy, który wraz z kilkoma innymi tytułami sprawił że gry też są określane mianem sztuki. Zdecydowanie warto ten tytuł poznać, ale podobne podejście do tworzenia gier może nie spodobać się osobom szukającym w grach jedynie rozrywki. Każdy posiadacz PlayStation 3, który nie miał okazji na przyczynienie się do regeneracji przyrody Kraju Kwitnącej Wiśni może nadrobić zaległości za sprawą wersji HD dostępnej na PS3 od października 2012 roku.

cropper