Wszystko o God of War. Rozgrywka, fabuła, rozwój postaci, PS4 Pro
God of War to seria znana posiadaczom konsol Sony od dawna. Po debiucie na PS2, gry z serii God of War pojawiły się na PS3, PSP i PS Vicie, a teraz God of War zaliczy niebawem swój wielki debiut na PlayStation 4. Kratos zmienia mitologiczne realia, zapuszcza brodę i opiekuje się synem, przy okazji zupełnie zmieniając mechanikę walki. Oto wszystko, co wiemy o grze.
- Świat gry
- Fabuła God of War
- System walki
- Rozwój postaci
- Eksploracja i rozgrywka
- Tryby gry
- Wsparcie dla PS4 Pro
- Trofea
- DLC
- Wydania gry
- Zwiastuny
ŚWIAT GOD OF WAR
Bóg wojny Kratos wymordował już cały panteon greckiej mitologii, więc twórcy przeniosą nas do mitów nordyckich – dziejów potężnego Odyna, walecznego Thora i podstępnego Lokiego. Na ogromnym drzewie Yggdrasilu istnieje dziewięć światów – w tym dom ludzi Midgard, w którym rozgrywa się akcja udostępnionych dotychczas materiałów. Z dziewięciu światów, w God of War odwiedzimy kilka, w tym Alfheim, które pokazano na przedpremierowych materiałach.
Według czuwającego nad projektem Cory’ego Barloga, w wykreowanym przez nich świecie bogowie różnych wierzeń (np. Zeus i Odyn) żyją na jednym świecie, dzieli ich po prostu geografia, stąd można zakładać, że Kratos wyruszył z Grecji do Skandynawii. Jest to jednak okres, gdy bogowie chodzili po Ziemi, więc nie zobaczymy tu wikingów, a raczej postacie i potwory z mitów.
Wśród innych ważnych światów poza Midgardem, mamy jeszcze Asgard, czyli dom bogów, do którego prowadzi tęczowy most Bifrost, oraz świat zmarłych Helheim czy zamieszkiwany przez lodowe olbrzymy Jotunheim.
FABUŁA GOD OF WAR
Nowe God of War kontynuuje wydarzenia z gry God of War 3, gdzie raz na zawsze załatwiliśmy niełatwą relację z ojcem bohatera, Zeusem. Nie wiemy, dlaczego Kratos (w polskiej wersji z głosem Artura Dziurmana) przybywa do nowego miejsca, ale zapuszcza brodę i przyjmuje opiekę nad synem Atreusem. Co do matki, ta umarła jeszcze przed rozpoczęciem gry. Wędrówka Kratosa i jego syna rozpoczyna się od momentu pogrzebu matki młodego chłopca. Jej ostatnim życzeniem było rozsypanie prochów z najwyższej góry świata.
Twórcy chcą pokazać tę bardziej ludzką stronę Kratosa jako ojca, przez co fabuła skupi się na niełatwej relacji z synem. Protagonista nie chce, by jego dzieciak miał w sobie tyle gniewu co on, jednak nie pamięta już innego życia i jego relacja z ojcem też nie należała do normalnych (łagodnie mówiąc…). Atreus pomaga w walce, tłumaczy mowę napotkanych w świecie postaci, w tym m.in. Węża Świata (Jormunganda) i pomaga czytać runy, przy okazji nieświadomie przekazując nauki matki o tym, że na świecie istnieje jeszcze dobro.
SYSTEM WALKI GOD OF WAR
Nowa gra serii God of War porzuca dotychczasowe slasherowe podejście do walki. Tym razem kamera osadzona jest znacznie bliżej bohatera, a walki przebiegają z mniejszą liczbą przeciwników i w wolniejszym tempie. Ogranicza to widoczność, lecz jeśli atak będzie nadchodził spoza ekranu, otrzymamy odpowiednie powiadomienie.
System walki wzorowany jest na serii Souls od From Software, a więc jest wolniej, bazując na mocnym i słabym ataku (R1 i R2) oraz blokach i unikach. Wrogowie są określani teraz poziomem doświadczenia oraz paskiem życia, którego kolor informuje gracza o różnicy sił między nim a naszym protagonistą. Powracają brutalne finishery na osłabionych przeciwnikach, jest też pasek wściekłości, który, po zapełnieniu zadawanymi obrażeniami, pozwala aktywować Spartan Rage, czyli czasowe zadawanie większych obrażeń, odnawiając nam przy okazji stopniowo zdrowie.
Na deser mamy moce runiczne, które pełnią tutaj rolę ataków specjalnych aktywowanych gdy są gotowe. Czas między użyciami możemy skracać rozwijając naszą postać, albo zakładając odpowiedni ekwipunek. Każda z broni otrzymuje dwa rodzaje ataków runicznych, do których możemy przypisywać jeden z kilku ataków.
Główną bronią Kratosa jest topór Lewiatan, wykuty przez tych samych kowali co młot Thora – Mjolnir. Nasz bohater będzie w stanie go ulepszać (o czym więcej w ROZWOJU BOHATERA) i zadawać nim obrażenia od zimna, a w walce może być rzucony w przeciwnika, którego zamraża. Kratos zaczyna wtedy okładać innych wrogów pięściami tak długo, aż jednym przyciskiem pada nie przywoła go z powrotem do ręki. Topór pomoże też w środowiskowych zagadkach logicznych.
W walce pomoże nam też syn Kratosa, Atreus, rażąc z łuku i korzystając z dodatkowych umiejętności, które zdobędziemy w trakcie rozgrywki. Atreus, podobnie jak Kratos, może ulepszyć swoje ataki i umiejętności specjalne. Co ważne, nasz pomocnik nie przeszkadza na polu walki i w niektórych momentach bez niego będzie wyjątkowo trudno o pokonanie przeciwnika.
ROZWÓJ BOHATERA W GOD OF WAR
Kratosa określa sześć statystyk, które zwiększamy poprzez ulepszanie ekwipunku (zarówno Kratosa, jak i Atreusa) u kowala:
- Siła (Strength) - zwiększa obrażenia od zwykłych ataków;
- Moc runiczna (Runic) - zwiększa obrażenia ataków runicznych i od żywiołów;
- Obrona (Defense) - zmniejsza przyjmowane obrażenia;
- Witalność (Vitality) - zwiększa maksymalną ilość życia i osłabia konsekwencje przyjmowanych ataków;
- Szczęście (Luck) - zwiększa szansę aktywowania korzyści z perków oraz zwiększa zdobywane punkty doświadczenia i walutę Hacksilver;
- Opóźnienie (Cooldown) - zmniejsza czas oczekiwania na ponowne użycie ataków runicznych, przyzwań runicznych i talizmanów.
Ulepszany sprzęt nie tylko zwiększa statystyki, ale też udostępnia nowe umiejętności, które odblokujemy zdobywanymi punktami doświadczenia. Co ciekawe, odmienne przedmioty będą wyglądać wyraźnie inaczej na ciele Kratosa, stanowią więc dodatkowo aspekt kosmetyczny.
Kowala opłacimy walutą Srebra, co było niegdyś wykorzystywane m.in. przez wikingów do płatności odliczanej według wagi lub po prostu do przetapiania.
EKSPLORACJA W GOD OF WAR
God of War nie będzie rozgrywać się w typowym otwartym świecie. Lokacje będą ułożone w miarę liniowo, przy czym znajdą się liczne odnogi dla poszukiwaczy sekretów, znajdziek i dodatkowej waluty. W tym aspekcie twórcy przyznali się do inspiracji Bloodborne’em, stąd wraz z przemierzaniem kolejnych lokacji odblokujemy sobie skróty do tych wcześniej zwiedzonych. Po ukończeniu fabuły będziemy mogli do nich powrócić. Gra oferuje ponadto opcję szybkiej podróży po odwiedzonych wcześniej lokacjach, a rozległe tereny przemierzać będziemy na łódce, która jest podstawowym środkiem transportu.
TRYBY GRY GOD OF WAR
Na ten moment wiadomo o kampanii fabularnej dla jednego gracza i wg dewelopera da się ją ukończyć w około 25-35 godzin, a na 100% (więc z eksploracją i szukaniem poukrywanych atrakcji) w jakieś 45-50 godzin.
Ciekawie wygląda kwestia poziomu trudności. Na początku wybiera się jeden z czterech dostępnych:
- Give Me A Story (Łatwy),
- Give Me A Balanced Experience (Średni),
- Give Me A Challenge (Trudny),
- Give me God of War (Najtrudniejszy),
… przy czym ten najwyższy nie ograniczy się do zwiększenia siły i życia przeciwników, a zmieni ich rozstawienie i natężenie, a nawet zachowanie. Poziomu trudności nie będzie można zmienić w trakcie zabawy.
Prawdopodobnie pojawi się też specjalny tryb z wyzwaniami, ale tutaj odpowiedź Barloga była dość oszczędna i nie znamy szczegółów. W sumie gra ma zająć na dysku ~45 GB.
GOD OF WAR - WSPARCIE DLA PS4 PRO
Posiadacze mocniejszej wersji PlayStation 4 mogą spodziewać się rozdzielczości 4K (skalowanej przez checkerboard rendering z rozdzielczości 1800p), supersampling jeśli nie posiadacie telewizora 4K oraz wsparcie dla technologii HDR. Ponadto gra na PS4 Pro zaoferuje lepsze efekty graficzne, poprawione tekstury oraz stabilniejszą płynność obrazu jeśli wybierzemy odpowiednią opcję w menu (ta pojawia się wraz z premierową aktualizacją).
Trofea God of War
Platynowe
- Ojciec i syn - Zdobądź wszystkie trofea
Złote
- Ostatnie życzenie - Rozsyp prochy
- Jak ogień i woda - Oddaj wszystkie przysługi Brokowi i Sindriemu
- Ognie piekielne - Ukończ wszystkie próby Muspelheimu
- Ciemność i mgła - Znajdź wszystkie skarby w głównej komnacie warsztatu
- Osądzający poległych - Pokonaj wszystkie dziewięć walkirii
Srebrne
- Sad Idunn - Maksymalnie zwiększ poziom zdrowia
- Furiat - Maksymalnie zwiększ poziom szału
- Zabójca - Zabij 1000 wrogów
- Niebezpieczne niebo - Uwolnij wszystkie smoki
- Kustosz - Zbierz wszystkie artefakty
- Wszechojciec oślepiony - Zabij wszystkie kruki Odyna
- Niedokończone sprawy - Pomóż wszystkim zbłąkanym duchom
- Łowca skarbów - Użyj map, by znaleźć wszystkie zakopane skarby
- Prawda - Znajdź wszystkie ołtarze Jotunów
Brązowe
- Początek podróży - Obroń swój dom przed Nieznajomym
- Nowa przyjazna twarz - Przetrwaj w lesie wiedźmy
- Nie ma jak w domu - Pozwól elfom światła wrócić do domu
- Pogromca smoków - Pokonaj smoka z gór
- Niepokojące konsekwencje - Pokonaj Magniego i Modiego
- Witajcie z powrotem - Odzyskaj Ostrza Chaosu
- Spełniona obietnica - Ulecz Atreusa
- Runda druga - Uratuj Atreusa
- Echa przeszłości - Wypłyń statkiem z Helheimu
- Początek zmierzchu - Pokonaj Baldura
- Po co z tym walczyć - Maksymalnie ulepsz Ostrza Chaosu
- Pod powierzchnią - Odkryj wszystkie tajemnice Jeziora Dziewięciu
- Ślady śmierci - Zbadaj cały teren Veidrrgardu
- Trójjęzyczność - Poznaj języki Muspelheimu i Niflheimu
- Krasnoludzka myśl techniczna - Ulepsz element pancerza
- Napastnik - Zdobądź klejnot runicznego ataku
- Szata zdobi człowieka - Stwórz strój dla Atreusa
- Zaklęty - Umieść zaklęcie w gnieździe pancerza
- Mistrz walki - Maksymalnie ulepsz runiczny atak
- Godny wojownik - Maksymalnie ulepsz Lewiatana
- Ukryte
- Droga niezłomności - Zdobądź Pancerz Wędrowca
- Pierwotny - Zdobądź Pancerz Pradawnego
GOD OF WAR - WSPARCIE POPREMIEROWE / DLC / MIKROTRANSAKCJE
W God of War nie będzie żadnych mikrotransakcji. Co do rozszerzeń fabularnych, design director Derek Daniels powiedział, że nie wie i na razie nie mają takich planów, ale przepustki sezonowej na pewno nie będzie.
WYDANIA GRY GOD OF WAR
Oprócz standardowego wydania gry, dostępna będzie edycja Day One (~249 zł), która ma zawierać unikalną okładkę oraz zawartość cyfrową: dynamiczny motyw dla menu PS4 i trzy tarcze - Buckler of the Forge, Dokkenshieldr i Shining Elven Soul.
Alternatywą jest edycja limitowana (~279 zł), gdzie znajdzie się gra w steelbooku i artbook od wydawnictwa Dark Horse oraz zawartość cyfrowa – wspomniany wcześniej motyw dla PS4, zestaw zbroi Przysięga Śmierci i tarcza Strażnik Wygnania.
Edycja kolekcjonerska (~499 zł) z kolei obejmuje grę w stylowym steelbooku, 23-centymetrową statuetkę Kratosa i Atreusa, rzeźbione figurki huldrowych braci, płócienną mapą Midgardu oraz litografikę z gry, a dodatkowo cyfrowe dodatki edycji limitowanej wraz z komiksem od Dark Horse.
Nieco grubsza kolekcjonera nazwana Stone Mason Edition ($149.99), którą ciężko będzie dostać w Polsce, wzbogaca podstawową kolekcjonerkę o kilka gadżetów: pierścień, brelok z głową Mimira oraz strugane figurki konia i trolla.
Na koniec specjalny zestaw gry z PlayStation 4 Pro 1TB (~1,999 zł), gdzie konsola i pad zostały upiększone motywami z gry. Kontroler dostępny jest również osobno (~259 zł).
ZWIASTUNY GOD OF WAR
GOD OF WAR - E3 2016 Gameplay Trailer
GOD OF WAR - BE A WARRIOR E3 2017 TRAILER
GOD OF WAR - POLSKI ZWIASTUN
Ostatnia edycja artykułu - 8.04.2018.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do God of War.
Przeczytaj również
Komentarze (28)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych