Metro Exodus (PS4, Xbox One, PC). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska, opinie

Metro Exodus (PS4, Xbox One, PC). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska, opinie

Rozbo | 02.12.2018, 15:00

Uniwersum Metro to wielki popkulturowy projekt. Narodził się w głowie rosyjskiego pisarza Dmitrija Głuchowskiego, a rozwinął skrzydła m.in. dzięki serii gier ukraińskiego studia 4A Games. Ponieważ wyczekiwana, trzecia część Metra wyląduje w sklepach na początku przyszłego roku, postanowiliśmy zebrać dla Was najważniejsze informacje o tej produkcji.

Data premiery

Dalsza część tekstu pod wideo

Metro Exodus będzie miało swoją premierę 22 lutego 2019 na wszystkich trzech platformach jednocześnie (PlayStation 4, Xbox One i PC).

Cena i edycje specjalne

W wersji cyfrowej Metro Exodus będzie oferowane w dwóch edycjach:

Edycja standardowa - 289,00 zł (PS Store), 239,99 zł (Microsoft Store), 214,99 zł (Steam)

  • Gra
  • Motyw dynamiczny (przy zamówieniu przedpremierowym, tylko PS4)
  • Pełna wersja gry Metro 2033 Redux dostępna do ściągnięcia na premierę Exodus (przy zamówieniu przedpremierowym, tylko XOne)
  • Oficjalny soundtrack (przy zamówieniu przedpremierowym, tylko Steam)

Edycja Gold - 379,00 zł (PS Store), 289,99 zł (Microsoft Store), 304,99 zł (Steam)

  • Gra
  • Motyw dynamiczny (przy zamówieniu przedpremierowym, tylko PS4)
  • Pełna wersja gry Metro 2033 Redux dostępna do ściągnięcia na premierę Exodus (przy zamówieniu przedpremierowym, tylko XOne)
  • Oficjalny soundtrack (przy zamówieniu przedpremierowym, tylko PS4 i Steam)
  • Przepustka sezonowa

W wydaniu fizycznym gra będzie dostępna w dwóch edycjach. Standardowa będzie kosztowała ok. 250 zł (konsole) i ok. 200 zł (PC). Oprócz tego w polskich sklepach będzie dostępna tzw. Aurora Edition w cenie ok. 380 zł (konsole) i ok. 330 zł (PC).

  • Gra
  • Przepustka sezonowa
  • Artbook "The world of Metro"
  • Steelbook
  • Metalowe, tłoczone, zewnętrzne pudełko

Edycja kolekcjonerska

To, o co w polskich sklepach będzie raczej trudno, to bardzo wypasione, ale dystrybuowane w ograniczonej ilości, tzw. Spartan Edition, które można nabyć osobno, bez gry (149,99 euro), albo wraz z pakietem Aurora, który już grę zawiera (244,99 euro).

  • Opakowanie w kształcie beczki z radioaktywną zawartością
  • Ręcznie malowana, 10.5-calowa figurka Artema walczącego z mutantem
  • Spartańskie nieśmiertelniki
  • Naszywki Zakonu Spartan
  • Kolekcja pocztówek "Wspomnienia Artema"

Lokalizacja

Metro Exodus otrzyma w dniu premiery polską wersję językową (napisy).

Historia powstania

Uniwersum stworzone przez Głuchowskiego stało się dla małego ukraińskiego studia 4A Games bramą do pierwszej ligi twórców gier wideo. Dwie poprzednie części serii oraz ich zremasterowane wersje na platformy obecnej generacji powoli, ale konsekwentnie przebijały się do świadomości zachodnich mediów i odbiorcy. 

Jednak ze względu na lokalizację studia, twórcom nie było łatwo do tego dojść. W trakcie powstawania kolejnych części serii musieli mierzyć się z ograniczeniami we własnym kraju, upadkiem pierwszego wydawcy (THQ) czy wreszcie rewolucją oraz wojną na Ukrainie w 2014 roku. Z tego też względu kierownictwo 4A Games podjęło decyzję o przeniesieniu głównej siedziby na Maltę, aby operować w ramach prawa Unii Europejskiej i w stabilnym środowisku. W Kijowie nadal pozostała jednak kluczowa dla produkcji gier filia studia.

Metro Exodus powstaje już w zupełnie nowej dla 4A Games rzeczywistości, tak pod względem prawnym, jak i finansowym. Pierwszy pokaz gry odbył się w prestiżowych okolicznościach, bowiem w ramach głośnej konferencji Microsoftu w trakcie E3 2017, gdzie przy okazji Metro Exodus miał posłużyć jako pokaz możliwości Xboxa One X.

Fabuła

Gra stanowi bezpośrednią kontynuację zarówno prequela, Metro: Last Light, jak i książki Głuchowskiego - "Metro 2035". Sama akcja rozgrywa się w 2036 roku - Artem wraz z żoną po ucieczce z moskiewskiego metra przemierzają zrujnowaną nuklernym atakiem Rosję w kierunku położonego na Dalekim Wschodzie Władywostoku w towarzystwie doborowego oddziału Spartan na pokładzie pociągu Aurora. Ich podróż będzie trwała cały rok i akcja gry będzie rozciągnięta na ten okres.

Rozgrywka

Choć Metro Exodus nadal pozostaje survival-shooterem przedstawionym z perspektywy pierwszoosobowej, to tym razem poszczególne etapy będą rozległymi, otwartymi przestrzeniami, które będzie można swobodnie eksplorować. Zmienił się także zwiedzany świat - w trakcie gry przemierzać będziemy lasy, równiny, małe wioski i miasteczka. Nie znaczy to oczywiście, że zabraknie miejscówek, z których słynie Metro - klaustrofobicznych, mrocznych podziemi czy zrujnowanych terenów miejskich. W grze będzie pełny cykl dnia i nocy oraz zmienne warunki atmosferyczne.

W Metro Exodus powrócą też kultowe patenty, które czyniły poprzednie części tak klimatycznymi - m.in. konieczność noszenia maski tlenowej w rejonach z podwyższonym promieniowaniem (a także wymiany filtrów), zapalniczka czy kompas. Również w Exodus podstawową walutą będzie amunicja. Trzeba będzie zbierać i oszczędnie wykorzystywać surowce. Powróci też możliwość modyfikowania oręża, tym razem jednak Artem będzie mógł robić to w dowolnej chwili, wyciągając niezbędne narzędzia ze swojego plecaka. 

W trakcie gry standardowo zmierzymy się zarówno z bandytami, jak i zmutowanymi stworami. Do potyczek będziemy mogli podejść strategicznie, eliminując po cichu cele i wykorzystując otoczenie, w tym oświetlenie, bądź w otwartej walce i przy użyciu całego arsenału. 

Wymagania sprzętowe

Na chwilę obecną producent nie opublikował jeszcze oficjalnych wymagań systemowych.

Opinie

PSX Extreme, playtest Rozba w trakcie gamescomu z numeru 253

Wygląda to wszystko klimatycznie, ale technicznie dalekie jest od tego, co pokazano na pierwszej prezentacji w trakcie konferencji Microsoftu. Tekstury lubią doczytać się przed nosem, a niektóre obiekty są uproszczone. Graliśmy na XOne X i nie czułem mocy konsoli, choć skłamałbym, mówiąc, że Metro Exodus mi się nie podoba.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Metro Exodus wykorzystuje autorski silnik studia, czyli 4A Engine
  • Podobnie jak w przypadku poprzednich części serii, nad scenariuszem Exodusa pracował sam Dmitrij Głuchowski
  • Bardzo ważnym aspektem gry mają być pory roku. Wraz z postępami fabularnymi będziemy trafiali do kolejnych miejsc w kolejnych okolicznościach sezonowych.
  • Nad grą pracuje zespół ok. 80 ludzi w biurze ukraińskim i ok. 70 w biurze maltańskim.

Warto obejrzeć

 

 

 

 

cropper