Ewolucja kultowych postaci. Biggs i Wedge na przestrzeni serii Final Fantasy
Przyznaję, że nie udało mi się wyrobić z tekstem o Cidzie (lub Cidach), którego poznaliśmy na przestrzeni różnych części Final Fantasy. Jednak z pomocą przyszło mi dwóch innych bohaterów, których dobrze znacie i lubicie. Nigdy nie odgrywali oni kluczowych ról, ale seria Final Fantasy bez ich udziału nie jest już taka sama. Biggs i Wedge zapraszają Was do krótkiej historii o nich.
Biggs Darklighter i Wedge Antilles
UWAGA SPOILERY W TEKŚCIE
Biggs i Wedge u Nintendo za czasów SNES-a i nie tylko
Zanim przejdziemy do ich występów w Final Fantasy IV i Final Fantasy VI, należy wspomnieć, że w Final Fantasy I & II: Dawn of Souls (remake pierwszych dwóch części, który ukazał się 2004 roku na Game Boy Advance) mogliśmy klasie Thief nadać imię Biggs lub Wedge.
W Final Fantasy IV: The After Years ujawniono, że Biggs i Wedge byli dwoma żołnierzami Red Wings, którzy kwestionowali rozkazy króla Barona w rozmowie z Cecilem Harveyem na temat nalotu na Mysidia w celu zdobycia Water Crystal.
Biggs: We are the Red Wings – the pride of Baron! Must we now be thieves, sent to plunder from the weak?? Cecil: Enough. Wedge: But, Lord Captain! The Mysidians offered no resistance! And still we cut them down. - fragment rozmowy z Final Fantasy IV
Wedge i Biggs z Final Fantasy IV (wersja z Nintendo DS-a)
Biggsa i Wedge'a mogliśmy spotkać też w Final Fantasy IV - Interlude na sterowcu w czasie podróży Cecila i Rosy do Damcyan, aby świętować jego odbudowę.
Poza wspomnianą rozmową naszej dwójki z Cecilem, odegrali oni też jedną z kluczowych ról w The After Years jako dwójka żołnierzy, którzy chronili księcia Ceodore przed atakiem Mysterious Girl. A jak to się skończyło? Zostawiam Was z cytatem.
You are the last... of the Red Wings, Ceodore... We, the Red Wings... are the greatest airship fleet in the skies...the pride of Baron! My orders... are the law... to you.. - Biggs (Fragment wypowiedzi z The After Years)
Biggs i Wedge z Final Fantasy IV: The After Years
Wreszcie! Moja ulubiona szósteczka. Wspomnianą dwójkę poznajemy w czasie podróży z Terrą Branford. Biggs i Wedge są żołnierzami Imperium Gestahlian, którzy wraz z główną bohaterką Final Fantasy wyruszyli do Narshe, aby zbadać zamarzniętego espera, który został wykopany w górze.
Hard to believe an Esper's been found intact there, 1000 years after the War of the Magi... — Wedge (fragment rozmowy z Final Fantasy VI)
Choć są sceptycznie nastawieni do tego zadania zakładają, że obecność Terry świadczy o tym, że ich przełożeni traktują poważnie te plotki. Po bojach ze strażnikami Narshe oraz z wytrenowanym ślimakiem Ymirem udaje im się dotrzeć do kopalni i samego espera Valigarmandę, który wyczuwa obecność nieproszonych gości. I w tym miejscu kończę, bo zaraz opiszę Wam cały przebieg fabuły, a nie o to chodzi w tym tekście.
Biggs, Wedge i Terra w czasie podróży do Narshe (Final Fantasy VI)
Szarakowe odwiedziny Biggsa i Wedge
We'll do even better next time. — Biggs An' Cloud... Sorry, I wasn't any help. — Wedge (fragment z Final Fantasy VII)
W legendarnej siódmej części Final Fantasy Biggsa i Wedge’a poznajemy w czasie ataku grupy AVALANCHE (do której należą razem z swoją przyjaciółką Jessie oraz Barretem i Cloudem )na reaktory w sektorze 1 i 5 w Migdar. Atak udaje się, a członkowie tej grupy udają się do sektora 7 do swojej kryjówki w 7th Heaven. Po odpoczynku kierują się do pociągu, ale pojawia się problem z przepustką Clouda w punkcie kontrolnym. Wedge pojawia się i informuje grupę, że wagony zostaną zamknięte, aby złapać intruzów w pułapkę. On, Biggs i Jessie pozostają w przebraniu, a Cloud, Barret i Tifa uciekają do podziemnego systemu kolei.
Wedge i Biggs w czasie podróży pociągiem z Cloudem (Final Fantasy VII)
Kiedy Shinra atakuje sektor numer siedem, Wedge, Biggs i Jessie stają do walki. Zostają ciężko ranni. Wedge ma tragiczny w skutkach upadek, a jego ostatnie słowa wyrażają zdziwienie i szczęście, że Cloud zapamiętał jego imię. Biggs z kolei ma wyrzuty sumienia przez zniszczenie reaktora w sektorze 1. I tak kończy się ich udział w Final Fantasy VII.
Biggs i Wedge z Final Fantasy VII
W Crisis Core: Final Fantasy VII nie spotkamy znanych nam bohaterów z oryginalnego FF-a numer siedem. Jednak w czasie ucieczki Zacka z Nibelheim możemy zauważyć, że dwie maszyny, które czarnowłosy może ostrzeliwać, noszą nazwę Biggs i Wedge.
Maszyna bojowa, która nosi nazwę Biggs
W przygodach Vincenta w Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII, w czasie podróży pociągiem na cmentarz Midgaru, możemy być świadkiem rozmowy z dziewczyną, która należy do organizacji World Regenesis Organization (WRO). Wspomina ona, że jej brat był członkiem grupy rebeliantów i zginął trzy lata temu w czasie ataku na sektor numer 7. Świadczy to o tym, że jej bratem mógł być Biggs lub Wedge.
Rozmowa Vincenta z dziewczyną, która wspomina swojego brata
Major Biggs i porucznik Wedge są w Final Fantasy VIII żołnierzami armii Galbadia. Spotykamy ich na szczycie wieży radiowej w Dollet, w czasie prób naprawy przekaźnika. Podczas walki ze Squallem, Zellem i Selphie zostają wykluczeni przez Elvoreta. Po pokonaniu latającego stwora i opuszczeniu wierzy, Biggs programuje X-ATM092, który wyrusza z drużyną Squalla.
Major Biggs i porucznik Wedge (Final Fantasy VIII)
Następną styczność z przesympatyczną dwójką mamy w czasie ucieczki Zella, Selphie i Quistis z więziennej celi w D-District Prison. Ich wojskowe stopnie zostały odpowiednio zdegradowane do porucznika i szeregowca po wydarzeniach w Dollet. Ostatni raz pojawiają się w Lunatic Pandora, gdzie rozważają odejście z G-Army. Są też dostępni jako karty do gry Triple Triad. Ciekawostka numer dwa — Final Fantasy VIII jest pierwszą częścią serii, w której udaje im się przeżyć wydarzenia zawarte w grze.
Biggs i Wedge w D-District Prison (Final Fantasy VIII)
Biggs i Wedge w odwiedzinach u czarnuli
Przyszła pora na PlayStation 2 i kolejne trzy „fajnale” — chociaż Final Fantasy X-2 możemy potraktować bardziej jako DLC. Wspomniana dwójka tym razem robi za ochroniarzy. Pilnują wejścia na stadion blitzballa w Luca i mogą zostać zwerbowani do naszej drużyny. Biggs ma na sobie niebieski mundur, a Wedge ciemnoszary. Nie będę się tutaj rozpisywał na temat ich rozwoju w drużynie, ale dodam tylko, że Wedge może się stać drugim najlepszym bramkarzem, a Biggs jednym z lepszych napastników w drużynie Wakki. Duet występuje także w Final Fantasy X-2 jako członkowie drużyny blitzball Gullwings.
Biggs i Wedge Final Fantasy X
W Final Fantasy XII nie ma Biggsa i Wedge’a, ale za to są Gibbs i Deweg, którzy służą jako żołnierze Archadian Empire i pilnują wejścia do Mosphoran Highwaste w Nalbina Fortress. Udaje im się powstrzymać większość podróżników przed wejściem na te tereny. Gibbs nazywa Dewega „sir”, ponieważ jest on wyższy stopniem od niego. Gibbs wyraża obawy dotyczące zajmowanego stanowiska odkąd usłyszał, że poprzednicy zostali zatopieni wraz z Dreadnought Leviathan. Deweg przypomina mu, że żołnierz Imperium nigdy nie opuszcza swojego stanowiska, a Imperium nie patrzy życzliwie na dezerterów. Nawet zastanawia się, czy Gibbs chciałby zamiast tego służyć na linii frontu, czemu ten kategorycznie zaprzecza.
Gibbs: Fair enough, sir, but why'd it have to be here? Here of all places? Deweg: A soldier doesn't complain about his post, Gibbs. Granted, it's hot... the city reeks of sweat... and I've sand in places sand has no right to be. - fragment wypowiedzi z Final Fantasy XII
Ciekawostka numer trzy — Gibbs nie lubi smrodu chocobosów, a wiecie czemu? W jednym z dialogów dowiadujemy się, że chocobosy obecne podczas ceremonii nominacji Vayne w Rabanastre są prezentem od rodzinny Gibbsa, który pochodzi z Tchita Downs, gdzie jego rodzina od pokoleń hoduje te żółte kuraki. Kiedy udał się do Archades, kobiety odstraszał smród chocobosów na jego ciele, a on sam musiał zainwestować dużą ilość Gili (nie tych z nosa), aby kupić Viera Cologne, czym pozbył się tego zapachu. Odtąd Gibbs nigdy nie powiedział nikomu o swojej przeszłości. Nawet swojej żonie, która ostatecznie zatrudniła Julesa, aby się tego dowiedzieć. Wspominam o tym dlatego, że gdy będziemy chcieli uzyskać wczesny dostęp do Mosphoran Highwaste, musimy wynająć kuraka, a Gibbs widząc nas na nim da nogę i porzuci swój posterunek, a Deweg pobiegnie za nim.
Filmik: AniMAVRIN
Pechowa trzynastka
Przyszła kolej na Waszą ulubioną trzynastą część Final Fantasy i przygody Lightning. W Final Fantasy XIII znajduje się sklep B&W Outfitters, a jego logo to „V+W”, które jest odniesieniem do Biggsa i Wedge’a, a dokładniej angielskiej pomyłki w tłumaczeniu Biggsa na „Vicks” w Final Fantasy VI.
sklep B&W Outfitters
W Lightning Returns: Final Fantasy XIII Biggsa i Wedge’a możemy spotkać w Yusnaan, gdzie odpowiadają za „gry śmierci”. W pierwszej kolejności przyjmujemy zlecenie od Wedge’a, który w strefie przemysłowej organizuje Death Safari. Po wykonaniu tego zadania dostajemy bilet umożliwiający udział w Death Game od Biggsa. Ten zaś zleca zabicie trzydziestu potworów w strefie magazynowej. Po wygranej Lightning prosi Biggsa i Wedge’a, aby zaprzestali tych gier. W późniejszym etapie gry możemy wpaść na nich jeszcze raz na miejskim targu aromatycznym u podnóża schodów do Glutton's Quarter, gdzie podróżują jako muzycy, którzy grają Terra's Theme.
Filmik: XDem209
MMO-we przygody Biggsa i Wedge
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn: statek Biggsa i Wedge’a, Tiny Bronco, zostaje zaatakowany przez imperium, zmuszając Warrior of Light do interwencji. Stają się sprzymierzeńcami Scions of Seventh Dawn i przenoszą do kwatery głównej grupy w Waking Sands. Kiedy Waking Sands zostaje zaatakowany przez Imperium Garlean, Biggs i Wedge są wśród schwytanych. Uciekają, co zmusza nas do odszukania ich i uratowania przed wojskami cesarskimi. Po ponownym spotkaniu ze swoim mentorem, Cid nan Garlond, pomagają w uratowaniu pozostałej części przywódców Scions of Seventh Dawn z Castrum Centri. Po tych wydarzeniach możemy ich spotkać w Waking Sands wraz z innymi członkami i sojusznikami Scions of Seventh Dawn. Biggs chce założyć własną hutę, a Wedge zdobyć serce swojego ukochanego, Tataru Taru. Jakiś czas później, kiedy dowiadują się o śledztwie Cida w sprawie Crystal Tower, wstrzymują swoje osobiste projekty, aby dołączyć do NOAH i pomóc.
Biggs i Wedge z Final Fantasy XIV
Final Fantasy XIV: Heavensward: Biggs i Wedge zostali zaproszeni wraz z Cidem do pracy nad projektem nowego sterowca dla Ishgardu. Stają się też pomocni w pokonaniu Nidhogga, a ich nowy sterowiec, Manacutter, jest potrzebny, aby dostać się do legowiska smoka. W kolejnych wydarzeniach towarzyszą Cidowi, Warrior of Light i Alphinaudowi Leveilleurowi w schwytaniu arcybiskupa Thordana VII w Sea of Clouds oraz pomagają w planie pokonania Bismarcka. Kiedy arcybiskup dociera do Azys Lla, para wraca do Ishgardu, gdzie pomagają Cidowi przebudować Enterprise na Enterprise Excelsior. Po zakończeniu prac udają się do Azys Lla wraz z nami i innymi towarzyszami. Po przybyciu na pływającą wyspę Wedge odkrywa i aktywuje działanie Allagan Guidance Node, który nazywa Gilly. Po wygranej z arcybiskupem Thordanem VII, Wedge prosi nas o pomoc w ponownym aktywowaniu Gilly, który się wyłączył. Oczywiście wszystko się udaje, a nasz duet podejmuje się kolejnego zadania. Pomagają w śledztwie w sprawie Aleksandra (tak, tego summona, którego znacie) i udaje im się odszyfrować transmisję Goblin Illuminati. Wraz z nami i Mide atakują Midasa, jedno z ramion Aleksandra, aby zamknąć rdzeń, który znajduje się w środku. W międzyczasie nasi bohaterowie będą musieli też zmierzyć się z Quickthinx Allthoughts, liderem Illuminati. Po jego klęsce i zapieczętowaniu Aleksandra, Biggs i Wedge żegnają się z nami do następnego spotkania.
Biggs z Final Fantasy XIV
Final Fantasy XIV: Stormblood: tym razem Biggs i Wedge pomagają Cidowi w śledztwie w sprawie Omegi i są zszokowani, gdy Jessie ujawnia, że pomaga im będzie Neron. Gdy zespół znajdzie portal do Interdimensional Rift (szczelina międzywymiarowa) udają się do niego, gdzie zostają podani testom Omegi. Biggs i Wedge pomagają drużynie przejść pierwsze wyzwanie i postanawiają wrócić do pokoju kontrolnego Omegi w Carteneau Flats. Omega jednak zdecydował, że najlepszym sposobem na zmotywowanie Warrior of Light (czyli nas) do pokazania prawdziwej mocy będzie zabicie naszego duetu przyjaciół. W tym celu wysyła do nich potwora. Udaje im się przeżyć, lecz są ciężko ranni. Z pomocą przychodzą Cid i Nero, którzy zabierają ich do Conjurer's Guild w Gridania w celu wyleczenia. Zanim Omega jest gotowy do kontynuowania swoich testów, nasi bohaterowie - jeszcze nie do końca zdrowi, opuszczają łóżka. Po pokonaniu Omegi Biggs i Wedge jadą na Hraesvelgr, gdzie ratują nas i Cida przed rozpadającą się szczeliną.
Wedge z Final Fantasy XIV
Final Fantasy XIV: Shadowbringers: Biggs i Wedge dołączają do Wojownika Światła i Tataru u podstawy Syrcus Tower, aby pomóc im znaleźć latarnię potrzebną do wysłania Wojownika do The First (Pierwszego). Gdy ją odnajdują są zdziwieni, że została wykonana przez hutę Garlond. W możliwej przyszłości, w której doszło do Eighth Umbral Calamity, zespół huty Garlond spędził kilka wieków pracując nad sposobem zmiany historii, aby temu zapobiec. Przeanalizowali i połączyli technologie, których byli świadkami podczas swoich przygód z Crystal Tower, Aleksandrem i Omegą. W wyniku tego potomek Biggsa wysyła G'raha Tię i Kryształową Wieżę w przeszłość Pierwszego, wprowadzając w życie plan powstrzymania nieszczęścia.
Biggs i Wedge spotykają Noctisowy boysband
Biggs i Wedge, których poznajemy w Final Fantasy XV są przyjaciółmi Aranei. Była pod wrażeniem, gdy pracowali jako najemnicy do wynajęcia, a Biggs został jej ochroniarzem. Kiedy Noctis i jego boysband udają się do Vesperpool w poszukiwaniu Mythril, spotykają przyjaciół. Gdy Aranea dołączyła do grupy Noctisa, powierzyła Biggsowi i Wedge’owi odpowiedzialność za ich obóz. Podczas rozmowy z grupą Noctisa Aranea twierdzi, że chociaż nie uważa duetu za przyjaciół, całkowicie im ufa. Jak powiedziano w Final Fantasy XV - The Dawn of the Future — Biggs i Wedge pomagają Aranei i reszcie ich dywizji podczas odbudowy Altissii. W czasie powrotu do Gralei odkrywają, że walczy z Diamond Weapon, a oni w międzyczasie pomagają zebrać uchodźców do pociągu jadącego do Tenebrae. Aranea zrywa wszystkie konszachty z Nifheimem, gdy odkrywa prawdziwe plany Ardyna. Udaje jej się pokonać Diamond Weapon i uratować ośmioletnią dziewczynkę, którą powierzono jej w opiece.
Kiedy Noctis i jego grupa przybywają do Tenebrae, widzą Biggsa i Wedge'a obok Aranei i licznych przesiedlonych obywateli. Ponieważ drużyna Noctisa potrzebuje kogoś do obsługi Magna Fortia, Aranea przydziela Biggsa i Wedge’a do zadania. Po drodze rozmawiają z drużyną Noctisa za pośrednictwem domofonu pociągu, do czasu ataku demonów. Informują go, aby ten się o nich nie martwił i uciekał. Noctis daje nogę razem z przyjaciółmi i ma nadzieję, że Biggs i Wedge przeżyli atak. Gdy ciemność ogarnia Eos, wszyscy udają się do Lucis. Aranea, Biggs i Wedge wychowują tam dziewczynę, która została powierzona opiece Aranei podczas jej przygody w Gralea. Biggs i Wedge w pewnym momencie zostają uwięzieni w Cleigne, ale zostają uratowani i zabrani do kwatery głównej Meldacio Hunter, gdzie pomagają wzmocnić bezpieczeństwo. W rozdziale Lunafrei, Dawn of the Future, Biggs, Wedge, Sol i Aranea badają opuszczone teraz ziemie cesarskie, ale Sol ma kaprys i chce pracować sama. Kiedy Aranea zostaje uwięziona w ruinach zainfekowanych przez demony, Biggs i Wedge karcą Sol, gdy przychodzi na ratunek, ale wspierają ją w tym…
Filmik: Video Gaming FAQs
Po dziesięcioletnim śnie Noctis wyłania się z Kryształu i dowiaduje, że Biggs, Wedge i Aranea zostali liderami wśród tych, którzy chronią ludzi przed demonami. Każdy dowodzi teraz jednostką swojej armii. Final Fantasy XV - The Dawn of the Future przedstawia alternatywne zakończenie sagi, w której Bahamut zwraca się przeciwko ludzkości i stara się zniszczyć życie na Eos. Biggs i Wedge towarzyszą Aranei i Sol, gdy udają się do Cytadeli, aby pomóc Noctisowi, Lunafreyi i ich przyjaciołom. Bahamut wraz ze swoimi mniejszymi wersjami unosi w powietrze budynek Cytadeli. Aranea zabiera wszystkich na swój sterowiec i ląduje na placu latającej Cytadeli. Razem z Biggsem, Wedgem i Sol muszą zostać z tyłu, aby naprawić sterowiec. Drużyna Noctisa wyrusza w bój. Po pokonaniu Bahamuta budynek Cytadeli zaczyna spadać, ale z pomocą przychodzi Titan, który ich ratuje.
I w tym miejscu kończy się historia Biggsa i Wedge’a w głównych (czyt. numerowanych) częściach Final Fantasy. Nie znaczy to, że nie wystąpili oni w spin-offach tej serii. Możemy ich zobaczyć jeszcze między innymi w Final Fantasy Tactics, gdzie Biggs jest naszym wrogiem, z kolei Wedge jest sojusznikiem na polu walki. W Final Fantasy Dimensions są strażnikami w Castle Lux, a w Final Fantasy: Record Keeper — agentami Royal Arcanium i działają jako komiczni rywale dla Tyro i Elarry. Dobrze, ale przejdźmy jeszcze do dwóch gościnnych występów poza serią Final Fantasy — bo ilość znaków, którą miałem wykorzystać znacząco mi się kończy.
W gościnie u innych
Chrono Trigger: w japońskim wydaniu V-Jump humorystycznie stwierdzono, że po tym, jak Valigarmanda sprawił, że zniknęli w Final Fantasy VI, trafili do wymiaru Chrono Trigger i zostali znalezieni przez Norsteina, który dał im nową pracę. Biggs i Wedge to imiona dwóch żołnierzy znalezionych w Namiocie Przerażenia na Jarmarku Tysiąclecia. Towarzyszy im trzeci żołnierz o imieniu Piette, którego imię prawdopodobnie nawiązuje do admirała Firmusa Pietta ze Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back i Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi. Podobnie, jak w Final Fantasy VI, Biggs nazywał się Vicks w wersjach SNES i PlayStation, ale zostało to poprawione w wersji Nintendo DS.
Wedge i Biggs z Chrono Trigger
Kingdom Hearts II: w przygodach Sory możemy spotkać Biggsa i Wedge’a oraz Jessie i Barreta z Final Fantasy VII jako właścicieli pewnego sklepu (nie zdradzę jakiego). Natomiast Biggs jest też gospodarzem turnieju Struggle w Twilight Town, w którym uczestniczy Roxas.
Wedge i Biggs z Kingdom Hearts II
THE END
Korekta tekstu: Aleksandra Borkowska.
Przeczytaj również
Komentarze (9)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych