DiRT 5 (PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, PC). Co wiemy o grze
Nowy DiRT to nowe wyzwania dla brytyjskiego studia Codemasters, zwłaszcza ze względu na konsole następnej generacji, które otwierają przed twórcami zupełnie nowe możliwości. Ci, jak mówią, chcą wykorzystać moc nadchodzących sprzętów, by stworzyć coś, co skuteczniej dotrze do emocji graczy i pozwoli dać upust ich kreatywności.
Premiera
Premiera DiRT 5 odbędzie się w październiku tego roku. Gra ukaże się wówczas na komputerach oraz konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One oraz Xbox Series X (oficjalny komunikat prasowy wspomina o wszystkich tych platformach w kontekście październikowej premiery). W przyszłym roku będzie ona także dostępna na platformie Google Stadia.
Polonizacja
Gra będzie dostępna w polskiej wersji językowej (napisy).
Rozgrywka i założenia
DiRT 5, podobnie jak poprzednie części serii (której korzenie sięgają czasów PlayStation 1 i wydanego w 1998 roku Colin McRae Rally), to gra wyścigowa skupiająca się na rywalizacji off-road. Za produkcję odpowiada ekipa Codemasters Cheshire (wcześniej Codemasters Evo), oddział tworzony w sporej części przez byłych pracowników nieistniejącego już Evolution Studios (twórców takich gier jak seria MotorStorm czy Driveclub).
Jakie cele przyświecają twórcom najnowszej odsłony DiRT? Cytowany w oświadczeniu prasowym Robert Karp, development director, twierdzi, że 'piątka' będzie hołdem dla części drugiej i trzeciej. - Jako studio jesteśmy wielkimi fanami gier DiRT 2 i DiRT 3. Najnowsza odsłona będzie naszym hołdem dla tamtych świetnych gier. DIRT 5 to większe, jeszcze bardziej intensywne wyścigi terenowe w żywej, trudnej i dającej mnóstwo zabawy otoczce. DIRT 5 zapewni rozrywkę zarówno graczom chcącym ścigać się ze sztuczną inteligencją na najtrudniejszych trasach świata, jak i tym, którzy oczekują zabawy w bardziej wyluzowanej atmosferze z przyjaciółmi na podzielonym ekranie.
Michael Moreton, główny projektant, w wywiadzie, jaki został opublikowany z okazji niedawnej zapowiedzi, wspomniał z kolei o możliwościach, jakie oferują konsole nowej generacji. Nowe sprzęty, tłumaczy, pozwolą jego zespołowi łatwiej osiągnąć zamierzone cele i dzięki temu zrealizować “coś odważnego, ambitnego, zapadającego w pamięć”. Jednym z takich aspektów jest szeroko pojęta stylistyka - nie tylko to, co widzimy na ekranie, ale też cały wyczuwany podskórnie "vibe" towarzyszący zabawie.
Moreton twierdzi, że jednym z filarów DiRT 5 jest koncept “wzmocnionego świata off-road”. Uczestnictwo w zawodach i wygrywanie to tylko jedna strona medalu. Chodzi także o to, by błyszczeć w wyścigowym światku “pełnym stylu, osobowości i koloru”. - Każdy aspekt gry, [czyli] samochody, muzyka, trasy, akcja został tutaj zintensyfikowany po to, żeby zbudować właściwy klimat - wyjaśnia Moreton.
Świadomość posiadania tej podbudowy i stylu ma natomiast skłaniać graczy do tego, by ci mogli mogli dać upust swojej wyobraźni i kreatywności niezależnie od tego, czym się w danej chwili zajmują: ścigają, projektują karoserię, robią zdjęcia lub coś jeszcze innego. Rolą nowych konsol jest w tym wszystkim zapewnienie “dodatkowej warstwy jakości i immersji”, która dostarczy lepszych, silniejszych doznań. - Chcemy zapewnić graczom przeżycia, które wywołają uśmiech na ich twarzach; [chcemy] by można było uchwycić niesamowity moment i podzielić się nim ze światem. Wszystko, co związane z konsolami następnej generacji pozwala nam przybliżyć się do osiągnięcia tego celu.
Tryby gry
W przypadku trybów DiRT 5 najważniejsza będzie fabularyzowana (nieliniowa) kariera. Pracownicy Codemasters podkreślają, że opowiedziana w grze historia ma być “głęboka”, a gracz stanie przed koniecznością podjęcia wielu decyzji. Gdzieś w tle naszych zmagań, tym mozolnym wspinaniu się po kolejnych szczebelkach wyścigowej hierarchii, pojawią się bohaterowie grani przez znanych aktorów, Troya Bakera i Nolana Northa (obaj zagrali już razem np. w Uncharted 4: Kres Złodzieja użyczając głosu braciom Drake). Baker wcieli się w mentora, North zaś w jego arcyrywala.
Rywalizacja zabierze nas w najróżniejsze zakątki świata. Ścigać będziemy się między innymi po skutej lodem nowojorskiej East River, błotnistych szlakach w Chinach czy po norweskich bezdrożach, mając za tło zorzę polarną. Każdy kraj, jak to zwykle w tego typu grach bywa, to innego rodzaju wyzwanie ze względu na nawierzchnię i warunki pogodowe. Ta druga ma dodatkowo dynamicznie zmieniać się w trakcie rywalizacji. Błękitne niebo mogą dla przykładu rychło po starcie zasnuć ciemne chmury zwiastujące burzę śnieżną.
Jeśli chodzi o pozostałe warianty rozgrywki, wspomniano o kreatorze pozwalającym nam tworzyć własne wyścigi: decydować o otoczeniu czy rodzajach samochodów, jakie mogą w nich uczestniczyć (do wyboru są tu łaziki, terenówki, auta do jazdy po skałach czy współczesne samochody rajdowe). W DiRT 5 nie zabraknie trybów sieciowych, w tym organizowanych przez developera zawodów/wydarzeń, czy lokalnego multiplayer dla czterech osób mogących rywalizować na podzielonym ekranie. Na wzmiankę zasługuje ponadto rozbudowany edytor karoserii czy tryb fotograficzny.
Codemasters przekonuje, że ujawnione dotąd atrakcje to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Kolejne zostaną ujawnione w nadchodzących miesiącach. Przytaczany wcześniej Moreton wspomniał, że jedna z nich pojawi się w serii po raz pierwszy w historii.
Video
Przeczytaj również
Komentarze (43)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych