Ratchet & Clank: Rift Apart (PS5) - co wiemy o grze
był jedną z większych (pozytywnych) niespodzianek czerwcowej prezentacji PlayStation 5. Nowa część lubianej serii jest jednym z okrętów flagowych Sony na najbliższe miesiące i ma zachęcić do kupna nowej konsoli, robiąc użytek z różnych jej atutów: dysku SSD, silnika Tempest czy kontrolera DualSense.
Premiera
Premiera Ratchet and Clank: Rift Apart powinna odbyć się niedługo po starcie PlayStation 5. Dokładna data nie została dotąd podana do wiadomości.
Polonizacja
Brak informacji na chwilę obecną. Przypadek , czyli ostatniej części serii, sugeruje jednak, że gra powinna być dostępna w polskiej wersji językowej.
Fabuła
Ratchet and Clank: Rift Apart to, jak powiedział w wywiadzie dla dziennika Washington Post Mike Daly ze studia Insomniac Games odpowiedzialnego za produkcję, kanoniczna kontynuacja Ratchet and Clank: Into the Nexus z PlayStation 3. - Fani marki są bardzo zaangażowani emocjonalnie w historię, którą opowiadaliśmy [na przestrzeni lat]. Ostatni raz rozwijaliśmy to uniwersum w Into the Nexus (...). W filmie i reboocie Ratchet & Clank [z 2016 roku] mieliśmy do czynienia z opowieścią snutą przez Qwarka, który jest raczej mało wiarygodnym narratorem, dlatego postanowiliśmy powrócić do kanonicznej historii opowiadanej przez nas od lat.
Punktem wyjścia dla fabuły Rift Apart są kolejne niecne intrygi doktora Nefariousa, który po długiej nieobecności postanawia wrócić i podjąć nową próbę podbicia wszechświata. Po zaatakowaniu pary głównych bohaterów Dimensionatorem Nefarious doprowadza do nieplanowanego uszkodzenia struktury czasoprzestrzeni. Na dotychczas udostępnionych materiałach video widzimy, jak przez otworzone w ten sposób przejścia między wymiarami Ratchet i Clank przedostają się do różnych światów, zarówno prymitywnych, technologicznie nierozwiniętych, jak i futurystycznych, na końcu zaś ich drogi się rozdzielają. Międzywymiarowy rollercoaster wieńczy spotkanie Clanka z tajemniczym Lombaxem płci żeńskiej.
Rozgrywka
Trzon rozgrywki Ratchet and Clank: Rift Apart nie odbiega w znaczący sposób od formuły znanych z (większości) poprzednich części. Gra jest trójwymiarowym platformerem ze sporym naciskiem na strzelanie, gromadzenie znajdziek (w tym wypadku śrubek), upgrade broni czy korzystanie z mniej lub bardziej wymyślnych gadżetów. Funkcję jej reżysera pełni Marcus Smith, który podobne stanowisko zajmował przy Sunset Overdrive i Resistance 3.
W Rift Apart nie brakuje też jednak zupełnie nowych rozwiązań i mechanik. Dla przykładu Ratchet jest teraz w stanie wykonywać dasha w trakcie strafe’owania, dzięki czemu może znacznie szybciej poruszać się na boki. Największe novum gameplayowe ma jednak bezpośredni związek z motywami narracyjnymi. Dzięki specjalnemu gadżetowi zwanemu “rift tether” bohaterowie (oprócz Ratcheta grywalna będzie też na pewno tajemnicza towarzyszka Clanka) mogą korzystać z wyrw w czasoprzestrzeni, co pozwala im błyskawicznie przeskakiwać między różnymi lokacjami. Dotyczy to nie tylko niewielkich odległości, podróżować można bowiem nawet między planetami (zarówno tymi znanymi z poprzednich odsłon cyklu, jak i zupełnie nowymi). Jak twierdzi wspomniany wyżej Mike Daly, każda odwiedzana w ten sposób miejscówka to zrealizowany z przywiązaniem do detali świat, a nie zwykły zapychacz czy fasada.
Najnowszy Ratchet & Clank robi użytek z dobrodziejstw oferowanych przez PlayStation 5. Dzięki dyskowi SSD możemy bez loadingów przeskakiwać między wymiarami, nie tracąc w tym czasie kontroli (jak w cutscence) nad postacią. Deweloperzy z Insomniac wspominają również o korzyściach płynących z silnika Tempest, który pozwoli stworzyć satysfakcjonującą, 'trójwymiarową' oprawę dźwiękową. Przykładowo w leśnej lokacji będziemy mogli łatwo zlokalizować źródła dochodzących do nas z różnych stron dźwięków.
Bohaterowie Rift Apart będą dysponować pokaźnym arsenałem. Pojawią się oczywiście zupełnie nowe bronie, jak Shatterbomb, Enforcer, Burst Pistol (pistolet wystrzeliwujący zieloną plazmę) czy Topiary Sprinkler (przemienia przeciwników w rośliny ogrodowe). Dzięki kontrolerowi DualSense i jego funkcjom każda z dostępnych w grze pukawek powinna nabrać unikalnego charakteru. W przypadku Enforcera, broni przypominającej strzelbę z dwiema beczkami, lżejsze wciśnięcie spustu (triggera) wystrzeliwuje pocisk z jednej beczki, mocniejsze - z dwóch. Po użyciu Shatterbomb poczujemy z kolei na kontrolerze drgania będące następstwem eksplozji.
Ratchet and Clank: Rift Apart będzie można ogrywać w dwóch trybach. Albo z rozdzielczością 4K i w 30 klatkach na sekundę, albo w 60 klatkach na sekundę z niższą rozdzielczością.
Video - Ratchet and Clank: Rift Apart
Przeczytaj również
Komentarze (43)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych