10 gier z najwyższą sprzedażą w historii

10 gier z najwyższą sprzedażą w historii

Bartosz Dawidowski | 01.08.2021, 09:00

Niektóre gry osiągnęły wyniki sprzedażowe, w które aż trudno uwierzyć. Mówimy tu o liczbach idących nie w dziesiątki, ale już nawet w setki milionów dostarczonych klientom kopii. Zapraszamy do sprawdzenia listy takich absolutnych bestsellerów.

W rankingu znajdują się tylko potwierdzone przez wydawców wyniki. Oczywiście jest sporo innych tytułów z zapewne ogromnymi liczbami na kontach, ale możemy często tylko "gdybać", ile dokładnie kopii danej produkcji się rozeszło. Skupiamy się zatem na rezultatach, które zostały oficjalnie przedstawione w komunikatach prasowych lub raportach finansowych.

Dalsza część tekstu pod wideo

W rankingu uwzględniliśmy tylko gry wydane na konsolach i PC (bez tytułów smartfonowych).

10. Terraria

Początki Terrarii były raczej skromne. Gra praktycznie pozbawiona reklam rozeszła się w pierwszym tygodniu w nakładzie 200 tysięcy kopii. Wieści o tym, że ten "klon Minecrafta" jest świetny rozchodziły się jednak szybko. Zadziałał tu efekt poczty pantoflowej, tak jak w przypadku wielu podobnych, niskobudżetowych produkcji. Już w czerwcu 2015 roku Terraria została kupiona przez ponad 12 milionów osób z całego świata. Porty na kolejne platformy sptawiły, że sprzedaż wzrosła ogromnie w kolejnych latach. Tylko na konsolach Terraria rozeszła się w nakładzie ponad 9 mln kopii.

Wynik sprzedaży: ponad 35 mln kopii

9. Red Dead Redemption 2

Przygoda Arthura Morgana może nie rozchodzi się w tak zawrotnym tempie, jak GTA 5, ale nadal przyciąga do siebie ogromne rzesze fanów. Take-Two podało w maju 2021 roku, że na całym świecie sprzedało się już ponad 37 mln kopii tego westernowego hitu, który wyróżnia się nie tylko piękną grafiką, ale przede wszystkim świetną, dojrzałą fabułą i realistycznym światem, w którym takie aspekty jak reakcje i zachowania NPC są wciąż niedoścignione i zasługują na miano "nowej generacji".

Wynik sprzedaży: ponad 37 mln kopii

8. Wii Fit/Wii Fit Plus

To był kolejny strzał w dziesiątkę wykonany przez Nintendo. Po Wii Sports firma jeszcze mocniej podkreślała walory zdrowotne rozgrywki przy użyciu ruchowego sterowania. Do zestawów z Wii Fit dołączano Wii Balance Board, przystawkę, przypominającą wagę, która miała jeszcze lepiej motywować do ćwiczeń. Ludzie ponownie rzucili się do zakupów, zachęcani wizją zrzucenia zbędnych kilogramów i popracowania nad swoją kondycją.

Wynik sprzedaży: 43,67 mln

7. Mario Kart 8/Mario Kart 8 Deluxe

Już na Wii U Mario Kart 8 rozchodziło się nieźle, a Switch (z wydaniem Deluxe) ogromnie podniósł wyniki tych znakomitych wyścigów. Tylko na Switchu Nintendo opchnęło ok. 35 mln sztuk Mario Kart 8 Deluxe, co zapewnia grze pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych gier z tej hybrydowej konsoli. Dodajmy, że wiele takich kopii rzeczonych wyścigów sprzedano w pakietach z konsolą, co Nintendo rejestruje jako oddzielny zakup gry.

Wyniki sprzedaży: 43,8 mln kopii (Wii U: 8,8 mln; Switch: 35 mln kopii)

6. Pokemon Red/Blue/Yellow

W naszej liście nie mogło zabraknąć kolejnego evergreena Nintendo. Chodzi oczywiście o poczciwe kieszonkowe potworki, które w latach 90. wzięły branżę gier szturmem. Pokemon Red/Blue nakręcił w szalony sposób sprzedaż Game Boyów. Pierwsze poksy rozchodziły się nawet lepiej niż Final Fantasy VII. Tylko w Japonii sprzedano 10,23 mln kartridżów z Pokemon Red/Blue, a w USA 9,85 mln. Summa summarum na całym świecie sprzedano aż 47 mln sztuk Pokemonów pierwszej generacji. Ciekawe czy jakiejś odsłonie marki uda się jeszcze przebić ten rezultat? 

Wynik sprzedaży: 47,5 mln kopii

5. Super Mario Bros. 

Jak na lata 80. wynik sprzedaży na poziomie ponad 50 mln kopii wydaje się niewiarygodnie wysoki. Tak jednak było w przypadku kultowego Super Mario Bros. Rewolucyjna gra z NES, która odmieniła na zawsze oblicze branży tylko na 8-bitowej konsoli sprzedała się w nakładzie 40,24 mln kartridżów. Jeśli weźmiemy pod uwagę dodatkowo sprzedaż wszelkich portów i reedycji przygody Mario, to otrzymujemy wynik 58 milionów opchniętych przez Nintendo kopii. Mamma mia!

Wynik sprzedaży: 58 mln kopii (tylko NES: 40,24 mln)

4. PlayerUnknown's Battlegrounds

Śmiało można powiedzieć, że PUBG przegrywa obecnie batalię z Fortnite i Apex Legends - tytuł jest cały czas rozwijany i aktualizowany, ale nie rozgrzewa emocji jak dawniej. Wielu graczy skończyło już swoją przygodę z tym shooterem. W 2017 roku rzeczona pozycja była jednak pinionierem w kategorii sieciowych strzelanek, torującym drogę dla kolejnych produkcji typu Battle Royale. Sukces komercyjny też jest w tym przypadku ogromny. Na wszystkich platformach PUBG rozeszło się w nakładzie ponad 70 mln kopii.

Wynik sprzedaży: ponad 70 mln kopii

3. Wii Sports

Prawie 83 mln sprzedanych kopii Wii Sport robi niesamowite wrażenie. Pamiętajmy jednak o jednej rzeczy: dane Nintendo uwzględniają wyniki sprzedaży Wii Sports w pakietach z konsolą, co ogromnie wywindowało pozycję Wii Sports w naszym rankingu. Inna sprawa, że twórcy Wii Sports idealnie wykorzystali szajbę fitnessową. Miliony osób z całego świata kupowało ten tytuł w nadziei na zrzucenie zbędnych kilogramów (furorę w grze zrobił test Wii Fitness, który oceniał naszą aktualną kondycję).

Wynik sprzedaży: 82,9 mln kopii

2. Grand Theft Auto 5

Nietrudno zauważyć, że GTA 5 praktycznie nie wychodzi z listy TOP 10 sprzedaży na rynku brytyjskim i amerykańskim. "Ta gra jest nieśmiertelna" - twierdzi wiele osób i pewnie sporo w tym prawdy, szczególnie, że niedługo (11 listopada) otrzymamy next-genową, odświeżoną wersję hitu z 2013 roku. Fakty są takie, że komercyjny sukces gry Take-Two jest niesamowity. W maju 2021 wydawca pochwalił się wynikiem sprzedaży Grand Theft Auto V na poziomie ponad 145 mln sztuk.

Wynik sprzedaży: ponad 145 mln kopii

1. Minecraft

Kiedy Microsoft kupował Mojang Studios i prawa do marki Minecraft za 2,5 mld dolarów, można było się  zastanawiać czy tak ogromna inwestycja ma sens i kiedykolwiek się zwróci. Dzisiaj wiemy już, że to było raczej dobre posunięcie. Do zakupu doszło w 2014 roku, a od tego czasu Microsoft sprzedał blisko 100 mln kopii Minecrafta i ponad 10 mln sztuk Minecraft Dungeons, czyli świetnego spin-offa tej rzemieślniczo-konstrukcyjnej marki. Przyszłość tego IP wydaje się zatem świetlana i śmiało można powiedzieć, że moda na Minecrafta się nie skończyła. Kolejne pokolenia młodych osób spędzają przy tej produkcji całe miesiące, a to przekłada się na niesamowity wynik sprzedaży (ponad 200 mln kopii).

Wynik sprzedaży: ponad 200 mln kopii

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper