CD Projekt RED rezygnuje z REDEngine - którzy z gigantów rynku korzystają jeszcze z własnych silników?
Gdy CD Projekt RED ogłosił, iż zamierza pracować nad kolejną odsłoną Wiedźmina, gracze podzielili się na dwie grupy. Jedni z nich zwracali większą uwagę na fakt, iż doczekamy się kontynuacji, a drudzy skupili się na nieco innej kwestii. Mowa oczywiście o technologii. Jak bowiem mogliśmy przeczytać w oświadczeniu, rodzimi twórcy zdecydowali się odejść od swojego REDEngine i postawić na Unreal Engine 5!
I jest to decyzja - jakby nie spojrzeć - naprawdę ważna. Piszemy przecież o całkowitym porzuceniu swojego autorskiego silnika i przejściu na ten, który wykreowało Epic Games jakiś czas temu. Kontrowersyjnie? Być może. Biorąc jednak pod uwagę to, jakie możliwości już obecnie ma UE5 i jak wiele kasy pompowane jest w rozwój tej technologii, da się całkowicie zrozumieć deweloperów.
Niemniej, wciąż jest sporo dużych studiów, które nieprzerwanie pracuje na swoich własnych silnikach i zasadach. Kilka z nich chciałbym Wam dziś przedstawić. Jeszcze miesiąc temu (ba, nawet tydzień temu) w tym gronie zdecydowanie znalazłoby się CD Projekt RED, ale tym razem warto postawić na nieco inne wybory. Zresztą - nie przeciągajmy:
Crytek
Zaczynamy od bardzo popularnej pozycji. Ponad 15 lat temu studio Crytek opracowało swój własny silnik, który rozwijany jest aż do dziś. Co ciekawe, to właśnie na Cry Engine stworzony został pierwszy Far Cry, wszystkie odsłony Crysisa czy Sniper: Ghost Warrior i Kingdom Come: Deliverence. Świetna technologia, której używa wielu.
Ubisoft
Swój własny silnik ma także oczywiście francuski Ubisoft. Jednym z nich jest Ubisoft Anvil - nazwa pochodzi od kowadła i trzeba przyznać, że rzeczywiście wykuli na nim naprawdę sporo głośnych hitów. Tu wskazać wystarczy całą serię Assassin’s Creed, która przecież zachwyca wizualnie. Pierwsza gra? Pierwszy Assassin’s Creed. Ostatnia? Jak na ten moment - Valhalla.
Epic Games
Chyba nie zaskoczę nikogo, jeśli napiszę, iż Epic Games pracuje na swoim własnym silniku (Unreal Engine), prawda? Cóż, udało im się stworzyć jedno z najpopularniejszych i najmocniejszych narzędzi do tworzenia gier wideo. Korzystają z niego przeróżni twórcy i - jak wspomniałem we wstępie - także CD Projekt RED zaliczy się do tego grona. Wyśmienita technologia, serio.
Insomniac Games
Prywatną technologię wykorzystuje także Insomniac Games. Załoga studia, które stoi za takimi hitami jak seria Ratchet & Clank, Marvel’s Spider-Man czy Sunset Overdrive, korzysta z własnych możliwości i biorąc pod uwagę odbiór ich produkcji, wychodzą na tym całkiem dobrze. Choć przyznam, że jestem bardzo ciekaw, jakich czarów używali przy „Rift Apart”.
Naughty Dog
Na swoim własnym silniku pracuje także jedno z największych studiów działających pod banderą PlayStation, a więc Naughty Dog. Twórcy m.in. The Last of Us oraz Uncharted wykorzystują prywatne możliwości. Najpopularniejszy w ich rękach jest oczywiście Unreal Engine, które potrafi czynić prawdziwe cuda (z generacji na generację coraz lepsze).
Electronic Arts
Swego czasu EA bardzo mocno naciskało na swoich deweloperów, aby korzystali z narzędzia Frostbite Engine. Czasem wychodziło to dobrze, innym razem nieco gorzej. Na szczęście nie zamierzano się poddać, a sama technologia jest cały czas rozwijana, aby działać lepiej i lepiej. Czy tak rzeczywiście jest? Nie mam wątpliwości - realizm graficzny wypada coraz lepiej.
Guerrilla Games
Horizon Zero Dawn i Horizon Forbidden West wyglądają obłędnie, prawda? Trudno się z tym spierać, a ogromna zasługa za tak znakomicie wypadającym produkcjami to silnik Decima, z którego korzysta ekipa pracująca w Guerrilla Games. Ich autorski projekt robi wrażenie zarówno pod względem wizualnym, jak i jakościowym. Dobra robota!
Rockstar
Nie zaskoczę pewnie nikogo, jeśli napiszę, że również Rockstar ma swój autorski silnik. Większym zdziwieniem byłoby, gdyby go nie mieli! To, na co jednak warto zwrócić tu uwagę, to nazwa. Rockstar Advanced Game Engine, a więc w skrócie: RAGE! Brzmi kozacko i biorąc pod uwagę choćby RDR 2, tak też działa.
4A Games
Bardzo popularny silnik ma także ukraińskie studio, które opowiada za serię „gradaptacji” popularnych książek Metro! Wszystkie w momencie premier zachwycały wizualnym klimatem, a najnowsza odsłona dalej się broni. Co więcej, każda z nich chodzi naprawdę przyjemnie. I duża tu zasługa znanego 4A Engine.
Bethesda
Idąc dalej - żadną niespodzianką nie jest fakt, że tacy giganci jak Bethesda również posiadają swój silnik, na którym tworzą największe hity segmentu AAA. Creation Engine, bo właśnie o nim mowa, to format, na którym powstał choćby najnowszy Fallout 76, wcześniejszy Fallout 4 czy Skyrim. Na nowej wersji silnika - CE2 - opracowywany jest natomiast Starfield. Czekamy!
id Software
Jeśli chodzi od id Software, to są oni chyba rekordzistami pod kątem liczby iteracji swojego silnika. Ich autorski id Tech znajduje się już w siódmej generacji! Cóż, na niej powstał Doom Eternal, więc w gruncie rzeczy może pracują już nawet na ósmej? Trudno stwierdzić. Pewne jest natomiast to, iż mamy tu do czynienia z kawałkiem porządnej technologii.
Techland
Skoro nie można w takim tekście wspomnieć już o CD Projekt RED, to warto wyróżnić tu innych rodzimych twórców - Techland. Ekipa odpowiadająca za tegoroczny Dying Light 2 od lat pracuje na C-Engine i widać gołym okiem, iż są już do tej technologii przyzwyczajeni. Robią świetną robotę i oby rozwijali to w dalszym ciągu.
Przeczytaj również
Komentarze (39)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych