Spider-Man 2

Spider-Man 2 - czyli o tym, jak w tym roku Insomniac zarządzi ze swoją produkcją

Krzysztof Grabarczyk | 15.01.2023, 11:00

W odległych czasach, problem gier superbohaterskich leżał w niedostatecznej jakości. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywano albo w ograniczeniach systemowych danej platformy, tudzież mniejszym budżecie że strony wydawcy. Częściej pisano o grze na licencji, niż samodzielnym, tkwiącym w danym uniwersum produkcie. Peter Parker, choć radził sobie dużo lepiej od "kolegów po fachu", lekko nie miał. Dzisiaj, prócz Marvela i Disneya, reklamuje się wizytówką PlayStation oraz Insomniac Games. Z pomocą adepta, jakim stał się Miles Morales. Naszą dwójkę czeka w tym roku, prawdopodobnie, najważniejszy występ w karierze. Marvel's Spider - Man 2 należy do grona najmocniej oczekiwanych gier w katalogu PlayStation 5. Jak dawniej radził sobie Pająk? Jego przygoda z konsolami Sony ma swój początek gdzieś w 2000 roku.

Pajęcza sieć

Dalsza część tekstu pod wideo

undefined

Neversoft, znajdujące się wówczas pod wydawniczym patronatem Activision, realizuje Spider-Man, na jasnoszare PlayStation. Z czasem pojawiły się wersje m.in. dla Nintendo 64, Dreamcast a nawet Game Boy Color. Tytuł pomimo już mocno zarysowanych ograniczeń PSX w owym czasie, poradził sobie z wyzwaniem. Akcja niczym pajęcza sieć, "swingowała" do szczytów drapaczy chmur po nowojorskie ulice. Przy akompaniamencie kompromisów, rzecz jasna. Ulice musiały pozostać opustoszałe, zaś Nowy Jork widziany z góry był w rzeczywistości imitującą panoramę bitmapą. A jednak zapamiętaliśmy grę w większości pozytywnie. Projekt zasilał silnik graficzny Tony Hawk's Pro Skater. W ramach ciekawostki, Spider-Man'a umieszczono w Tony Hawk's Pro Skater 2 jako grywalną postać.

Pierwszym, dość mocnym przebojem stał się Spider - Man 2. Ku poprawce, gra nie stanowiła kontynuacji gry opracowanej przez Neversoft. To dzieło innego studia pod jurysdykcją Activision, Treyarch. Wydana w 2004 roku, na wszystkie ówczesne platformy (PS2, Xbox, GameCube) dostarczyła zainspirowany Grand Theft Auto III, otwarty świat. Scenariusz opierał się na filmie wyświetlanym na ekranach kin w tym samym roku. Punktem zwrotnym stała się chęć deweloperów do opracowania swingów pajęczą siecią. Jamie Fristrom nie był do końca zadowolony z wyników gry opartej na kinowym przeboju z 2002 roku, z Tobym Mcgguire'em i kultowym hitem "Hero" autorstwa kapeli Nickelback. Spider-Man choć całkiem znośna gradaptacja, był jedynie preludium. Treyarch podpatrzyli grę Rocket Jockey za bazową inspirację do złożenia tak trudnej mechaniki. I udało się, gdyż Spider-Man 2 zasłynął właśnie dzięki temu.

Grę umieśćmy w ramach protoplasty, wydanej 14 lat później Marvel's Spider - Man od magików z Insomniac Games. Napisana opowieść, niczym cykl Batman Arkham od Rocksteady, otwiera samodzielny rozdział w znanej historii Petera Parkera i jemu podobnych. Ten sam Jamie Fristrom nie krył ekscytacji, gdy zaproszono go do Insomniac Games by ocenił pajęczą sieć w nowej grze. Wyciągnijmy teraz morał tych opowiastek. Często wskazuje się dokonanie Rocksteady jako drogowskaz dla udanego rozwoju gie superbohaterskich. Nie ujmując osiągnięciom Brytyjczyków, to twórcy Spider-Man'ów jako pierwsi zaczęli przekraczać granice dawnej przeciętności.

Podwójne uderzenie

undefined

Marvel's Spider-Man był skazany na sukces. Insomniac Games stworzyło najciekawszą narrację ze wszystkich dotychczasowych gier opartych na twórczości nieśmiertelnego Stana Lee. Parker tutaj jest doświadczonym herosem, z brakiem życiowego doświadczenia. Arcyciekawy paradoks. Nowy Jork tętni życiem, przechodnie reagują na widok Pająka a gra daje poczucie nieograniczonej swobody. To techniczny oraz koncepcyjny sukces. Marvel's Spider-Man: Remastered to kompletne doświadczenie, z nową twarzą, o którą było krzyku co nie miara. Uruchomiony w 60 klatkach na sekundę, robi wrażenie a gracz czuje potrzebę nabierania prędkości. Sprawdźcie koniecznie. Gdy stery na moment przejął Miles Morales, w ramach urlopu Parkera, intro dało interesujący podgląd.

Spider-Man: Miles Morales nie tylko zbiło "piątkę" z wtedy jeszcze nową generacją. Przygoda otwiera się kinowym wręcz pościgiem za starym znajomym Petera. To jedyny moment, gdy obserwujemy w akcji dwóch Pająków. Choć to skryptowane zachowania, bo celowo uruchomiłem sekwencję dwukrotnie, tak efekt pozwala na garstkę wniosków. Marvel's Spider-Man 2 od pierwszych materiałów promocyjnych stawia na ujęcie Moralesa i Parkera. Ciężko stwierdzić czy twórcy przygotują tryb kooperacji, jeśli oprawa ma zrywać skalpy. Z jednej strony, Gotham Knights w umiarkowanym stylu potwierdza, że da się to osiągnąć. W przypadku tak dynamicznej walki jak w ostatnich Pająkach, przy dwóch graczach, mógłby wkraść się chaos, lecz wszystkiego mieć nie można.

Spider-Man 2 to najważniejszy tytuł witanego niedawno roku. Nie martwimy się o jakość. Obecność m.in. Venoma sugeruje ciut mroczniejsze oblicze gry. Duet podejmie wspólne wyzwanie, a my ostrzymy apetyt. Spider-Man pozostał ostatni na placu boju, odkąd zaprzestano dlaczego rozwoju cyklu Arkham.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Marvel's Spider-Man 2.

Krzysztof Grabarczyk Strona autora
Weteran ze starej szkoły grania, zapalony samouk, entuzjasta retro. Pasjonat sportów siłowych, grozy lat 80., kultury gier wideo. Pisać zaczął od małego, gdy tylko udało mu się dotrwać do napisów końcowych Resident Evil 2. Na PPE dostarcza weekendowej lektury, czasem strzeli recenzję, a ostatnio zasmakował w poradnikach. Lubi zaskakiwać.
cropper