Od tła do bohatera, czyli jak Zelda zmieniła podejście do otwartego świata w grach wideo
Przedostatnia (The Legend of Zelda: Breath of The Wild), a właściwie to ostatnia najnowsza odsłona serii The Legend of Zelda (Tears of the Kingdom) znacznie zmieniła to jak postrzegamy otwarty świat w grach wideo. I zrobiła to na kilka sposobów. Po pierwsze, gra dała graczom dużą swobodę i wybór w eksploracji świata, nie narzucając im konkretnych celów czy zadań. Oczywiście jest główne zadanie, ale po prologu - zarówno w pierwszej, jak i drugiej części - możemy robić co nam się żywnie podoba. Np. możemy skierować swe kroki do zamku, aby pokonać ostatecznego fabularnie bossa. To od nas zależy, co będziemy robić.
Po drugie, gra zachęcała graczy do eksperymentowania z otoczeniem i wykorzystywania różnych mechanik, takich jak manipulowanie żywiołami czy korzystanie z paralotni - wurzutnia w wieżach daje teraz ogromne możliwości. Po trzecie, gra stworzyła piękny i bogaty świat, który jest pełen tajemnic i niespodzianek. Wpłynęła na wiele innych sandboxów, które w pewnym stopniu próbowały naśladować lub rozwijać jej pomysły. No i po czwarte uważana jest za jedną z najlepszych i najbardziej wpływowych gier z otwartym światem w historii zarówno przez graczy, jak i recenzentów. Być może inne gry imponują ogromem i rozmachem mapy, ale brak im podobnej fizyki, mechaniki i tak bogatej interakcji z otoczeniem. To właśnie to sprawia, że Zelde można odkrywać i doświadczać na wiele różnych sposobów. Począwszy od The Legend of Zelda BoTW znane i jakże prawdziwe jest stwierdzenie, że jeżeli coś na logikę może działać, to prawdopodobnie będzie działać, co Tears of The Kingdom nie tylko potwierdza, ale też znacznie rozszerza.
Świat światu nierówny
Oto kilka przykładów najpopularniejszych gier z największymi otwartymi światami:
Elden Ring – gra RPG akcji od twórców serii Dark Souls, która oferuje ogromny świat pełen tajemnic, potworów i sekretów. Gracz może podróżować np. pieszo i konno. Świat gry jest podzielony na pięć regionów, z których każdy dzieli się na pomniejsze obszary mające swoja własną historię, klimat i wyzwania.
Wiedźmin 3: Dziki Gon – gra RPG akcji osadzona w świecie fantasy inspirowanym polską literaturą i folklorem. Gracz wciela się w Geralta z Rivii, profesjonalnego łowcę potworów, który szuka zaginionej Ciri. Świat gry jest podzielony na kilka obszarów: Biały Sad, Zamek w Wyzimie, Velen, Novigrad, Oxenfurt, Skellige, Kaer Morhen, a także kilka mniejszych lokacji. Otoczenie est żywe i dynamiczne, a gracz może wpływać na jego stan poprzez swoje decyzje.
Cyberpunk 2077 – gra RPG akcji osadzona w dystopijnej przyszłości, gdzie technologia i cybernetyka dominują nad ludzkością. Gracz wciela się w V, najemnika, którego celem jest przetrwanie, korzystając z umiejętności hakowania i obsługi maszyn. Świat gry to Night City, ogromne miasto podzielone na sześć dystryktów o różnym charakterze i poziomie rozwoju. Znajdziemy tu mnóstwo zadań pobocznych, aktywności i możliwości interakcji z otoczeniem.
The Elder Scrolls V: Skyrim – gra RPG akcji osadzona w świecie fantasy znanej serii The Elder Scrolls. Gracz wciela się w Dovahkiina, wybrańca bogów, który ma za zadanie powstrzymać powrót smoków i złego boga Alduina. Świat gry to Skyrim, prowincja Tamrielu pokryta śniegiem i górami. Świat gry jest otwarty i bogaty w eksplorację, zadania poboczne, frakcje i sekrety. Poruszamy się pieszo lub konno. Dzięki użyciu systemu Radiant AI poczynania gracza mają wpływ na to co dzieje się w grze.
GTA V – gra akcji z widokiem z trzeciej osoby osadzona we współczesnym świecie. Gracz może kontrolować trzech bohaterów: Michaela, Trevora i Franklina, planujący wielki skok na bank. Świat gry to Los Santos i okolice, parodia Los Angeles i Kalifornii. Świat gry jest pełen humoru, satyry i nawiązań do popkultury. Można jeździć samochodami, motocyklami, łodziami, helikopterami i samolotami. Gracz może brać udział w wyścigach, grać w golfa i tenisa, ćwiczyć na strzelnicy, uczyć się w szkole latania, polować, czy praktykować yogę.
Fizyka, interakcja z otoczeniem i nieliniowa fabuła
Żadna z gier nie daje jednak tak dużej interakcji ze światem co The Legend of Zelda BoTW i ToTK. Te gry są inne, dają odmienne doświadczenie i masę frajdy, ale Zelda po prostu podniosła poprzeczkę. Jasne, w większości można wybrać kolejność wykonywania zadań lub wątku fabularnego, ale trzeba je kończyć w ściśle ograniczony sposób. Przez co przejście ich, choć ciekawe nie stwarza aż tylu możliwości. Oczywiście to tylko moje zdanie i nie każdy musi się z nim zgadzać. Wiem jednak, że każdy grający w najnowszą odsłonę Zeldy dokona innych wyborów i doświadczy ją na swój sposób, bo o przejście gry będzie ciężko (nie chodzi o wątek fabularny). Twórcy w jednym z wywiadów wypowiedzieli się, że ukończenie jej w 100% jest mało prawdopodobne, czy wręcz niemożliwe. Nie bez powodu proces tworzenia gry zajął im aż sześć długich lat, z czego rok pozostawiono na jej doszlifowanie.
Obie gry wprowadziły dynamiczny system fizyki, który pozwala na interakcje z otoczeniem i tworzenie własnych rozwiązań problemów. Na przykład, w Breath of the Wild można używać ognia, aby zmieniać temperaturę otoczenia i tworzyć prądy powietrza. Za to w Tears of the Kingdom umiejętność Ascend pozwala Linkowi przenikać przez sufit, zbocza wzgórz, unikać wrogów, tworząc pozornie niemożliwe skróty. To sprawia, że świat jest żywy i reaguje na działania gracza. W porównaniu z innymi grami z otwartym światem, takimi jak GTA V czy Skyrim, które mają bardziej statyczny i ograniczony system fizyki i interakcji, gry z serii The Legend of Zelda wyróżniają się swoją kreatywnością i swobodą.
Zelda daje graczowi dużą swobodę w podejmowaniu decyzji i wykonywaniu zadań. Można wybrać własną ścieżkę przez świat i podejmować się dowolnych aktywności. W Breath of the Wild, po przejściu sprytnie ukrytego samouczka, możliwe jest udanie się do dowolnego miejsca na mapie. W Tears of the Kingdom gracz może podróżować między Hyrule a wyspami w niebie, a także zwiedzać podziemia. Te gry nie narzucają graczowi konkretnego porządku lub sposobu rozgrywki. W porównaniu z innymi sandboxami takimi jak Assassin’s Creed Valhalla czy Red Dead Redemption 2, które mają bardziej liniową i oskryptowaną fabułę oraz zadania, Zelda wyróżnia się swoją nieliniowością i elastycznością. W Death Stranding czy No Man’s Sky, gdzie możliwości bohatera i interakcja ze światem jest ograniczona lub powtarzalna, gry z serii The Legend of Zelda wyróżniają się swoją oryginalnością i różnorodnością. Niektórzy próbują inspirować się Zeldą, czego dobrym przykładem jest gra Genshin Impact.
Zelda to zupełnie coś innego, całkowicie odmienne doznanie
W obu Zeldach można tworzyć potrawy i eliksiry ze składników, które dają różne efekty. Na przykład w Breath of the Wild, czy w Tears of the Kingdom można ugotować jabłko i grzyb, aby zwiększyć poziom życia, albo zmieszać żabę i robaka, aby uzyskać eliksir zwiększający prędkość Linka. Niektóre potrawy / eliksiry dają ochronę przed zimnem, inne przed upałem, ale jeszcze inne zapewniają protekcję przed elektrycznością. Zresztą same ubrania chronią nas przed warunkami pogodowymi lub dodają więcej do ataku i obrony. W niektórych będziemy lepiej się wspinać, a w innych nie będziemy się ślizgać po mokrych czy lodowatych zboczach klifów. W najnowszej odsłonie zastosowano mechaniki, które już w ogóle dają nam niesamowite możliwości eksploracji nieba, lądu i podziemia.
Można łączyć ze sobą elementy, tworząc nowe bronie, strzały i tarcze - np. użycie lodu i metalu, pozwala stworzyć lodową włócznię. Użyj kwiatów światła, aby stworzyć świetlisty łuk, albo rozmaitych owoców, które w połączeniu ze strzałą mogą zamrażać, podpalać, wybuchać lub razić prądem. Połączenie strzały z okiem nietoperza automatycznie nakierowuje ją w przeciwnika. Tarcze można za to łączyć z ciernistym krzewem, albo antycznym miotaczem ognia. Nie masz ubrania na zimę, czy brakuje Ci jedzenia / eliksiru chroniącego przed taką pogodą? Nie prostszego! Użyj Fuse, aby połączyć antyczny miecz z rubinem. Uzyskasz ognistą różdżkę, która będąc w użyciu, ochroni Cię przed zimnem. Istnieje ogromna, wciąż nieodkryta lista sposobów na to jak pokonać daną przeszkodę, rozwiązać problem lub przejść dany moment gry, albo przeżyć w danym obszarze mapy. Liczy się inwencja i pomysłowość gracza. Dzięki nowym umiejętnościom gra jest dużo bardziej kreatywna, a tym samym zabawna.
Świat, którego nie da się nie kochać
Podsumowując, gry The Legend of Zelda: Breath of the Wild i The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom zmieniły postrzeganie otwartych światów w innych grach wideo poprzez wprowadzenie nowych elementów do gameplayu. To sprawia, że świat jest żywy, interaktywny i wydaje się wręcz nieograniczony. Te gry pokazują też, że świat może być nie tylko tłem dla fabuły, ale też jej integralną częścią.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.
Przeczytaj również
Komentarze (22)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych