Mike Chapman

Rozmawialiśmy o Sea of Thieves z Mikiem Chapmanem, dyrektorem kreatywnym studia Rare

Maciej Zabłocki | 27.07.2023, 14:05

Muszę przyznać, że rozmowa z Mikiem Chapmanem była dla mnie bardzo ekscytującym i wyjątkowym doświadczeniem. To człowiek, który od blisko 10 lat zajmuje stanowisko designera w studiu Rare, a od niemal 4 lat jest dyrektorem kreatywnym, odpowiadając przede wszystkim za rozwój Sea of Thieves. Miałem przyjemność zadać mu kilka pytań dotyczących zarówno najnowszego dodatku The Legend of Monkey Island, jak i kilku innych rzeczy. 

Moją recenzję pierwszego z trzech rozszerzeń możecie przeczytać w tym miejscu. Chciałem też zadać kilka pytań, które wzbogacą nie tylko wiedzę o samym Sea of Thieves, ale także o projektowaniu gier w ogóle. No i powiedzą trochę więcej o naszym niesamowicie sympatycznym bohaterze. To człowiek, który ma w sobie przede wszystkim mnóstwo pasji i zajawki na to, co robi. Przyjemnej lektury! 

Dalsza część tekstu pod wideo

Maciej Zabłocki: Cześć Mike, dziękuje, że znalazłeś dla mnie trochę czasu. Przejdźmy więc do pierwszego pytania. Czy mógłbyś zdradzić, skąd w ogóle wziął się pomysł na to, by połączyć Sea of Thieves z The Secret of Monkey Island? 

Mike Chapman: Cześć! Oczywiście, to bardzo fajne pytanie. Myślę, że Rare to studio, które zawsze szuka ciekawych i nietuzinkowych połączeń. Poza tym mamy przecież grę o piratach, prawda? Dlaczego więc wybraliśmy Monkey Island? Ta legendarna pozycja to jeden z tych tytułów, który wyrażał istotne dla nas wartości. Sea of Thieves koncentrowało się głównie na pływaniu po archipelagu wysp karaibskich, a w przypadku "Małpiej Wyspy" mogliśmy dodać nieco więcej mroku, innego rodzaju humoru, zaangażować też nieco inne środowisko graczy. Tu wszystko do siebie pasuje. Klimat czy atmosfera idealnie odpowiadały naszym wyobrażeniom. Myślę, że dzięki takiej kooperacji gracze będą mogli jeszcze bardziej wczuć się w postać pirata i w szerszym zakresie posmakować jego codziennego życia. No i poza tym, wielu z nas tutaj w studiu jest fanami oryginału, więc ucieszyliśmy się, gdy powstała propozycja stworzenia takiej kooperacji. 

Legends of Monkey Island

Powiedz proszę, jaka nowa zawartość, nie licząc oczywiście całej historii, trafi do Sea of Thieves? 

Na najwyższym poziomie pojawią się pewne postacie czy lokacje, które będą doskonale znane fanom oryginalnych "Sekretów Małpiej Wyspy". Zaprojektowaliśmy rozgrywkę w taki sposób, by nieco odejść od klasycznych schematów Sea of Thieves, a stworzyć z tego bardziej intrygującą opowieść w której gracze chcieliby się zanurzyć. Naszym celem było więc przeniesienie niezwykłego klimatu gry "point'n'click" do pierwszoosobowej strzelanki. Gracze znajdą tu więcej zagadek, momentów zaskoczenia czy motywów, które zmuszą do delikatnego kombinowania. Będzie też dużo różnorodnej interakcji z postaciami. Rozwinęliśmy w tym celu nasz system dialogowy i stworzyliśmy więcej atrakcyjnie animowanych i w pełni zdubbingowanych scenek przerywnikowych. Miłośnicy oryginału z pewnością będą zachwyceni faktem, że zaangażowaliśmy w nasze rozszerzenia klasycznych i dobrze znanych aktorów, którzy swoich głosów użyczali wiele lat temu w The Secret of Monkey Island. Wszystkie istotne postacie niezależne mają więc rozbudowane linie dialogowe. Gracze będą mogli porozmawiać z każdym napotkanym NPC. Zdradzę także, że w drugiej części rozszerzenia będzie dużo więcej walki, w tym pojedynków na miecze, a także sporo więcej zagadek. Wprowadziliśmy trochę zmian w mechanice rozgrywki, ale zależało nam, by gracze faktycznie poczuli klimat Monkey Island. Przede wszystkim, żeby zauważalnie odróżnić to od klasycznego doświadczenia z Sea of Thieves. Są momenty, gdy będziemy musieli uwolnić naszego kompana od klątwy albo uleczyć go, gdy ten spożyje truciznę. Interakcje pomiędzy bohaterami były podstawą projektowania tego dodatku. 

Jak wiele godzin potrzebne będzie do ukończenia całej opowieści? 

To jest dość trudne pytanie, bo oczywiście wiele zależy od gracza i tego, w jaki sposób poprowadzi swoją rozgrywkę. Pierwsza aktualizacja jest dość krótka, jej ukończenie zajmie maksymalnie 3 godziny. Natomiast jeśli mówimy o całości, to tutaj spodziewam się ok. 8 do 10 godzin rozgrywki. Jest wiele możliwości po drodze, dużo różnych pułapek czy nieoczywistych zagadek, więc ten czas może się naturalnie wydłużyć. 

Kiedy zadebiutują kolejne dwie aktualizacje? 

Kolejne rozszerzenie naszej przygody z Monkey Island pojawi się już w drugiej połowie sierpnia, a ostatnia aktualizacja zadebiutuje pod koniec września. 

Zmieńmy na chwilkę temat i porozmawiajmy nieco o Tobie. Jakie są Twoje ulubione gry? Co ostatnio ukończyłeś? 

Pewnie, chętnie o tym porozmawiam. Ostatnio grałem w sporo różnych tytułów, ale myślę, że takie moje TOP5 pozycji to zdecydowanie The Secret of Monkey Island. Uwielbiam też serię The Legend of Zelda, oryginalnego Dooma czy Halo, a także Mega Man 64. Ale jestem autentycznie fanem "Małpiej Wyspy" i muszę przyznać, że projektowanie najnowszego dodatku do Sea of Thieves było dla mnie trochę jak spełnienie marzeń. Włożyłem w to mnóstwo pasji i sięgałem po inspiracje z różnych źródeł. To była przyjemność móc coś takiego stworzyć. 

Monkey Island_pirate_sea of thieves

No właśnie, skoro już wspomniałeś o inspiracjach. Skąd je czerpiesz? Jesteś niezwykle kreatywną osobą. 

Tak właściwie to z każdej strony. Myślę, że Rare zawsze będzie atrakcyjnym miejscem do pracy, ale szczególnie odnajdą się tutaj osoby, które podchodzą do gier bardzo emocjonalnie. Wczuwają się w bohaterów czy operują na wysokim poziomie nostalgii. Zresztą, dobrze to widziałem przy projektowaniu The Legend of Monkey Island. Dla wprawnego designera wszystko może mieć znaczenie. Jeszcze gdy dorastałem, zanim wymarzyłem sobie, że będe projektować gry, chciałem za wszelką cenę tworzyć filmy dla Disneya. Tworzyć światy, wielkie dzieła. Jako dziecko byłem zakochany w ich twórczości. Uważam, że bardzo istotne jest, gdy konsumując jakieś treści rozrywkowe można autentycznie przenieść się do ich światów w swoich wyobrażeniach. Dokładnie takie odczucia miałem oglądając cokolwiek ze świata Disneya. Jednym z argumentów dlaczego tak chciałem pracować w Rare było to, że studio ma w sobie trochę z tego świata. Stworzyli wiele magicznych opowieści, bogatych postaci czy zróżnicowanych uniwersów. Gdy grałem w ich pozycje, to tak jakbym wskoczył do pociągu z napisem "zapraszamy do innego wymiaru". Bardzo liczę na to, że gracze będą mieć podobne odczucia grając w The Legend of Monkey Island. 

Czy mógłbyś zdradzić nieco więcej o wsparciu Sea of Thieves w nadchodzących latach? Czy macie już konkretne plany na kolejne historie? 

Nie mogę powiedzieć zbyt wiele, ale zdradzę, że mamy już zaplanowane kilka podobnych kooperacji, co w przypadku Monkey Island. Dla nas ważne jest, by cała ta zawartość była dostępna kompletnie za darmo dla wszystkich graczy. Tworzymy Sea of Thieves niemal od dekady i stale chcemy dokładać coś nowego by utrzymać zainteresowanie odbiorców. Mamy wspaniałą społeczność i ludzi, którzy naprawdę kochają naszą grę. Nie wiem, jak długo będziemy wspierać Sea of Thieves bo nawet nie myślimy o zakończeniu. 

To super wiadomość! Powiedz proszę, dlaczego ktoś, kto nigdy nie grał w Sea of Thieves, miałby sięgnąć po te grę? 

Znakomite pytanie. Myślę, że rozgrywka w Sea of Thieves to dość unikalne doświadczenie. Jeżeli tylko lubisz klimaty piratów, z pewnością znajdziesz coś dla siebie w naszej grze. Każde zderzenie z tym tytułem, każda sesja, każda misja są zupełnie różne. Sporo w Sea of Thieves takiego typowego uroku i humoru właściwych dla Rare, niespotykanych nigdzie indziej. Nie narzucamy w jaki sposób należy podchodzić do zabawy. Możesz to robić ze znajomymi, możesz także dołączyć do kogoś napotkanego po drodze. To Ty rozwijasz swoją przygodę, a My chcieliśmy zagwarantować wystarczająco dużo ścieżek, którymi możesz kroczyć. Jeśli chcesz przeżyć opowieść w stylu kapitana Jacka Sparrowa, nie ma z tym żadnego problemu. 

Monkey Island_2

Jak wielu graczy gromadzi obecnie Sea of Thieves? Możesz podzielić się jakimiś statystykami? 

To niestety dość poufne informacje, ale mogę zdradzić, że Sea of Thieves rośnie z roku na rok. Do tej pory w naszą pozycję zagrało ponad 30 milionów osób od momentu premiery, a szczególnie duże wzrosty zauważyliśmy w ostatnich pięciu latach. 

Czy w Sea of Thieves można swobodnie zagrać samemu? Czy konieczne jest zgromadzenie jakiejś ekipy znajomych? 

Myślę, że jak najbardziej możesz grać solo. Początkowo w taki sposób chcieliśmy optymalizować naszą grę. Oczywiście, mając pod ręką znajomych Twoje doświadczenie będzie inne i prawdopodobnie, zyskasz dzięki temu jeszcze więcej zabawy, ale nie jest to konieczne. Mamy zresztą takie plany na przyszłość, by uwzględnić wiele opcji dla graczy preferujących rozgrywkę solo. Ostatni sezon był skonstruowany w myśl tych założeń. Co prawda, jeśli grasz w drużynie, masz też większe szanse na zdobycie lepszych nagród, ale chcemy to dobrze zbalansować. 

Wróćmy jeszcze do najnowszego dodatku. Myślę, że Sea of Thieves wygląda doprawdy rewelacyjnie. Czy powiesz nieco więcej o zmianach w grafice jakich dokonaliście przy okazji prac nad The Legend of Monkey Island? Czy wymagania sprzętowe na PC jakoś wzrosły?

Chcemy zachować te same wymagania sprzętowe na PC, ale faktycznie, stale udoskonalamy naszą produkcję. Zaprojektowaliśmy trochę nowych animacji, chcieliśmy też nadać naszej grafice jeszcze większej bajkowości. Zależało nam również na zwiększeniu szczegółowości postaci i świata, a także rozszerzeniu zakresu rysowania. Gdy będziesz poruszać się po Melee Island, zobaczysz gęsto porośniętą dżunglę. Chcieliśmy, żeby była bardzo przekonująca. Stworzyliśmy zupełnie nowe projekty budynków, odmienną architekturę, pobawiliśmy się też światłem i oświetleniem, a to oczywiście nie koniec. Mamy w planach jeszcze kilka innych sztuczek. 

Czy mógłbyś zdradzić, jak duży będzie świat wszystkich tych trzech aktualizacji The Legend of Monkey Island? 

Oczywiście, to zdecydowanie największy świat jaki do tej pory stworzyliśmy w ramach dodatku. Duża jest już pierwsza wyspa, czyli Melee Island, gdzie gracze będą musieli spędzić sporo czasu, by zwiedzić ją w całości. Potem będzie tylko lepiej, bo przy drugim rozszerzeniu powróci nieco więcej mgły, dodając trochę niepewności i budując wielkość całości, ale dopiero Monkey Island to będzie prawdziwe zderzenie z ogromną lokacją. Co jasne, nie narzucamy jednej właściwej drogi do rozwiązań fabularnych. Gracze mogą iść gdzie chcą i robić co chcą. Na tym nam zależy. Pryznam, że to właśnie wielkość najnowszego rozszerzenia wymusiła na nas podzielenie całości na trzy większe aktualizacje. 

Czas na ostatnie pytanie, możę trochę nietypowe, ale korzystając z Twojego wielkiego doświadczenia, chciałbym je zadać. Co mógłbyś doradzić osobom, które dopiero planują rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem gier? 

Cudowne pytanie. Myślę, że gaming to niezwykłe doświadczenie. Studenci, którzy chcą projektować gry dla pieniędzy, czy w ogóle każdy człowiek marzący o tym, by tworzyć jakieś tytuły ze względu na zarobek, nie będą w stanie przeskoczyć pewnego poziomu. By zbudować dobrą grę, musi to wypływać z Twojego serca. Istotna jest przede wszystkim pasja, musisz czuć to, co robisz, czuć to, co chcesz przekazać. Wiele osób znajduje przy tworzeniu gier pewnego rodzaju ucieczkę od rzeczywistego świata. To bardzo trudny rynek by się w nim przebić, ale jednocześnie dający ogromną satysfakcję gdy wreszcie się to uda. Poza tym należy się tutaj stale rozwijać i dążyć do doskonałości. Łączyć wyobrażenia i technologie w jedną spójną całość. Art-design musi iść w parze z możliwościami. Uwierz mi jednak w to co powiem - jeżeli ja potrafię coś zrobić, to Ty również. Znalazłem się w tym miejscu w mojej karierze zawodowej bo gry znaczą dla mnie bardzo wiele, oferują ucieczkę do innego wymiaru ale i zjednałem sobie dzięki temu wielu przyjaciół. Gdy tylko masz w sobie wystarczająco dużo pasji, będziesz mógł dokonać wielkich rzeczy. 

Źródło: Opracowanie własne
Maciej Zabłocki Strona autora
Swoją przygodę z recenzowaniem gier rozpoczął w 2005 roku. Z wykształcenia dziennikarz, ale zawodowo pracujący też w marketingu. Na PPE odpowiada głównie za testy sprzętów i dział tech. Gatunkowo uwielbia RPG, strategie i wyścigi. Uzależniony od codziennego czytania newsów i oglądania konferencji.
cropper