Forza

10 nowości i modyfikacji, których potrzebuje nowa Forza Motorsport

Bartosz Dawidowski | 05.11.2023, 09:01

Forza Motorsport to udana gra, ze znacznie ulepszonym modelem jazdy względem poprzedniego wydania marki. Pewne rzeczy w tych mocnych wyścigach można jednak niewielkim nakładem pracy poprawić, tak by produkcja Turn 10 zasługiwała nie na noty w okolicach 8/10, lecz na najwyższe pochwały.

Forza Motorsport potrzebuje kilku zmian. Przed wami lista 10 najbardziej palących problemów w tych xboksowych wyścigach.

Dalsza część tekstu pod wideo

Szansa na implementację przynajmniej części z tych postulowanych modyfikacji jest duża. Studio Turn 10 kilka razy zapewniało, że jest zdeterminowane, by rozwijać nową Forzę przez długie lata. Wiadomo już, że w połowie listopada na nasze konsole i PC wjedzie aktualizacja z torem wyścigowym Yas Marina i masą poprawek błędów, ale to tylko początek udoskonaleń gry.

Opcje dostosowania czułości sterowania

Forza zaskakująco dobrze działa przy sterowaniu z xboksowym padem (oczywiście kierownica zapewnia optymalne wrażenia), ale mimo wszystko trudno zrozumieć decyzję Turn 10, by nie zapewnić nam dostępu do podstawowych opcji zmiany czułości kontrolera (w opcjach można tylko wybrać jałowy skok lewego analoga/spustów). Czekam na te niezbędne ustawienia.

Bogatsze dźwięki silników

Trudno zrozumieć czemu wiele samochodów w Forza Motorsport brzmi gorzej od swoich odpowiedników Forza Horizon 5. Być może największym rozczarowaniem jest brak zauważalnych zmian w audio przy zmianach wydechów czy wyrzuceniu puszki filtra powietrza z seryjnego wozu. Warto byłoby dopracować warstwę dźwiękową w grze Turn 10.

Ustawienia pozycji kierowcy/kamery w widoku z kokpitu

Trudno zrozumieć czemu w marce Forza wciąż brakuje opcji ustawienia oddalenia/wysokości/kąta nachylenia kamery w kokpitach. Gra oferuje tylko możliwość zmiany ogniskowej kamery (FOV), a to wciąż za mało dla symulacyjnej produkcji.

Radar pokazujący pozycję oponentów

W zmaganiach sieciowych, bawiąc się w widoku z kokpitu, bardzo trudno ocenić, gdzie są samochody rywali. Strzałki wskazujące na ich pozycję działają kiepsko w ujęciu FPP. Gra aż prosi się o prosty "radar", pokazujący w umowny sposób najbliższe otoczenie naszego auta.

Opcja szybszego przejścia do właściwego wyścigu

Jazdę próbną można w Forza Motorsport pominąć, ale dopiero po rozpoczęciu jazdy. Trudno zrozumieć to, że w grze brakuje tak podstawowej opcji jak błyskawiczne pominięcie takich wstępnych okrążeń. Z tytułu wyrzuciłbym też prezentację kierowców i ich samochodów (ktoś to ogląda?), poprzedzającą właściwy wyścig.

Problematyczne kontry poślizgów

Przy trochę zbyt często występujących poślizgach (nawet korzystając ze slicków na suchym asfalcie) opanowanie samochodu wpadającego w "efekt wahadła" w Forza Motorsport jest momentami przesadnie trudne - nie tylko na padzie, ale również korzystając z kierownicy. Nawet przy błyskawicznych kontrach łatwo doprowadzić do obrócenia się auta. Warto byłoby poprawić ten aspekt ogólnie bardzo dobrego modelu jazdy w grze Turn 10. O problemie mówi więcej Ermz w poniższym filmiku (5 minuta nagrania)

Zbyt ograniczony tryb Builder's Cup w Karierze

Zabawa w Builder's Cup mogłaby nabrać o wiele większych rumieńców, gdybyśmy szybciej otrzymywali fundusze na przeróbki i tuning wozów. Często w ostatnim wyścigu w serii daleko jesteśmy od optymalnego stanu technicznego samochodu (przykładowo zbyt późno odblokowuje się opcja redukcji masy, która de facto powinna być priorytetowa).

Słaby tryb priorytetu jakości obrazu na XSX

Skupienie się przez Turn 10 na ray tracingu na XSX w Forza Motorsport okazuje się nietrafionym pomysłem. Widać to szczególnie w trybie graficznym Jakości, gdzie obraz jest bardzo daleki od natywnej rozdzielczości 4K, działając tylko w 30 fps (rozdzielczość wydaje się identyczna, jak w trybie 60 fps bez RT). Uważam, że lepiej byłoby, gdyby deweloperzy porzucili w ogóle ray tracing na XSX i podbili rozdzielczość/LOD/filtrowanie tekstur w tym module. Drugi problem w trybie Visual to tragicznie źle zbalansowany poziom ekspozycji światła w widoku z kokpitu. Rzecz wymaga szybkiej poprawy.

Zwariowane zachowania AI

O ile system kar działa w Forza Motorsport prawie perfekcyjne, to zarzuty można już mieć do zachowań kierowców AI, którzy są często zbyt agresywni, taranując nasz samochód (często również hamując złośliwie, tak byśmy wjechali im w kufer). W innych przypadkach, gdy już wyprzedzimy oponenta, AI zdaje się zbyt szybko poddawać, zostając daleko w tyle.

Tryb offline z zapisywanymi postępami w Karierze

Jednym z najbardziej upierdliwych aspektów nowej Forzy jest fakt, że gra nie zapisuje naszych postępów bez połączenia online. Po zerwaniu łączności można zatem stracić punkty osiągnięte w trakcie długiego wyścigu. Problemem, pomimo wydania patcha, wciąż jest również bug, który powoduje błąd synchronizacji (przy zmianach ustawień/tuningu samochodu).

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper