STALKER 2 zapewne będzie niczym Starfield - albo go pokochamy, albo znienawidzimy
Już za około miesiąc portfele graczy będą przeżywać cięższy okres, a to dlatego, że rozpocznie się nawałnica premier. Zainicjuje ją premiera Star Wars Outlaws od Ubisoftu, a następnie zagramy w Astro Bota od Sony. Mieliśmy też zasmakować STALKER-a 2 od ukraińskiej ekipy GSC Game World, ale - kto by się spodziewał... - doczekaliśmy się kolejnego opóźnienia.
Pomijając ten fakt, twórcy stopniowo wrzucają do sieci nowe materiały z pozycji, opowiadając jednocześnie o świecie, który przyjdzie nam zwiedzić już za kilka miesięcy. Wszystko wydaje się być na dobrej drodze, choć osobiście uważam, że mamy tutaj do czynienia ze sporą zasłoną dymną, która - tak jak niegdyś w przypadku Starfielda - zniesmaczy wielu zainteresowanych.
STALKER 2 prezentuje się bardzo dobrze choćby na materiale wrzuconym niżej. Jednakże brakuje tutaj takich "czystych" materiałów z rozgrywki, które nie byłyby inteligentnie zmontowane. Osobiście chciałbym otrzymać jakieś nagranie z zabawy od kogoś z zewnątrz, komu było dane pograć trochę w nadchodzącego RPG-a od ukraińskiego zespołu, aby rzeczywiście uwierzyć, że ta gra wygląda tak dobrze, jak pokazują to zrzuty ekranu czy właśnie połączone ze sobą urywki. Coś takiego otrzymaliśmy dzisiaj w związku z wyciekiem Star Wars Outlaws. Zleakowany gameplay potwierdza, że będzie to przygoda, na jaką wielu czeka.
Chcę uwierzyć w STALKER-a 2 i możliwości GSC Game World
W tym momencie też przypomina mi się sytuacja ze Starfieldem. Ta produkcja - choćby na wakacyjnym z 2023 roku Starfield Direct - po prostu błyszczała. Deweloperzy przedstawili w głównej mierze jedno zadanie, gdzie bohater poruszał się niesamowicie powoli, podziwiał widoki, potwory szły jak po sznurku i zachowywały się w sposób "racjonalny", a eksploracja, odkrywanie nowych minerałów i używanie gadżetów intrygowało. Był to kamuflaż przed pełną wersją produkcji, gdzie nie ma mowy o powolnym chodzeniu i podziwianiu widoków na poszczególnych planetach - raz, że są one niesamowicie puste i powtarzalne, a dwa, Starfield nie prezentował wybitnej oprawy graficznej, ba, do tego nie działał na konsolach Xbox Series X w 60 klatkach na sekundę. Ten element poprawiono dopiero po ponad pół roku od premiery, co jest śmiechem na sali w przypadku tak dużego zespołu, jak Bethesda.
Wracając do sedna - w pełnej wersji tytułu mieliśmy do czynienia z wieloma bugami, również związanymi z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Nie zliczę, ile razy ktoś zapadł się pod podłogę, przeszedł przez ścianę, albo stał jak wryty, gdy eliminowałem jego sojuszników. Nie wspominając już o tym, jak bardzo nużące były dla mnie elementy eksploracyjne, a więc zbieranie przedmiotów potrzebnych na wznoszenie budowli wchodzących w skład baz. Ale to już całkowicie inny temat, niedotyczący stricte warstwy technologicznej, a bardziej pomysłu na gameplay.
W kontekście STALKER-a 2 trzeba być gotowym na wszystko
Jednakże nie bez podstawy wspominam o Starfieldzie przy tekście o STALKER-ze 2. Dla mnie te ciągłe przekładania premiery, ciężka sytuacja związana z wojną na Ukrainie, wycieki spowodowane atakami hakerów, a przy tym wyskakiwanie z tak dobrze prezentującymi się materiałami nie pozwalają uwierzyć, iż ukraińscy twórcy dostarczą RPG-a mogącego konkurować swoją jakością z największymi projektami innych studiów. A ta gra jest właśnie na takiej pozycji stawiana - wygląda cholernie dobrze, a w niektórych momentach aż za dobrze.
Dopiszę to, o czym dość często wspominam - lepiej mieć niskie wymagania i następnie pozytywnie się zaskoczyć. W obecnej sytuacji jeśli STALKER 2 będzie po prostu "poprawny", a więc zaoferuje ciekawą zawartość z przyzwoitą opowieścią, a do tego zostaną zaimplementowane mechaniki pozwalające naprawdę wczuć się w osobę walczącą o przetrwanie w Strefie Wykluczenia, to będę niezmiernie zadowolony. Jeśli produkcja GSC Game World będzie ledwo zipać pod względem technicznym, a więc będzie pełna bugów, a sama optymalizacja pozostawi sporo do życzenia, nie będę negatywnie zaskoczony. Natomiast jeśli i warstwa techniczna, i gameplayowa, i fabularna zawiodą, to będę zniesmaczony - podobnie jak większość osób, przy których widniał mały promyk nadziei przy STALKER-ze 2.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl.
Przeczytaj również
Komentarze (133)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych