Poprowadź Polskę do zwycięstwa! 10 motywów przemawiających za Ara: History Untold w bitwie z Civilization 7

Poprowadź Polskę do zwycięstwa! 10 motywów przemawiających za Ara: History Untold w bitwie z Civilization 7

Bartosz Dawidowski | 25.08, 09:01

Firaxis liczyło na gigantyczny entuzjazm graczy podczas targów gamescom 2024, ale pierwsza prezentacja nowego Civilization została przyjęta raczej chłodno; głównie ze względu na nie najlepszą grafikę. Korzysta na tym Xbox i niesamowicie zapowiadająca się strategia pt. Ara: History Untold.

Już niedługo dojdzie do wielkiej wojny strategii turowych 4X. Civilization 7 skonfrontuje się z pecetowym exclusivem Ara: History Untold, który wejdzie już za miesiąc, w dniu swojej premiery, do Game Pass. Wiele wskazuje na to, że właśnie ta nowość, szykowana przez branżowych weteranów odpowiedzialnych m.in. za Civilization 4 i 5, podbije serca fanów strategii i napędzi solidnego stracha zespołowi Firaxis przed lutową premierą Civilization 7.

Dalsza część tekstu pod wideo

Równoczesne tury

W Ara kolejne tury przebiegają dla wszystkich cywilizacji równocześnie (w multiplayerze oraz w singlu, gdy rywalizujemy z AI). Oznacza to, że kolejne decyzje i polecenia są tutaj kolejkowane, a po zakończeniu tego procesu obserwujemy, jak AI działa jednocześnie z nami. Zapewnia to nową głębię rozgrywki i niepewność, jak zachowa się oponent.

Dostępność od premiery w Game Pass

Ara będzie dostępna już w dniu swojej premiery, we wrześniu 2024 roku, w systemie subskrypcji PC Game Pass. To może zapewnić tej strategii ogromny napływ świeżych graczy, którzy normalnie nie wydaliby kasy na tytuł z tej kategorii, a być może w ten sposób złapią bakcyla do gatunku 4X.

Silnik Nitrous i bardzo szczegółowa grafika

Ara deklasuje Civilization 7 pod względem graficznym. Powiem nawet więcej. Ta gra wyprzedza na tym polu w zasadzie całą konkurencję w strategicznym gatunku 4X. Autorski silnik Nitrous, stworzony przez zespół Oxide, został napisany od podstaw z myślą o tej kategorii gier i to widać w imponującej szczegółowości oprawy w History Untold.

Gra od weteranów gatunku i autorów Civ 5

W studiu Oxide działa wielu ludzi, którzy zjedli zęby na klasycznych, turowych strategiach. Sporo osób kreowało wcześniej, przed zmianą miejsca pracy, Civilization 5, które uznawane jest po dziś dzień za najwspanialszą odsłonę tej marki.

Przekonujące bitwy

Walki jednostek w Civilization 6 i w trailerach Civilization 7 wywołują uśmiech, kojarząc się raczej z kreskówkami dla dzieci niż z autentycznymi bitwami. Ara wchodzi po tym względem na kompletnie nowy poziom w kategorii epickich gier 4X. Bitwy w Ara przebiegają automatycznie, ale przez to że uczestniczą w nich całe armie, z setkami żołnierzy, wyglądają bardzo przekonująco, trochę jak przyspieszona i zminiaturyzowana wersja serii Total War.

Żywy świat i ogromna skala

Szczegółowość grafiki w Ara jest powalająca. Obraz można tutaj przybliżyć w takim stopniu, że na arenach widać przykładowo walczących gladiatorów, a na ulicach przechodniów, co kojarzy się z city buildrerami. To wszystko dostaniemy w gigantycznej skali. Generowane proceduralnie planety w Ara mogą być tak ogromne (o ich rozmiarach decydujemy na starcie), że pomieszczą równocześnie 36 różnych cywilizacji.

Motywy fabularne z decyzjami gracza

W Ara co kilka-kilkanaście tur pojawiać się będą różne scenariusze fabularne, w których zadecydujemy np. o losach ambasadora obcej cywilizacji czy o próbach wsparcia najuboższych mieszkańców naszego królestwa. Przypomina to decyzje dialogowe z RPG, bo w takich sytuacjach mamy też w Ara kilka możliwych reakcji do wyboru.

Polska prowadzona przez Mikołaja Kopernika

Już w dniu premiery będziemy mogli w Ara wcielić się w Mikołaja Kopernika, który poprowadzi Polaków do zwycięstwa. Nie znamy jeszcze szczegółów na temat wyróżniających cech Polski w grze, ale już teraz taka perspektywa brzmi kapitalnie.

Zaawansowana Sztuczna Inteligencja 

Koniec z oczekiwaniem na zakończenie działań AI. W Ara: History Untold sztuczna inteligencja deliberuje nad następnymi działaniami, które są kolejkowane, równocześnie z graczem (to wspomniany wcześniej motyw równoczesnych tur). Dzięki temu nie będziemy w ogóle czekać na AI, co w finalnych scenariuszach Civ 6 potrafiło zajmować całe minuty.

Druga sprawa to zapewnienia autorów, że sztuczna inteligencja w Ara jest tak dobra, że na najwyższych poziomach trudności oponenci praktycznie nie używają żadnych cheatów, jak w serii Civilization. Brzmi wspaniale!

Dynamiczna muzyka 

Autorzy Ara przykładają wielką uwagę nie tylko do pięknej oprawy graficznej, ale też do warstwy audio. Muzyka w History Untold jest wielowarstwowa i w pewnym stopniu interaktywna, reagująca na nasze poczynania. Kolejne warstwy muzyczne włączają się z uwzględnieniem kilkunastu różnych modyfikatorów, odzwierciedlając pozycję naszej cywilizacji i inne warunki podczas kampanii.

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper