AI zmienia gry – przyszłość jest teraz. Gaming już nigdy nie będzie taki sam

AI zmienia gry – przyszłość jest teraz. Gaming już nigdy nie będzie taki sam

Łukasz Musialik | Wczoraj, 10:23

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi obecnie integralną część branży gier wideo, jednak rok 2025 przynosi istotne zmiany w kwestii jej wykorzystania. I raczej każdy, kto nie żył pod kamieniem przez ostatnie miesiące, doskonale zdaje sobie z tego sprawę.

Nowoczesne technologie oparte na AI nie tylko usprawniają i przyśpieszają proces tworzenia gier. Przykładowo, ręczne kreowanie świata, przedmiotów, i najróżniejszych detali w sandboxach byłoby niemożliwe patrząc na ich obecną skalę. Niemniej sztuczna inteligencja, oparte na niej narzędzia i algorytmy nie służą jedynie do tworzenia i wypełniania przestrzeni w grach z otwartym światem. Wprowadzają również innowacje, które jeszcze niedawno wydawały się futurystyczne.

Dalsza część tekstu pod wideo

Podczas tegorocznych targów CES 2025 firma NVIDIA zaprezentowała szereg nowości technologicznych, które mają potencjał zrewolucjonizować rynek gier. Wprowadzenie architektury kart graficznych RTX 50 z wykorzystaniem renderowania neuronowego oraz rozwój technologii NVIDIA ACE (Autonomous Character Engine) to tylko niektóre z nich. Te innowacje wskazują na rosnącą rolę AI (w tym uczenia maszynowego) w kształtowaniu przyszłości gier wideo.

Jak sztuczna inteligencja wpływa / wpłynie na najnowsze tytuły w 2025 roku? Przeanalizujmy jej zastosowanie w różnych aspektach – od tworzenia realistycznych postaci, przez generowanie dynamicznych światów, po personalizację doświadczeń graczy.

Renderowanie neuronowe i NVIDIA ACE

Podczas CES 2025 NVIDIA przedstawiła nową architekturę kart graficznych RTX 50, która wykorzystuje renderowanie neuronowe. Dzięki temu możliwe jest tworzenie bardziej realistycznych i szczegółowych obrazów przy mniejszym obciążeniu procesora graficznego.

Współpraca z Microsoftem zaowocowała integracją Cooperative Vectors w DirectX, co umożliwi wykorzystanie shaderów neuronowych przez deweloperów. Efekt? Materiały i tekstury o wyższej jakości, takie jak bardziej autentyczne odwzorowanie twarzy, skóry czy włosów postaci w grach. Możliwości są jednak znacznie większe.

Technologia NVIDIA ACE, rozwijana od 2023 roku, skupia się na wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia autonomicznych postaci w grach. Przykładem jej zastosowania jest "PUBG Ally" – wirtualny towarzysz w grze "PUBG", który potrafi komunikować się z graczem, udzielać strategicznych wskazówek, znajdować przedmioty, prowadzić pojazdy oraz angażować się w walkę. Dzięki małym modelom językowym (SLM) postacie te są zdolne do podejmowania decyzji na poziomie zbliżonym do ludzkiego, co znacząco zwiększa immersję i realizm rozgrywki. 

Generowanie treści i światów za pomocą AI / AGI

AGI

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w automatyzacji procesu tworzenia gier, umożliwiając generowanie unikalnych światów, poziomów oraz pomniejszych historii i dialogów w misjach pobocznych. W przyszłości AGI prawdopodobnie będzie tworzyć większą część, o ile nie całą linię fabularną gier dostosowaną pod gracza - uwzględniając praktycznie wszystko każdą zmianę. Np. dłuższe wpatrywanie się m.in. w daną scenę, czy obiekt na ścianie będzie skrupulatnie analizowane i odbierane przez AI jako “zainteresowanie” gracza. Dane, które będą przetwarzane w czasie rzeczywistym, posłużą do stworzenia unikalnego doświadczenia dla każdego typu użytkownika, niejako tworząc jego dynamiczny profil oparty na wciąż zmieniającym się decyzjom, interakcją z wirtualnym światem i postaciami. 

Niemniej wykorzystanie SI w grach już teraz pozwala na analizę stylu gry użytkownika, aby dostosować rozgrywkę do jego umiejętności i preferencji. Przykładem może być dynamiczne dostosowywanie poziomu trudności czy rekomendowanie odpowiednich misji, co zwiększa zaangażowanie i satysfakcję z gry. Tego rodzaju personalizacja staje się standardem w najnowszych tytułach. Deweloperzy mogą więc skupić się na innowacyjnych aspektach gry, podczas gdy sztuczna inteligencja zajmuje się rutynowymi zadaniami - co nie tylko skraca czas produkcji, ale i obniża jej koszty. 

Wyzwania i możliwości

PSSR

Mimo licznych zalet, integracja sztucznej inteligencji w grach niesie ze sobą także wyzwania. Kwestie etyczne, takie jak odpowiedzialność za działania autonomicznych postaci czy potencjalne nadużycia technologii, wymagają dalszej dyskusji. Przed wypuszczeniem gry trzeba będzie przeprowadzić porządne, długie i zapewne nużące testy - a jak wiemy, obecne tytuły liczą mnóstwo bugów, głównie przez brak czasu potrzebnego na przetestowanie danej produkcji, bo wydawniczy harmonogram uznawany jest jako świętość.  Niemniej jednak, potencjał AI/AGI w tworzeniu bardziej immersyjnych i spersonalizowanych doświadczeń jest ogromny, a rok 2025 stanowi punkt zwrotny w jej zastosowaniach w branży gier wideo.

Podsumowując, sztuczna inteligencja w 2025 roku nie tylko wpływa na jakość grafiki (m.in. przez stosowanie DLSS czy PSSR) czy mechaniki rozgrywki, ale także redefiniuje sposób, w jaki gry są tworzone i odbierane przez graczy. Innowacje takie jak renderowanie neuronowe czy autonomiczne postacie to dopiero początek rewolucji, która czeka nas w nadchodzących miesiącach i latach. 

Łukasz Musialik Strona autora
Pasjonat gier od samego dzieciństwa, kiedy to swoją pierwszą konsolę dostał od rodziców. Od tamtej pory zafascynowany grami i ich światem, ponieważ jako dorosły uważa, że to nie tylko rozrywka, ale także sztuka, która może nas uczyć, inspirować i poruszać emocje. Nieustannie poszerza swoją wiedzę i doświadczenie w dziedzinie gier i konsol, aby móc dostarczać innym jak najbardziej wartościowe treści.
cropper