Największe studia tworzące gry wideo, które zostały zamknięte przez wielkich wydawców

Największe studia tworzące gry wideo, które zostały zamknięte przez wielkich wydawców

Mateusz Wróbel | 06.04, 18:00

Stworzenie hitu - we współpracy lub też nie z większym wydawcą - nie zawsze jest tak kolorowe i łatwe, jak może się to wydawać w Internecie. Nawet jeśli dany tytuł zbiera wysokie oceny od krytyków, jak i graczy, koszty jego produkcji, jak i samego marketingu, mogą znacząco przekraczać oczekiwania firmy wypuszczającej dany produkt na rynek.

Schodki zaczynają się wtedy, gdy dane studio należy do większego wydawcy (jak Sony, Microsoftu, EA czy Warner Bros) - ekipa tworząca gry ma mało do gadania, jeśli chodzi o chęć zatrudniania specjalistów, tworzenia projektów w wybrany przez siebie sposób, a jeśli gigantyczna korporacja po finansowej klapie nie będzie chciała wyłożyć pieniędzy na kolejny projekt lub przebudowę danej ekipy, dochodzi do jej zamknięcia.

Dalsza część tekstu pod wideo

W ostatnich latach byliśmy świadkami "wyciągnięcia zawleczki" przy wielu dobrze prosperujących zespołach, często mających na swoim koncie tak wielkie hity, że do dziś o nich rozmawiamy. Poniżej wskazujemy kilka takowych studiów:

Tango Gameworks

Zestawienie otworzy Tango Gameworks założone w 2010 roku przez Shinji Mikamiego, twórcę Resident Evil. Studio zasłynęło dzięki horrorom The Evil Within i The Evil Within 2, a później stworzyło także Ghostwire: Tokyo oraz rytmiczną grę akcji Hi-Fi Rush. W 2024 roku nowy właściciel studia, Microsoft, zdecydował o jego zamknięciu w ramach restrukturyzacji i cięcia kosztów. Mimo sukcesu Hi-Fi Rush i pokochanej przez społeczność serii The Evil Within, gigant z Redmond postanowił skupić się na innych projektach i wewnętrznych priorytetach.

Visceral Games

Visceral Games było amerykańskim studiem gier, założonym w 1998 roku jako EA Redwood Shores, a później przemianowanym na Visceral Games. Studio zasłynęło serią survival horrorów Dead Space oraz grami Dante’s Inferno i Battlefield Hardline. W 2017 roku właściciel, Electronic Arts (EA), zdecydował o zamknięciu ekipy, tłumacząc to zmianą strategii w kierunku gier-usług zamiast klasycznych, liniowych doświadczeń dla jednego gracza. W wyniku tej decyzji anulowano również ambitną grę w uniwersum Star Wars, nad którą pracowało Visceral Games.

Sony Japan Studio

Sony Japan Studio to jedno z najstarszych i najbardziej cenionych zespołów deweloperskich należących do Sony Interactive Entertainment. Przez lata stworzyło lub współtworzyło takie gry jak Ape Escape, Gravity Rush, Shadow of the Colossus, Bloodborne (wspólnie z FromSoftware) oraz The Last Guardian. W 2021 roku Sony podjęło decyzję o rozwiązaniu ekipy, tłumacząc to chęcią większej koncentracji na globalnych hitach zamiast projektów skierowanych głównie do japońskich graczy. Większość twórców opuściła firmę, a część dołączyła do nowo utworzonego zespołu Bokeh Game Studio, który założyli byli pracownicy Japan Studio.

Volition

Volition zasłynęło na rynku gier serią Saints Row, a także projektami Red Faction i Agents of Mayhem. Ekipa została założona w 1996 roku i przez lata należała do różnych wydawców, aż w 2013 roku trafiła pod skrzydła Embracer Group. W 2023 roku właściciel podjął decyzję o zamknięciu twórców w ramach szeroko zakrojonej restrukturyzacji i cięcia kosztów. Powodem był słaby odbiór najnowszej odsłony Saints Row oraz zmiana strategii koncernu na inwestowanie w bardziej dochodowe projekty.

Monolith Production

Monolith Productions znać możemy przede wszystkim z takich gier jak F.E.A.R., Condemned: Criminal Origins oraz serii Middle-earth: Shadow of Mordor i Shadow of War. Ekipa powstała w 1994 roku i od 2004 roku działała pod skrzydłami Warner Bros. Interactive Entertainment. Choć przez lata dostarczała uznane produkcje, w ostatnich tygodniach doszło do najgorszego z możliwych ogłoszeń - tytuł Wonder Woman został anulowany, a wraz z nim do piachu poszło omawiane wyżej studio. Monolith nie kontynuuje już rozwoju technologii i mechanik znanych z wcześniejszych tytułów, w tym systemu Nemesis, który wyróżnił serię osadzoną w świecie Władcy Pierścieni.

Lionhead Studios

Lionhead Studios było brytyjskim zespołem deweloperskim, które zasłynęło serią Fable oraz innowacyjną grą Black & White. Ekipa prowadzona od 1997 roku przez Petera Molyneux, znanego z ambitnych i wizjonerskich pomysłów, została w 2006 roku przejęta przez Microsoft, który dziesięć lat później, w 2016 roku, zdecydował o jej zamknięciu. Powodem była zmiana strategii wydawniczej oraz anulowanie gry Fable Legends, która miała być nastawiona na model free-to-play, lecz nie spełniła oczekiwań firmy. Mimo rozwiązania ekipy, seria Fable pozostaje jedną z najważniejszych marek w historii Xboxa, a nową odsłonę przygotowuje już inne studio - Playground Games.

Arkane Austin

Jeden z zespołów Arkane, położony w Austin, odpowiadał za Prey (2017) oraz Redfall. Oddział został założony w 2006 roku jako część Arkane Studios, a później działał pod skrzydłami Bethesdy, finalnie lądując przy Microsofcie po przejęciu ZeniMax Media. W 2024 roku właściciel zdecydował o zamknięciu ekipy w ramach szeroko zakrojonej restrukturyzacji i cięcia kosztów. Decyzja była wynikiem słabego odbioru Redfall, które nie spełniło oczekiwań graczy i nie osiągnęło komercyjnego sukcesu.

Ready At Dawn

Ready At Dawn było mniejszym amerykańskim zespołem deweloperskim, znanym z gier The Order: 1886, Daxter oraz serii God of War na PSP. Ekipa została założona w 2003 roku i początkowo współpracowała z Sony, tworząc tytuły ekskluzywne dla PlayStation. W 2020 roku deweloperzy zostali przejęci przez Meta, by skupić się na grach VR, takich jak Lone Echo. W 2024 roku właściciel zdecydował o zamknięciu zespołu, tłumacząc to restrukturyzacją i zmianą strategii w segmencie wirtualnej rzeczywistości. Gdyby tylko Sony dało zielone światło na kolejne The Order, wszystko mogłoby potoczyć się inaczej...

Źródło: Opracowanie własne
Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper