
Największe studia tworzące gry wideo, które zostały zamknięte przez wielkich wydawców
Stworzenie hitu - we współpracy lub też nie z większym wydawcą - nie zawsze jest tak kolorowe i łatwe, jak może się to wydawać w Internecie. Nawet jeśli dany tytuł zbiera wysokie oceny od krytyków, jak i graczy, koszty jego produkcji, jak i samego marketingu, mogą znacząco przekraczać oczekiwania firmy wypuszczającej dany produkt na rynek.
Schodki zaczynają się wtedy, gdy dane studio należy do większego wydawcy (jak Sony, Microsoftu, EA czy Warner Bros) - ekipa tworząca gry ma mało do gadania, jeśli chodzi o chęć zatrudniania specjalistów, tworzenia projektów w wybrany przez siebie sposób, a jeśli gigantyczna korporacja po finansowej klapie nie będzie chciała wyłożyć pieniędzy na kolejny projekt lub przebudowę danej ekipy, dochodzi do jej zamknięcia.
W ostatnich latach byliśmy świadkami "wyciągnięcia zawleczki" przy wielu dobrze prosperujących zespołach, często mających na swoim koncie tak wielkie hity, że do dziś o nich rozmawiamy. Poniżej wskazujemy kilka takowych studiów:




Tango Gameworks
Zestawienie otworzy Tango Gameworks założone w 2010 roku przez Shinji Mikamiego, twórcę Resident Evil. Studio zasłynęło dzięki horrorom The Evil Within i The Evil Within 2, a później stworzyło także Ghostwire: Tokyo oraz rytmiczną grę akcji Hi-Fi Rush. W 2024 roku nowy właściciel studia, Microsoft, zdecydował o jego zamknięciu w ramach restrukturyzacji i cięcia kosztów. Mimo sukcesu Hi-Fi Rush i pokochanej przez społeczność serii The Evil Within, gigant z Redmond postanowił skupić się na innych projektach i wewnętrznych priorytetach.
Visceral Games
Visceral Games było amerykańskim studiem gier, założonym w 1998 roku jako EA Redwood Shores, a później przemianowanym na Visceral Games. Studio zasłynęło serią survival horrorów Dead Space oraz grami Dante’s Inferno i Battlefield Hardline. W 2017 roku właściciel, Electronic Arts (EA), zdecydował o zamknięciu ekipy, tłumacząc to zmianą strategii w kierunku gier-usług zamiast klasycznych, liniowych doświadczeń dla jednego gracza. W wyniku tej decyzji anulowano również ambitną grę w uniwersum Star Wars, nad którą pracowało Visceral Games.
Sony Japan Studio
Sony Japan Studio to jedno z najstarszych i najbardziej cenionych zespołów deweloperskich należących do Sony Interactive Entertainment. Przez lata stworzyło lub współtworzyło takie gry jak Ape Escape, Gravity Rush, Shadow of the Colossus, Bloodborne (wspólnie z FromSoftware) oraz The Last Guardian. W 2021 roku Sony podjęło decyzję o rozwiązaniu ekipy, tłumacząc to chęcią większej koncentracji na globalnych hitach zamiast projektów skierowanych głównie do japońskich graczy. Większość twórców opuściła firmę, a część dołączyła do nowo utworzonego zespołu Bokeh Game Studio, który założyli byli pracownicy Japan Studio.
Volition
Volition zasłynęło na rynku gier serią Saints Row, a także projektami Red Faction i Agents of Mayhem. Ekipa została założona w 1996 roku i przez lata należała do różnych wydawców, aż w 2013 roku trafiła pod skrzydła Embracer Group. W 2023 roku właściciel podjął decyzję o zamknięciu twórców w ramach szeroko zakrojonej restrukturyzacji i cięcia kosztów. Powodem był słaby odbiór najnowszej odsłony Saints Row oraz zmiana strategii koncernu na inwestowanie w bardziej dochodowe projekty.
Monolith Production
Monolith Productions znać możemy przede wszystkim z takich gier jak F.E.A.R., Condemned: Criminal Origins oraz serii Middle-earth: Shadow of Mordor i Shadow of War. Ekipa powstała w 1994 roku i od 2004 roku działała pod skrzydłami Warner Bros. Interactive Entertainment. Choć przez lata dostarczała uznane produkcje, w ostatnich tygodniach doszło do najgorszego z możliwych ogłoszeń - tytuł Wonder Woman został anulowany, a wraz z nim do piachu poszło omawiane wyżej studio. Monolith nie kontynuuje już rozwoju technologii i mechanik znanych z wcześniejszych tytułów, w tym systemu Nemesis, który wyróżnił serię osadzoną w świecie Władcy Pierścieni.
Lionhead Studios
Lionhead Studios było brytyjskim zespołem deweloperskim, które zasłynęło serią Fable oraz innowacyjną grą Black & White. Ekipa prowadzona od 1997 roku przez Petera Molyneux, znanego z ambitnych i wizjonerskich pomysłów, została w 2006 roku przejęta przez Microsoft, który dziesięć lat później, w 2016 roku, zdecydował o jej zamknięciu. Powodem była zmiana strategii wydawniczej oraz anulowanie gry Fable Legends, która miała być nastawiona na model free-to-play, lecz nie spełniła oczekiwań firmy. Mimo rozwiązania ekipy, seria Fable pozostaje jedną z najważniejszych marek w historii Xboxa, a nową odsłonę przygotowuje już inne studio - Playground Games.
Arkane Austin
Jeden z zespołów Arkane, położony w Austin, odpowiadał za Prey (2017) oraz Redfall. Oddział został założony w 2006 roku jako część Arkane Studios, a później działał pod skrzydłami Bethesdy, finalnie lądując przy Microsofcie po przejęciu ZeniMax Media. W 2024 roku właściciel zdecydował o zamknięciu ekipy w ramach szeroko zakrojonej restrukturyzacji i cięcia kosztów. Decyzja była wynikiem słabego odbioru Redfall, które nie spełniło oczekiwań graczy i nie osiągnęło komercyjnego sukcesu.
Ready At Dawn
Ready At Dawn było mniejszym amerykańskim zespołem deweloperskim, znanym z gier The Order: 1886, Daxter oraz serii God of War na PSP. Ekipa została założona w 2003 roku i początkowo współpracowała z Sony, tworząc tytuły ekskluzywne dla PlayStation. W 2020 roku deweloperzy zostali przejęci przez Meta, by skupić się na grach VR, takich jak Lone Echo. W 2024 roku właściciel zdecydował o zamknięciu zespołu, tłumacząc to restrukturyzacją i zmianą strategii w segmencie wirtualnej rzeczywistości. Gdyby tylko Sony dało zielone światło na kolejne The Order, wszystko mogłoby potoczyć się inaczej...
Przeczytaj również






Komentarze (28)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych