10 najlepszych gier stworzonych przez 1 osobę
Coś, co było standardem w epoce 8-bitowej, dziś - w dobie zespołów liczących często 200 osób - jest ekstrawagancją. Cały czas jednak zdarzają się śmiałkowie, którzy tworzą gry na własną rękę. I robią to często z wielkim powodzeniem.
Oczywiście gry tworzone przez jedną osobę nie mogą konkurować pod względem grafiki z tuzami tworzonymi przez setki osób. Samodzielni deweloperzy mają jednak tę przewagę, że nie muszą słuchać nikogo nad sobą. Takie niezwykle kreatywne osoby mogą realizować konsekwentnie swoją bezkompromisową artystyczną wizję, bez oglądania się na nikogo, co często prowadzi do bardzo atrakcyjnych rezultatów.
10. Papers, Please
Jedna z bardziej pomysłowych produkcji ostatnich lat została stworzona samodzielnie przez Lucasa Pope'a, który wcześniej pracował dla Naughty Dog. Pope przygotował niezwykle kreatywną przygodówkę, w której wcielamy się w strażnika celnego, sprawdzającego dokumenty imigrantów.
9. Minecraft
W ostatnich latach Minecraft stał się molochem - szczególnie po tym jak Minecraft zdecydował się wyłożyć na ten tytuł prawie 2,5 mld dolarów. Początki tego projektu były jednak zaskakująco skromne. Przez długie lata dłubał nad nim samotnie Markus "Notch" Persson, który zainspirował setki innych twórców z całego świata. Można psioczyć na gameplay w Minecrafcie, ale jedno trzeba oddać Notchowi: dał silny impuls do działania wielu zdolnym deweloperom.
8. Dust: An Elysian Tail
Dust wygląda tak pięknie, że trudno uwierzyć, że to cudeńko grafiki 2D przygotowała jedna osoba: Dean Dodrill. Animator, który szlifował swój talent przy okazji Jazz Jackrabbit, pokazał jednak do jak niesamowitych rzeczy można dojść, jeśli poświęci się temu odpowiednio dużo czasu. W przypadku An Elysian Tail było to 3,5 roku ciężkiej pracy. Piękny projekt!
7. Axiom Verge
Za Axiom Verge odpowiada jeden deweloper: Tom Happ, który poświęcił temu projektowi 5 lat życia. Wyszłó z tego coś w rodzaju pięknego hołdu dla Metroid i Castlevanii. Hołdu, który nie tylko zapatrzony jest w przeszłość, ale wykorzystuje również nowe zdobycze game designu. Fantastyczny projekt!
6. Downwell
Downwell to przykład jak wielkie wrażenie na młodych twórcach gier zrobiło darmowe Spelunky z 2008 roku. Ojiro Fumoto tak zachwycił się rzeczonym szpilem, że postanowił sam zabrać się za pisanie swojego roguelike'a z proceduralnie generowanymi etapami. Wyszła z tego rewelacyjna przygoda a Fumoto został zauważony przez Nintendo, dla którego obecnie pracuje.
5. Dusk
Dawid Szymański stworzył samodzielnie idealny tytuł dla starszych fanów klasycznych strzelanin, pamiętających czasy Doom i pierwszego Quake'a. Dusk to kawał doskonałej zabawy w stylu retro. Szymański pokazał przy okazji, co można wydusić z często krytykowanego silnika Unity. Znakomity tytuł!
4. Cave Story
Wspaniałe Cave Story powstawało w wolnym czasie. Daisuke Amaya dłubał sobie hobbystycznie nad tym projektem w trakcie wolnych sobót i niedziel w przeciągu 5 lat. Z jednej strony Cave Story to hołd dla gier typu Metroid, ale z drugiej to tytuł na wskroś oryginalny i wypełniony unikalnymi pomysłami. Daisuke Amaya pokazał w Cave Story, że nie potrzeba całego zespołu deweloperów, by stworzyć rewelacyjny i ponadczasowy gameplay.
3. Spelunky
Derek Yu w 2008 roku udostępnił za darmo pierwotną wersję Spelunky. Deweloper, który samotnie przygotował ten hit zrobił to wtedy całkowicie za darmo. Dopiero po kilku latach Spelunky zostało rozbudowane i wydane w formie komercyjnej, stając się jedną z najwspanialszych gier niezależnych tej generacji.
Przy okazji Spelunky warto wspomnieć o świętej pamięci George'u Buzinkaiu, który skomponował świetny muzyczny motyw przewodni do tej produkcji.
2. Undertale
Dzieło Toby'ego Foxa wzięło serca fanów RPG-ów szturmem w 2015 roku. Pomysłowy system walki, z elementami shootera typu bullet hell, to oczywiście jeden z ciekawszych motywów w tym szpilu. Gwoździem programu jest tu jednak niezwykle oryginalna i ciekawa fabuła. Warto zagrać w Undertale właśnie dla scenariusza i specyficznego poczucia humoru autora.
1. Stardew Valley
To jeden z tych projektów, przy których aż trudno uwierzyć, że zostały stworzone przez jednego autora. Stardew Valley jest tak rozbudowane, wielkie, wypełnione zawartością i atrakcjami, że aż niemożliwe wydaje się, by dłubała nad tym jedna osoba. To jednak prawda - nad Stardew Valley pracował przez 4 lata samotnie Eric Barone, który zasłużył sobie na wszystkie wpływy finansowe, które wygenerował ten świetny tytuł (niedawno wzbogacony o multiplayer!).
Przeczytaj również
Komentarze (41)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych