PS5 ze szczegółową specyfikacją! PlayStation 5 z 10,28 teraflopami mocy!
PS5 w końcu nabiera oczekiwanych kształtów. Sony właśnie prezentuje nową generację i przygotowuje graczy na premierę PlayStation 5. Poznajcie szczegóły dotyczące oczekiwanego next-gena.
Sony już w ubiegłym roku ujawniło podstawowe informacje o PS5, ale następnie musieliśmy czekać na konkrety. Dopiero wczoraj zostaliśmy zaproszeni na dzisiejsze wydarzenie i tym samym japoński producent zdecydował się odpowiedzieć Microsoftowi – Amerykanie od kilku tygodni systematycznie informują o Xboksie Series X. Teraz jednak możemy szykować się na szczegóły możliwości PlayStation 5!
PS5 specyfikacja:
- CPU - 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
- GPU - 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
- GPU Architektura - Niestandardowy RDNA 2
- Pamięć - 16GB GDDR6/256-bit
- Szerokość pasma pamięci - 448GB/s
- Dysk - Niestandardowy 825GB SSD
- IO Przepustowość - 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
- Możliwość rozbudowy - NVMe SSD Slot
- Wejście na zewnętrzne dyski - USB HDD Support
- Nośnik - 4K UHD Blu-ray Drive
PlayStation 5 korzysta z procesora Zen 2 od AMD, który posiada osiem fizycznych rdzeni i 16 wątków o częstotliwości 3,5GHz. Natomiast GPU RDNA 2 charakteryzuje się 36 jednostkami obliczeniowymi pracującymi na częstotliwościach ograniczonych do 2,23 GHz, efektywnie zapewniając 10,28 TF w swojej szczytowej wydajności obliczeniowej.
Mark Cerny podkreśla, że niezależnie od sytuacji na ekranie – wszystkie modele PS5 zapewnią identyczną wydajność. Deweloperzy mogą liczyć, że na urządzenie nie będzie wpływać temperatura otoczenia. Jest to ważna wiadomość, ponieważ wiele sprzętów boryka się z problemem, przez który moc platformy jest obniżona w momencie wysokiej wydajności.
Sony zdecydowało się na ważną zmianę:
„Zamiast pracować ze stałą częstotliwością i zmieniać moc w zależności od obciążenia, pracujemy ze stałą mocą i zmieniamy częstotliwość w zależności od obciążenia”
Oznacza to, że PlayStation 5 stale monitoruje obciążenie zarówno jednostki CPU jak i GPU, by dostosować wydajność do sytuacji. Specjaliści z Digital Foundry podkreślają, że urządzenie może uzyskać większą wydajność z 36 dostępnych jednostek obliczeniowych RDNA 2.
PS5 i 10,28 teraflopów? Sony ma plan
Sony sugeruje, że PS5 powinno zapewnić wyższą wydajność, niż można się tego spodziewać po liczbie teraflopów. Deweloperzy w przypadku PlayStation 5 otrzymają „pełną moc SoC”, by stale móc wyciskać ze sprzętu wszystkie soki.
„W pewnym sensie staje się to mniejszym problemem, ponieważ nie ma już niewiadomych. Nie ma potrzeby zgadywać, jakie zużycie energii może mieć najgorsza gra.”
Co się jednak wydarzy, gdy deweloperzy dotrą do granic możliwości GPU i CPU? Tak jak możemy się spodziewać – wtedy już PS5 nie będzie działał z „największą wydajnością”, a twórcy będą musieli zmierzyć się ze zmniejszeniem mocy o 10%. Mają to być chwilowe spadki wydajności, które podobno nie wpłyną na jakość rozgrywki.
PS5 i ray tracing z PC
PlayStation 5 skorzysta z technologii AMD, która została przygotowana dla komputerów osobistych. Ray tracing otrzyma własną akcelerację sprzętową, więc możemy liczyć na świetną jakość RT, którą AMD przygotowuje dla PC. Niestety, nie otrzymaliśmy prezentacji jakości oprawy.
PS5 vs. PS4
Co warto zobaczyć?
- PS5 vs. Xbox Series X. Porównanie specyfikacji konsol nowej generacji
- PS5 bez pełnej Wstecznej Kompatybilności. Na start „prawie wszystkie” ze 100 najlepszych gier z PS4
- PS5 w szczegółach. Jak oceniacie „Drogę do PlayStation 5”?
- PS5 - wygląd konsoli pojawił się na konferencji? Tajemnicza grafika może potwierdzić jeden z przecieków
- PS5 pozwoli zwiększać przestrzeń przez NVMe SSD. Sony nie zdecydowało się na PlayStation Cartridge