Moja Subiektywna Skala Ocen

BLOG
256V
user-2099224 main blog image
Seul | 19.07, 22:51
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

 

Oceny, oceny... sporo z nimi problemów i często potrafią zaburzyć odbiór całej recenzji. Wielu redaktorów najchętniej pozbyłoby się ich na dobre. Ja jednak z  ocenami mam od zawsze dobrą zabawę. Czym zatem w recenzji jest dla mnie ocena liczbowa?

Ocena liczbowa jest subiektywnym podsumowaniem ukierunkowanej na obiektywizm recenzji

Postanowiłem opisać tu swoją skalę ocen w grach. Trzymam się jej od początku giercowania, czyli gdzieś tak od roku 1989, mam z nią sporo zabawy, a przy tym uważam, że jest całkiem sprawiedliwa, jasno koreluje z tekstem recenzji i dobrze oddaje jakość gry.

Zapraszam.

 

1️⃣-2️⃣

Totalne gówno. Nie ma tu nic wartego uwagi, lecimy dalej.

 

3️⃣

Dalej gówno, ale gra ma jakiś delikatny przebłysk. Może coś w mechanikach, fabule, albo oprawie. Jakaś drobnostka, pierdoła, która nic nie zmienia w odbiorze tego crapa, ale warto ją podkreślić dodając to jedno, dodatkowe oczko do oceny.

 

4️⃣

Poniżej przeciętnej. Słaba gra. Większość, albo żaden z kluczowych elementów, jak mechaniki, rozgrywka, czy strona techniczna nie zostały wykonane nawet poprawnie. Ewentualnie, jakiś jeden, lub kilka elementów o mniejszym znaczeniu wykonano nieźle, ale giną one w miernocie całości. Gry raczej do stanowczego odradzenia.

 

5️⃣

Średniak. W ważnych aspektach, jak rozgrywka, czy technikalia jest dość poprawnie, akceptowalnie. Cześć gry może być wykonana nawet słabo, ale te lepsze elementy wyciągają ocenę. Można w to grać, pod warunkiem, że w grze pojawia sie choć jeden nieco lepszy i wart większej uwagi aspekt- coś wyróżniającego się na tle średniej całości.

Idealny przyklad: Alone in the Dark (Remake). Ledwie poprawny gameplay, słaba walka, słaba oprawa, liczne błędy techniczne. Jest jednak kilka niezłych zagadek i bardzo szczegółowo, klimatycznie odzworowane miejsce głównej akcji, podkreślone dobrą, pasującą do środowiska ścieżką muzyczną. To pozwala wystawić piątkę.

 

6️⃣

Niezła gra. Miejscami całkiem kompetentna produkcja. Niestety, posiada istotne wady ciągnące całość w dół. Może posiadać elementy wykonane nawet bardzo dobrze, ale kluczowe aspekty kuleją tak bardzo, że całość możemy uznać co najwyżej za niezłą. Był tu potencjał na dobrą grę.

Idealny przyklad: Spider-Man 2. Przepiękna oprawa, świetna mechanika poruszania się bohatera, rewolucyjny fast travel- bez loadingów w każde miejsce na mapie, ale... nudna, "samograjowa" rozgrywka, kiepska mechanika walki, beznadziejna progresja i generyczna fabułka, psują odbiór całej produkcji.

 

7️⃣

Dobra gra. Po prostu dobrze wykonany, przemyślany i dopracowany tytuł. Część elementów może być wykonana nawet bardzo dobrze, ale przeważają wykonane tylko i aż dobrze elementy kluczowe dla gier (rozgrywka, technikalia). Taka produkcja nie ma się czego wstydzić i można ją śmiało polecać.

Idealny przykład: Lies of P. Dobry Souls-lite. Dobre mechaniki, dobrze wykonana gra od strony technicznej. Miejscami kuleje design poziomów, a fabuła nie zachwyca, ale rozgrywka jest tu dobra, a setting oryginalny, co też jest warte podkreślenia.

 

8️⃣

Bardzo dobra produkcja. Takie gry mocno odstają na tle konkurencji. Jakość wykonania, świetne mechaniki. Talent twórców, ich umiejętności i pomysłowość przekładają się na świetny tytuł, który potrafi zachwycić gracza. Gra na osiem jest zawsze warta polecenia i warta zakupu day one. Takie gry często mają w sobie bardzo wyraźny "faktor x", czyli oryginalny element będący wartością dodaną, która sprawia, że gra jest jeszcze ciekawsza i lepsza. Gry na osiem mogą też często posiadać aspekty wykonane rewelacyjnie, ale nie wystarczają one do sięgnięcia po wyższą notę.

Idealny przykład: Stellar Blade. Bardzo ładna oprawa, świetny gameplay, ciekawy i oryginalny koncept, oraz "faktor x" w postaci położenia nacisku na sexowny wygląd bohaterki i związane z tym elementy kosmetyczne ukryte za dobrze zrealizowanymi zagadkami środowiskowymi.

 

9️⃣

Gra rewelacyjna. To ocena zarezerwowana dla topki gier, dla tytułów najlepszych w swoim gatunku i często dla gier roku. To najwyższa giereczkowa liga, prawdziwa petarda i absolutny must have. W przypadku gier na dziewięć wszystkie kluczowe aspekty muszą być wykonane rewelacyjnie, tu nie ma miejsca na potknięcia, to musi działać jak idealnie naoliwiona maszyna i robić fantastyczne wrażenie pod każdym niemal względem. Jeśli są jakieś aspekty wykonane gorzej to muszą one być równoważone aspektami wykonanymi najlepiej w historii branży. Dziewiątki to gry na które często czekamy latami. Powinny też, a wręcz muszą posiadać ten "faktor x"- to coś co jeszcze bardziej boostuje ich jakość.

Idealny przykład: Bloodborne. Narracja, mechaniki walki, bossowie, design lokacji, art style - to wszystko absolutny top branży. Na deser "faktor x" w postaci chalice dungeons. Minus w postaci 30fps blaknie przy rewelacyjnej całości.

 

🔟🏆

Mesjasz gamingu, Święty Graal naszej branży. Gra idealna, pozbawiona najmniejszych wad. Nigdy taka nie powstała, więc sam nigdy "dychy" nie wystawiłem. Trzymam tą ocenę dla tej jednej gry, bo legendy głoszą, że prawdziwy bohater kiedyś się narodzi;)

 

 

PS: W ocenie gier nie lubię stosować ocen cząstkowych, ale świetnie sprawdzają się  znaki + i - Czasem np. 8 to za mało, a 9 za dużo. Nie chcę dawać 8.5, bo uważam, że gra jest na tyle rewelacyjna, że 8 jest krzywdzące, ale do pełnej 9 też nieco brakuję. W takim wypadku idealnie sprawdza się 9-

 

Kto dotrwał do końca to gratki. 10 dla Was:) zachęcam do dyskusji.

 

Oceń bloga:
16

Komentarze (13)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper