Wyniki badania - część pierwsza

BLOG
1621V
Wyniki badania - część pierwsza
Cyborg | 12.10.2015, 13:27
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Jakieś kilka miesięcy temu pewien blaszany jegomość zwany także "cygańskim akwizytorem", poprosił graczy o pomoc w badaniu dotyczącym preferencji dorosłych konsumentów na rynku gier wideo. Ku wielkiemu zaskoczeniu znalazło się bardzo dużo chętnych, którzy w sposób bezinteresowny poświęciło swój wolny czas i wypełniło ankietę. Nadszedł najwyższy czas aby odwdzięczyć się za tą olbrzymią pomoc, którą od Was otrzymałem.

Dzięki waszej pomocy udało mi się napisać pracę oraz ją obronić (na ocenę 5.0) za co będę wam dozgonnie wdzięczny. Najwięcej chętnych do pomocy (około 80% badanych) znalazłem właśnie na ppe.pl oraz forum psx extreme. Łącznie w badaniu wzięło 133 respondentów, co jest wynikiem imponujący, bardzo Wam za to dziękuje.

Z tego co widzę wykresy w tym blogu są mocno rozmyte, dlatego też jak wam zależy na lepszej ostrości proszę kliknąć na zdjęcie prawym przyciskiem i wejść w "pokaż obrazek", powinno być lepiej, za wszystkie utrudnienia bardzo przepraszam.

Najpierw przedstawie wam odpowiedzi na pytania dotyczące samych badanych, czyli tak zwane pytania metryczkę. Mimo tego, że bardzo mocno walczyłem o to aby w badaniu wzięło udział jak najwięcej kobiet (np. wysyłając prywatne wiadomości), to niestety tylko 12 przedstawicielek płci pięknej wypełniło moją ankietę. Zdecydowanie badanie zostało zdominowane przez mężczyzn aż 91% badanych to samce alfa.

Natomiast wiek badanych kształtuje się następująco, największa grupa respondentów liczy 35,34% i mieści się w przedziale wiekowym 24–29 lat. Prawie 30% osób ma od 18 do 23 lat, taki sam wynik procentowy uzyskał przedział wiekowy 30–35 lat. Natomiast około 6% graczy jest w wieku od 36 do 41 lat. Żaden z respondentów nie wybrał przemiału 42-47 lat oraz powyżej 47 lat.

Wykształcenie graczy wygląda następująco. Ponad połowa badanych to absolwenci szkół wyższych, a prawie 40% skończyło szkoły średnie. Zaś po 4,51% osób posiada wykształcenie podstawowe oraz zawodowe.

Jeśli chodzi o stan cywilny to prawie 80% osób to kawalerzy bądź panny, około 12% jest w związku małżeńskim bez dzieci, a poniżej 9% osób jest w związku małżeńskim z dziećmi, mniej niż procent badanych jest rozwiedziona i posiada dzieci.

Zbadano także miejsce zamieszkania badanych i jak wynika z poniższego wykresu, najliczniejsza grupa osób licząca około 23% mieszka na wsi. Zaś ponad 1/5 badanych mieszka w miastach liczących ponad 500 tysięcy mieszkańców, a prawie 17% w miastach liczących od 11 do 50 tysięcy mieszkańców. W miastach od 201 do 500 tysięcy mieszkańców żyje poniżej 15% respondentów. Około 11% badanych mieszka w miastach liczących 101 – 200 tysięcy mieszkańców, poniżej 10% badanych żyje w miastach z liczbą mieszkańców mieszczących się w przedziale od 51 do 100 tysięcy. Natomiast najmniejsza grupa ludzi zamieszkuje małe miasta do 10 tysięcy mieszkańców.

Zestawiono także jak kształtuje się wiek graczy z podziałem na miejsce zamieszkania. Najliczniejsze grupy w wieku od 18 do 23 lat występują na wsi oraz w miastach powyżej 10 tysięcy mieszkańców, kolejno ponad 48% oraz około 57%. Najwięcej graczy w wieku 24 – 29 lat mieszka w miastach od 101 do 200 (42,86%) oraz od 201 do 500 tysięcy mieszkańców (42,11%). Natomiast w miastach od 11 do 50 tysięcy mieszkańców oraz miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców, najwięcej graczy ma od 24 do 29 lat a także od 30 do 35 lat. W miastach liczących sobie od 51 do 100 tysięcy mieszkańców najliczniejszą grupą wiekową wynoszącą ponad 46% są gracze mieszczący się w przedziale 30 – 35 lat. Niezależnie od miejsca zamieszkania najmniej graczy mieście się w przedziale wiekowym 36 – 41 lat.

Ostatnim badanym czynnikiem była sytuacja zawodowa respondentów. Najwięcej osób, bo aż ponad 65% badanych aktualnie pracuje. Około 15% graczy aktualnie studiuje na uczelniach wyższych, a poniżej 12% nie posiada zatrudnienia. Natomiast mniej niż 5% respondentów obecnie się uczy, a najmniej osób aktualnie uczęszcza na staż.

 

Przejdźmy teraz do części merytorycznej badania zaczynając od bardzo ciekawego zestawienie kto posiada daną platformę oraz na jakiej aktualnie gra. Jak wynika z poniższego wykresu najpopularniejszą posiadaną platformą, na którą zagłosowało prawie 3⁄4 badanych są konsolę stacjonarne PlayStation, niewiele mniej, bo prawie 73% respondentów posiada laptop, natomiast niewiele ponad połowa dysponuje komputerem PC. Najmniej popularne okazały się konsole stacjonarne i przenośne firmy Nintendo, które otrzymały kolejno 30% i 27%. Najpopularniejszą platformą, na której aktualnie grają badani to konsole stacjonarne PlayStation, które uzyskały aż 60%, zdecydowanie mniejszy wynik, bo prawie 34% uzyskały konsole stacjonarne Xbox, natomiast konsole przenośne PlayStation uzyskały prawie 30% głosów. Najmniej osób aktualnie gra na laptopach (23%) oraz konsolach stacjonarnych. Nintendo (20%). Warto dodać, że prawie wszyscy badani, którzy posiadają konsole przenośną firmy Nintendo aktualnie na niej gra, natomiast odwrotna sytuacje można zaobserwować przy laptopie, którego posiada duża liczba osób ale grają na nim nieliczni.

Kolejnym badanym czynnikiem były preferencje konsumentów odnośnie różnych modeli rozgrywki. Zdecydowanie najlepiej konsumenci ocenili gry „jednoosobowe”, kolejnym preferowanym modelem są gry sieciowe „wieloosobowe”, natomiast najsłabiej badani ocenili granie „wieloosobowe typu splitscreen”, czyli granie na jednej platformie ze znajomymi bądź rodziną.

Następnym badanym aspektem było czynniki na jakie zwraca uwagę konsument przy wyborze platformy do gier. Najbardziej respondenci biorą pod uwagę to jaka jest „liczba dostępnych ekskluzywnych gier”, czyli liczba gier w które można zagrać tylko na określonej platformie. Kolejnym istotnym czynnikiem jest „Internet”, co oznacza, że respondent chce wiedzieć to czy można podłączyć urządzenie do sieci oraz to jak w sieci działa. Innymi istotnymi elementami dla badanych jest też „cena platformy”, „wydajność urządzenia” (grafika, rozdzielczość itd.) oraz „opinie graczy”, którzy mieli styczność z tą platformą. Respondenci najmniej zwracają uwagę przy wyborze platformy do gier na „pobór energii elektrycznej lub wytrzymałość baterii”, to czy została wydana „edycja specjalna platformy” oraz to czy platforma posiada „nietypowe kontrolery” (ruchowe, dotykowe).

Inną badaną cechą było to, na co respondenci zwracają uwagę przy wyborze gry. Najlepiej ocenianym czynnikiem jest „fabuła w grze” oraz „gatunek gry”, które jako jedyne mają średnią ocen wyższą niż 4 w pięciostopniowej skali. Istotny jest także „model rozgrywki”, „ cena” oraz to „na jakim nośniku gra jest wydana”, czyli czy gra została wydana tylko fizycznie (płyta, karta, kartridż) bądź tylko cyfrowo (sieciowo), albo na obu nośnikach. Najgorzej zostały ocenione takie czynniki jak: „uwarunkowania techniczne”, czyli to jaką gra wyświetla rozdzielczość bądź ile ma klatek na sekundę, „pre-order’owe dodatki”, czyli dodatki które nabędzie konsument tylko w momencie gdy zamówi grę przed jej premierą oraz „oznaczenia wiekowe na opakowaniu”, co pokazuje, że dorośli respondenci kompletnie nie zwracają uwagi na to do jakiej grupy wiekowej kierowana jest gra.

Poniższy wykres przedstawia to, jak badani oceniają konkretne gatunki gier. Najwyższą oceny otrzymały gry „akcji”, do tego gatunku można zaliczyć takie serie gier jak np. Grand Theft Auto bądź Assassin’s Creed. Niewiele mniej otrzymały „przygodowe gry akcji”, reprezentowane przez takie serie jak np. Devil May Cry czy God of War, gry „RPG” (Role-Playing Game ) serie powiązane z tym gatunkiem to np. Wiedźmin czy też Fallout. Ostatni rodzaj gier, który przekroczył średnią ocen 4 jest „TPS” (Third-Person Shooter), do którego należą takie serie jak np. Gears of War bądź Uncharted. Najsłabiej oceniane gatunki gier, których średnia nie przekroczyła nawet oceny 2 to gry „MMO” (Massive Multiplayer Online) z czego najbardziej znany tytuł to World of Tanks, gry „taneczne”, do których można zaliczyć np. serie Just Dance czy Dance Central oraz gatunek gier „MOBA” (Multiplayer Online Battle Arena) reprezentowane przez takie gry jak DOTA 2 bądź League of Legends. Warto dodać, że hipoteza szósta się nie potwierdziła, ponieważ gatunek „FPS”, zajął dopiero siódme miejsce.

W przypadku, gdy respondent nie miał styczności z danym gatunkiem gier mógł wstrzymać się od głosu i wybrać odpowiedź „nie wiem”. W celu sprawdzenia jak wygląda znajomość gatunków gier przez badanych, zostało zweryfikowane ile procent osób oceniło dany rodzaj gier. Gatunkiem znanym praktycznie przez wszystkich respondentów są gry „sportowe”, reprezentowane przez takie serie jak chociażby FIFA bądź Pro Evolution Soccer. Na drugim miejscu pod względem znajomości gatunków znalazły się ex aequo aż trzy rodzaje gier z wynikiem 97%. Są to gry „RTS” (Real-Time Strategy), których przedstawicielami są np. serie Starcraft czy Cywilizacja, gry „logiczne” do tego gatunku należą takie gry jak np. Tetris oraz Portal, ostatnim gatunkiem z takim samym wynikiem to „bijatyki”, czyli np. serie Mortal Kombat czy Tekken. Natomiast najmniej respondenci znają takie gatunki jak „MOBA” oraz gry „taneczne”, które uzyskały ponad 85% ocen.

Zestawiono także jak posiadacze określonych platform do gier oceniają gatunki gier. Jako można zauważyć respondenci są stosunkowo zgodni w ocenach. Na konsolach stacjonarnych PlayStation najlepsze oceny zdobyły: „przygodowe gry akcji”, gry „akcji” oraz gry „TPS”. Takie same gatunki gier tylko, że w trochę innej kolejności są najlepiej oceniane przez posiadaczy konsol przenośnych PlayStation. Troszkę inaczej jest na konsolach przenośnych Nintendo, gdzie najwyższej ocenione zostały „przygodowe gry akcji”, gry „RPG” oraz gry „akcji”. Na konsolach stacjonarnych Xbox najlepiej oceniane są gry „akcji”, „przygodowe gry akcji” oraz gry „RPG”. Najgorzej oceniane gatunki na każdej platformie tylko, że w różnych zestawieniach są gry „MMORPG”, gry „taneczne”, gry „MMO” oraz gry „MOBA”.

Dalsze zestawienie posiadaczy platform oraz gatunków gier wygląda następująco. Na konsolach stacjonarnych Nintendo, komputerach PC oraz laptopach najpopularniejsze gatunki tylko, że w trochę innych kolejnościach to: „przygodowe gry akcji”, gry „akcji” oraz gry „RPG”. Natomiast najgorzej oceniane gatunki to: gry „MOBA”, gry „MMO” oraz gry „taneczne”.

Jak to mówią co za dużo to nie zdrowo, dlatego też zakończę tego bloga mniej więcej w połowie badania. Druga część pojawi się za kilka dni, warto na nią poczekać, ponieważ będą w niej przedstawione wydatki graczy, poświęcany czas na gry w tygodniu, preferowany rodzaj dystrybucji, a co najważniejsze zestawienie ocen 34 producentów gier.

Tak więc szczerze Wam dziękuje i zapraszam na drugą część.

Pozdrawiam

Cyborg

Oceń bloga:
46

Czy zgadzasz się z wynikami badania?

Tak
190%
Nie
190%
Oczywiście, że nie ty sprzedajna świnio
190%
Pokaż wyniki Głosów: 190

Komentarze (39)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper